Wimp ble lansert av Platekompaniet og Aspiro i 2010, før det senere skiftet navn til Tidal. I 2015 ble det norske selskapet solgt til rapperen Jay Z – som også fikk med seg Beyoncé og Kanye West på eiersiden. Foto: AP

Tidal sliter i Europa og USA, men nå satser selskapet i Afrika

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 20. september 2018

Det norskutviklede og hardt prøvede strømmeselskapet Tidal inngår samarbeid med telegiganten MTN for å rulle ut tjenesten i Afrika.

Tjenesten vil først rulles ut i Uganda før MTN vil tilby tjenesten over hele Afrika, melder Tidal i en pressemelding. Samtidig varsler selskapet at det vil bli avholdt en todagers konferanse for å feire starten på en digital musikkrevolusjon i Afrika.

– Afrika har vært en inspirasjon for musikk rundt om i verden. TIDAL er stolte over å vise frem afrikanske musikere på plattformen vår. TIDAL er også begeistret for å ta med en ny bølge av digital musikk til Uganda som en del av dette samarbeidet, sier Lior Tibon, COO i TIDAL i pressemeldingen.

Markedssjef Olivier Prentout i MNT Uganda gir flere detaljer:

— Samarbeidskonferansen arrangeres eksklusivt for artister, musikkprodusenter og promotører. Konferansen tar sikte på å bringe artister sammen for å lære om utviklingen i den globale musikkbransjen og hvordan man kan vokse lokalt som artist ved hjelp av TIDAL. Etter konferansen, vil vi arrangere «The MTN TIDAL Experience», hvor man kan høre artister som Kranium og nigerianske DJ Spinall.

Hardt vær

Tidal har som kjent vært i hardt vær det siste året. Tidligere i år avslørte DN angivelige manipulasjon av avspillinger på Tidal.

I likhet med de fleste andre strømmetjenester taper Tidal penger. Nylig meldte DN at selskapet har gått med 863 millioner svenske kroner i underskudd de siste tre årene. Men strømmetjenesten hevder å gå i pluss neste år.

Tidal ble kjøpt av rapperen Jay Z og hans medinvestorer for 464 millioner svensker kroner.

Samme dag som Tidal fastslo at de satser i Afrika, meldte de også at de inngår en lignende avtale med det brasilianske teleselskapet Vivo. Også her blir det fest. For å feire samarbeidet arrangerer Tidal en eksklusiv konsert for Vivo-kunder og gjester med artist og TIDAL-medeier Nicki Minaj 26. september i São Paulo, Brasil.