– For det krever skikkelig stamina, og for oss har det vært både tøft og vanskelig, sier Frøyland Rime, som først nå - to år etter lansering, snuser på den halve millionen i antall brukere. Riktignok en suksess, sett i etterpåklokskapens lys.
– Vi er utrolig fornøyde. Og den siste tiden har vi vokst med cirka tusen nye brukere om dagen, så på sikt kan vi komme oss opp mot én million i Norge, men det er kanskje også grensen vår, sier han.
Annonse
Utgangspunktet var å gjøre gjenbruk morsomt og inspirerende, men etter hvert forsto Trondheim-studentene at konseptet også kunne redde verden - litt.
– Nå er Tise er først og fremst et samfunn, og da ønsker vi å stå for noe bra, slik at brukerne våre kan være stolte av det, sier Frøyland Rime - og viser til en fersk spørreundersøkelse:
Annonse
Tise-brukerne forbinder tjenesten med å være en tydelig samfunnsstemme, spesielt innen bærekraft - og de ser på Tise som en viktig miljø-aktør.
Skape oppmerksomhet
En teknologisk løsning for enkelt kjøp og salg ligger til grunn. Og på toppen: «sprell» for å skape oppmerksomhet, forankret i en bærekraftig holdning.
– Har det vært avgjørende for veksten?
– Vi kan jo ikke se det direkte av tallene, men ifølge brukerundersøkelsen gir det åpenbart en effekt. Det handler jo om at vi ønsker å ha en stemme, et ønske om å kommunisere vårt «mission». Jeg tror det er viktig. Man må tørre å ta et standpunkt, sier Frøyland Rime.
– Og vi kan jo sammenligne oss med de andre som prøvde seg samtidig, da, supplerer markedssjef Victoria Terese Hauk:
– Ta for eksempel LetGo og Shpock, som lanserte på omtrent samme tid. De kommuniserte ikke noe annet enn å være en ren kjøp- og salgs-app, en tydelig en utfordrer til Finn. Vi er jo det vi også, men samtidig en helt annen type tjeneste, sier hun.
Hentet penger
Like etter sommeren sikret Tise nye millioner i selskapets totalt tredje emisjonsrunde. I 2019 er planen å bli «break even» i Norge, parallelt med en svensk Tise-satsning.
Deretter venter øvrige internasjonale markeder, forutsatt at Tise blir en suksess i nabolandet.
– Akkurat nå tjener vi penger på transaksjonsløsningen vår, promotering av egne annonser og samarbeid med bedrifter i Norge. Det har vært veldig utfordrende å bli presset på å skulle tjene penger og samtidig vokse med en tjeneste som i utgangspunktet er gratis, sier Frøyland Rime.
– Men Finn tjener jo én millard i året, og det er bare i Norge, så det jo mulig, sier han.
Lukket medlemskap
Tjenesten har også nylig lansert et lukket medlemskap, som skal knytte betalende brukere enda tettere «Tise-familien».
– For 19 kroner i måneden kan du få noen fordeler i appen, for eksempel promotering av varer, og du får være først ute med ny «features», forklarer gründeren.
– Veien mot en betalingstjeneste?
– Nei, nei. Vi kommer ikke til å fjerne noe som er der i dag, sier Hauk.