Tixio runder 7000: Orden på skrivebordet hos Google, AirBnb og Sony
Med 7000 registrerte brukere og ansatte fra Google, AirBnb og Sony i kundebasen, er Tixio klar for å bringe organiserte skrivebord til verden.
Tixio utvikler en personalisert startside der brukeren skal kunne organisere "alt", og synkronisere det mot andre brukeres Tixio-startsider. Selskapet ble startet av gründer Torstein Gustavsen i 2016, da han var i en av de livsfasene der det er viktig å ha alt organisert: Studietiden. Han gikk det siste året på bachelor i innovasjon og entreprenørskap, og syntes ikke det fantes noen gode løsninger for å samle all informasjon og strukturere den.
-- Etterhvert kom vi til EM i studentbedrift, i Finland, og fikk støtte av Innovasjon Norge i to runder. Det er ganske morsomt at vi har lykkes, for det er en del som har begynt å bruke Tixio uten at vi har gjort noen stor lansering av det. Vi bare la det ut i Chrome Store, og folk har oppdaget det på egenhånd, sier Gustavsen.
Oppdager nye bruksområder
Blant funksjonene i Tixio finner man bokmerker som kan lagres i skyen, synkronisering av dokumenter, ideer og annet brukerne jobber med, sjekkliste for arbeidsoppgaver, og et oversiktssystem for selskapet man jobber i. Gustavsen forteller at selv om disse tjenestene ofte finnes hver for seg i ulike apper og andre systemer, er Tixio en av få som ifølge ham forsøker å samle alle innunder én tjeneste.
-- Akkurat nå er plattformen en dashboard-løsning der du kan customise i nettleseren din, med notes og bookmarks og slikt. Formålet er at du skal kunne skreddersy ditt eget dashboard. Noen bruker det på måter vi ikke har tenkt på, og det er moro for oss i Tixio å se, sier Gustavsen.
Gustavsen forteller av noen av brukerne blant annet har laget sin egne lille Trello i Tixio, samt bruker systemet som en ressursbank og har notater fra referater lagret der. Tixio tilbyr brukerne å dele offentlige URL-er for å dele innhold online, og denne tjenesten kan for eksempel brukes som ressurssenter for kunder av det enkelte selskapet.
På Tixio sine nettsider tilbys det flere ulike abonnementsløsninger: én gratis, to der den høyeste prisen er åtte dollar (69 kroner) per måned, og én der bedrifter kan forhandle frem en pris. På spørsmål om hvordan Tixio har planer om å få startupen til å gå rundt med de ulike løsningene -- og samtidig lønne de ansatte -- svarer Gustavsen at de håper "å få millioner av brukere" på sikt. En lav pris vil i tillegg gjøre at folk lettere åpner seg for å betale, og siden oppgradere, mener Gustavsen.
-- Vi håper med en lav prising og oppnå veldig stor grad av betalende kunder. Samt at vi vil ha større pakker, med mer funksjonalitet. Ser vi på slack så startet de når jeg brukte slack første gangen en pris på 12 dollar per bruker per mnd. Men er nå nede i 6.7 dollar per bruker. Det er nok fordi de ser at de må ned i pris for å få en høy grad av betalende kunder, forteller Gustavsen.
Vurderer samarbeid med gresk universitet
Samtidig kan det være tidkrevende å skulle organisere hverdagen sin via et nytt system, selv om systemet skal være tidsbesparende. Tixio er i gang med å utvikle en løsning som gjør at du slipper å skreddersy noe som helst selv, men kan få det ferdig laget av en AI-bot.
-- Vi jobber med å lage en liten bot som kan sette opp en startside for deg, basert på bruken din. Det er Tixio Chrome Extention, som etter en uke eller to kan tilpasse et board for deg. I begynnelsen vil tilpasningene være litt svake, men etterhvert som bot'en får samlet inn data, blir det bedre. Tixio kan foreslå hvordan du skal organisere deg, og det er mange parametre som settes opp i algoritmene. Det vet jeg ikke om så mange andre selskaper som tilbyr, sier Gustavsen.
I september skal Tixio reise til Hellas for å vise frem plattformløsningen for studenter ved ACT, som er en del av Anatolia College. Tixio vil finne ut om tjenesten kan være relevant for studentene og fakultetene.
-- Vi ønsker å finne ut hvordan Tixio kan brukes på universitetet, så formålet er å gjøre tjenesten vår til et supplement i utdanningen, sier Gustavsen.
Har Google- og AirBnb-ansatte i brukerbasen
Inntil videre har nesten 7000 personer registrert seg på Tixio, og selskapet har omkring 1000 daglige brukere -- blant annet folk fra Google, AirBnb, Uber og Sony. Gustavsen forteller at Amazon sin Alexa ved ett tilfelle kan ha plukket opp noen nyheter om Tixio via Twitter, og anbefalt eieren å lese mer om dem. I dag er han å regne som en potensiell investor, selv om selskapet inntil videre er selvfinansiert -- bortsett fra støtte mottatt fra Innovasjon Norge.
-- Jeg har helt siden jeg startet selskapet drømt om å lage noe som kan brukes til alt. Nå vil jeg heller lage plastillinaen som kan brukes "i mellom" de ulike tjenestene. Slack prøver jo også å lage alle en plattform for kommunikasjoner i verden. Vi ønsker at Tixio skal hjelpe til med integrasjonene mellom de ulike tjenestene, sier Gustavsen.
Innovasjon Norge har støttet dem ved tre anledninger: Markedsavklaringspenger på 500.000, Ready to Market på 100.000, og bedriftstilskudd på 1.8 millioner kroner. På spørsmål om hvordan Tixio vil klare seg i markedet mot andre, lignende konkurrenter, svarer Gustavsen at de ikke ønsker å utkonkurrere noen.
-- Du har ikke de samme mulighetene i de andre tjenestene, så vi er forskjellige. Hvis du til vanlig har en work session med fem ting du åpner hver morgen, kan du lagre dette som standard hos oss, og så kun trykke på én knapp for å få opp dette hver morgen. Folk har for eksempel brukt Trello som et organiseringsverktøy selv om det ikke er ment som det. Vår tjeneste vil brukes til det den er ment for, sier Gustavsen.