En ny salgsstrategi som har gitt raske resultater, og et vellykket samarbeid med den svenske fintech-giganten gjør at Dintero-gründer Daro Navaratnam ser lyst på det kommende året.
Dintero-sjef Daro Navoratnam (t.h.) melder om sterk vekst, og mer skal det bli etter at den nye salgs- og markedssjefen Ola Åkesson kom på plass.Foto: Jörgen Skjelsbæk
Forholdet mellom Klarna og Dintero har alltid vært litt
spesielt. De første årene brukte Daro Navaratnam gjerne det svenske selskapet
som eksempel både for å forklare hva Dintero drev med og hvem de konkurrerte
mot.
Slik er det ikke lenger selv om begge selskapene i aller
høyeste grad agerer i et veldig konkurranseutsatt betalingslandskap.
Forholdet mellom Klarna og Dintero har alltid vært litt
spesielt. De første årene brukte Daro Navaratnam gjerne det svenske selskapet
som eksempel både for å forklare hva Dintero drev med og hvem de konkurrerte
mot.
Annonse
Slik er det ikke lenger selv om begge selskapene i aller
høyeste grad agerer i et veldig konkurranseutsatt betalingslandskap.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Vellykket samarbeid
Da det for drøyt et år siden ble kjent at Dintero og Klarna
skulle begynne å samarbeide forklarte Navaratnam det med at «Innen betaling er
alle frenemies»
Annonse
Dintero ønsket å legge til Klarna som enda et
betalingsalternativ i sin checkout-løsning for nettbutikker, mens Klarna ønsket
å få være med og ta del av mulighetene med «split payment» – Dinteros løsning
for å kunne dele opp én brukerbetaling på flere mottakere.
– Klarna-samarbeidet har bidratt til at vi har
fått mer vekst, sier Daro Navaratnam.
I det nylig ferdigstilte resultatet for 2023, manifesterte
det seg i at inntektene økte med cirka 30 prosent, fra 10,5 millioner kroner i
2022 til cirka 14 millioner i fjor.
Veksten i 2023 var imidlertid ikke nok til å påvirke
underskuddet i resultatet. Navaratnam forteller at det endte på cirka 10
millioner kroner, det samme som året før.
Annonse
– Men vi har balanseført kostnadene så når du få
se resultatet på Proff, kommer det til å stå et pluss på rundt 100.000 kroner
på siste raden, sier Dintero-sjefen.
Fortsatt i utviklingsfase
Annonse
Det henger sammen med at selskapet fortsatt er i en
utviklingsfase der punktet «bygge tech» står høyest på prioriteringslisten. Det
er et arbeid som vil pågå langt ut i 2024.
Det var også årsaken til at Dintero i slutten av 2022 hentet
30 millioner kroner fra blant annet Schibsted Ventures og Bring Ventures.
Til tross for et utfordrende år for mange fintech-selskaper klarte Dintero i
emisjonen å øke verdsettelsen av selskapet fra 200 millioner kroner til rundt
500 millioner.
Annonse
Emisjonspengene er blitt brukt med omhu. Selv om de først og
fremst skulle brukes til å «bygge tech», som Navaratnam uttrykker det, har det
likevel vært nok penger igjen til å finansiere kraftig styrking av salgsstaben
uten at kassen begynner å gå tom.
Laget ny salgsstrategi
For selv om Klarna-samarbeidet har vært bra for Dintero, er det enn annen ting som har vært enda viktigere for at pilene peker oppover.
– I fjor bestemte vi oss for å endre strategi og
satse mer på direkte salg og mindre på markedsføring, sier Navaratnam.
Siden nyttår er det blitt ansatt fire nye personer på
salgssiden. Sist inn er den nye salgs- og markedssjefen Ola Åkessen. Han kommer
fra jobben som leder for forretningsutvikling i edtech-selskapet Attensi, men
for denne jobben var de tre foregående årene i Klarna en minst like viktig
årsak.
Dinteros nye salgs og markedssjef Ola Åkesson (t.v) har vært tre år i Klarna. Det var ikke noe minus for sjefen Daro Navaratnam.Foto: Jörgen Skjelsbæk
Salgssatsingen har gitt umiddelbare resultater. Flere nye,
større kunder har kommet på plass, uten at Dintero-duoen foreløpig ønsker å
fortelle hvem. Disse har imidlertid gjort avtrykk på volumet av transaksjoner som
Dintero prosesserer.
– Vi har 40 prosent vekst i mars og 80 prosent i
april, så det går i riktig retning, sier Navaratnam.
– Valget å satse på direkte salg, henger også
sammen med at vi ønsker å gå etter litt større kunder enn tidligere. «Spilt
payment» er jo i høy grad en tjeneste for litt større bedrifter, og det krever
mer veiledning og oppfølging, legger Åkesson til.
Utfordres fra to hold
Selv om Klarna er blitt mer av partner enn direkte
konkurrent, betyr det ikke at Dintero mangler utfordrere. To av de største er de internasjonale gigantene Adyen og Stripe, som
angriper fra hver sin ende av kundespekteret. Adyen går etter de aller største
kundene, mens Stripe utfordrer på de minste.
Begge tilbyr også «spilt payment»-tjenester, men det er ikke
noe som Navaratnam lar seg stresse av. Adyen befinner seg i den øvre enden av
skalaen ikke bare størrelsesmessig, men også prismessig. For kundene som er
på radaren til Dintero, blir Adyen-alternativt fort for dyrt.
Når det gjelder Stripe og deres «split payment»-alternativ
Stripe Connect, som retter seg mot betydelig mindre bedrifter, er situasjonen en annen.
– Vi har fått mange kunder den siste tiden som har
byttet fra Stripe Connect, til vår løsning. Det er nok en kombinasjon av at vi
kan tilby lokale betalingsalternativer som Vipps og Swish og at vi har en bedre
onboardingløsning, sier Navaratnam.
Med den nåværende veksttakten og ambisjonen om å ha all
pågående teknologiutvikling på plass før utgangen av året, er målsetningen
klar.
– I 2025 skal vi gå break-even for første gang,
sier Navaratnam og Åkesson.