Deler av Tise-teamet feirer selskapets toårsdag. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Tise feirer to år med å runde 400.000 brukere: Slik tok rubrikk-appen en plass i samfunnsdebatten

Tise skulle bare gjøre gjenbruk morsomt og inspirerende, men nå kategoriserer brukerne appen som en viktig samfunnsstemme. 

Perspektivene var «helt skrudd», innrømmer minst én av to Tise-gründere om tiden som «naiv app-utvikler» på en lesesal for drøyt fem år siden.

«Klarer vi ikke å få 400.000 brukere i løpet av to måneder etter beta-lansering, er dette en failure.»

Eirik Frøyland Rime ler av eget mål i dag.

– I 2013 var det jo et mye mindre miljø for startups. Og de eneste du hørte om var Snapchat og Instagram som vokste helt sinnsykt.

Nå vil han imidlertid advare dagens gründer-debutanter: Ikke hør for mye på «fail fast»-kulturen fra Silicon Valley. Ikke gi opp for raskt.

Les også: Tise kåret til «Årets markedsfører 2017»

Redde verden

– For det krever skikkelig stamina, og for oss har det vært både tøft og vanskelig, sier Frøyland Rime, som først nå - to år etter lansering, snuser på den halve millionen i antall brukere. Riktignok en suksess, sett i etterpåklokskapens lys.

– Vi er utrolig fornøyde. Og den siste tiden har vi vokst med cirka tusen nye brukere om dagen, så på sikt kan vi komme oss opp mot én million i Norge, men det er kanskje også grensen vår, sier han.

Utgangspunktet var å gjøre gjenbruk morsomt og inspirerende, men etter hvert forsto Trondheim-studentene at konseptet også kunne redde verden - litt.

– Nå er Tise er først og fremst et samfunn, og da ønsker vi å stå for noe bra, slik at brukerne våre kan være stolte av det, sier Frøyland Rime - og viser til en fersk spørreundersøkelse:

Tise-brukerne forbinder tjenesten med å være en tydelig samfunnsstemme, spesielt innen bærekraft - og de ser på Tise som en viktig miljø-aktør.

Skape oppmerksomhet

En teknologisk løsning for enkelt kjøp og salg ligger til grunn. Og på toppen: «sprell» for å skape oppmerksomhet, forankret i en bærekraftig holdning.

– Har det vært avgjørende for veksten? 

– Vi kan jo ikke se det direkte av tallene, men ifølge brukerundersøkelsen gir det åpenbart en effekt. Det handler jo om at vi ønsker å ha en stemme, et ønske om å kommunisere vårt «mission». Jeg tror det er viktig. Man må tørre å ta et standpunkt, sier Frøyland Rime.

– Og vi kan jo sammenligne oss med de andre som prøvde seg samtidig, da, supplerer markedssjef Victoria Terese Hauk:

– Ta for eksempel LetGo og Shpock, som lanserte på omtrent samme tid. De kommuniserte ikke noe annet enn å være en ren kjøp- og salgs-app, en tydelig en utfordrer til Finn. Vi er jo det vi også, men samtidig en helt annen type tjeneste, sier hun.

Hentet penger

Like etter sommeren sikret Tise nye millioner i selskapets totalt tredje emisjonsrunde. I 2019 er planen å bli «break even» i Norge, parallelt med en svensk Tise-satsning.

Deretter venter øvrige internasjonale markeder, forutsatt at Tise blir en suksess i nabolandet.

– Akkurat nå tjener vi penger på transaksjonsløsningen vår, promotering av egne annonser og samarbeid med bedrifter i Norge. Det har vært veldig utfordrende å bli presset på å skulle tjene penger og samtidig vokse med en tjeneste som i utgangspunktet er gratis, sier Frøyland Rime.

– Men Finn tjener jo én millard i året, og det er bare i Norge, så det jo mulig, sier han.

Lukket medlemskap

Tjenesten har også nylig lansert et lukket medlemskap, som skal knytte betalende brukere enda tettere «Tise-familien».

CEO Eirik Frøyland Rime og markedssjef Victoria Terese Hauk i Tise. Foto: Vilde Mebust Erichsen

– For 19 kroner i måneden kan du få noen fordeler i appen, for eksempel promotering av varer, og du får være først ute med ny «features», forklarer gründeren.

– Veien mot en betalingstjeneste? 

– Nei, nei. Vi kommer ikke til å fjerne noe som er der i dag, sier Hauk.

Les også: Kristin (27) kaster seg på gjenbruks-trenden: Lanserer ny «mote»-app med klær som valuta