Da Are Traasdahl solgte markedsføringstjenesten Tapad i 2016, var selskapet verdivurdert til tre milliarder kroner. Nå -- etter to år i Telenors eie -- er verdien 400 millioner.

Telenor kjøpte Tapad for tre milliarder kroner i 2016 — nå er selskapet kun verdt 400 millioner

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 31. januar 2018

I løpet av nærmere to år har Telenor måttet nedskrive Tapads verdi med 2,7 milliarder kroner.  

Telenors kjøp av markedsføringstjenesten Tapad i februar 2016 har vist seg å bli et katastrofekjøp for teleselskapet, skriver DN i onsdag. Da selskapet ble solgt til Telenor, satt gründer Are Traasdahl igjen med en fortjeneste på 1,45 milliarder kroner.

Telenors milliardnedskrivninger — to år på rad — gjør imidlertid at selskapet nå kun har en verdi på 400 millioner. Den første nedskrivningen var på én milliard, og den andre ble på 1,7 milliarder. Teleselskapet forteller i kvartalsrapporten at nedskrivningene kom som følge av svekkelse av Tapads annonsevirksomhet i USA. I tillegg har ikke datasegmentet vokst slik Telenor forventet at det skulle.

Kontorer i flere storbyer

På Tapads nettsider hevder de at de er kjente for sin banebrytende «cross-device»-løsninger. Tapad Device Graph, selskapets merkevare, kobler millioner av forbrukere sammen via deres flere milliarder ulike produkter. Tapad har sitt hovedkontor i New York, og kontorer i Atlanta, Boston, Chicago, Dallas, Detroit, Frankfurt, London, Los Angeles, Miami, Minneapolis, Oslo, San Francisco, Singapore og Toronto.

Shifter har tidligere intervjuet Are Traasdahl — som har blitt kåret til årets gründer i 2016 om livet etter Tapad, og hans nye prosjekter. Han fortalte at overgangen hadde vært planlagt lenge, og at det var naturlig for ham at det ble slik.