Tjommi-gründer Henrik Johannesen. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Tjommi-gründer Henrik (22) avvist hos elgigantene: – De liker det ikke

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 10. januar 2019

Prisjegeren fikk over 12.000 brukere gjennom julen, men hevder butikkene hindrer ham i å tjene penger. Nå bretter Henrik Johannessen (22) opp ermene.

– Jeg har jo ingenting å tape, sier Henrik Johannessen, fintech-gründeren som har rukket å bli husvarm hos NCE Finance Innovation.

– Det var først når jeg fikk plass der, at det virkelig skjøt fart, sier han om høstens innpass hos den unge klyngen i Bergen.

Han rundet de første gründerbøkene som 17-åring på gutterommet i Haugesund, hadde allerede da lenge drømt om å skape noe eget. Så kom og gikk hans første nettbutikk, og nå – fem år senere pitcher BI-studenten forbrukermarkedets nye prisjeger, som regel til applaus før han har rukket å prate ferdig.

– Det er veldig gøy. Jeg er jo på en måte en «underdog» som går mot de store aktørene akkurat nå, sier 22-åringen.

– Fryktløs?

– Kanskje. Du kommer ikke veldig langt hvis du ikke er litt uredd, sier Johannessen.

12.000 brukere på tre uker

Like før jul lanserte han appen som i nesten ett år ble utviklet i all hemmelighet fra vekselvis lesesalen og på hybelen i Bergen. Tjommi ettergår butikkenes prisgaranti, og skal gjøre det enkelt for brukeren å kreve tilbake mellomlegget dersom en vare har gått ned i pris etter et kjøp.

– Forbrukerne har jo krav på å hente ut disse pengene, men i realiteten er det ingen som gjør det. Hele tanken var derfor å gjøre det mulig å hente ut differansen kun med et tastetrykk fra sofaen hjemme, sier Johannessen.

Siden lansering like før jul har 12.000 brukere lastet ned appen, 1500 kvitteringer er registert, og Tjommis automatikk har blant disse trålet seg frem til en bedre pris på én av tre.

«At appen Tjommi nå er på markedet er positivt da dette gir forbrukerne god oversikt over hvilke produkter som kan pris-matches. Alle løsninger som er til for å gjøre det enklere for forbrukeren og kundene våre – heier vi på», skriver Elkjøp i en epost til Shifter. 

Ifølge Tjommi har elgiganten imidlertid avslått alle Tjommis krav om refusjon på vegne av kundene som har gitt tjenesten tillatelse til å forvalte beløpet.

Tilsvarende avslag har dessuten kommet på løpende bånd fra samtlige av de øvrige butikkene som så langt er tilgjengelig i Tjommi-appen.

– De liker det ikke, og sier de ikke vil samarbeide med en tredjepart, men heller beholde kundekontakten selv, sier Johannessen.

En Tjommi-bruker skal ideelt kunne velge mellom å bli varslet om en potensiell prisjustering og deretter hente ut pengene selv – eller la Tjommi gjøre jobben mot 20 prosent av differansen.

Så langt har sistnevnte løsning ikke vært mulig å gjennomføre på grunn av overnevnte avslag.

– Kan fungere på sikt

Teamet på nå fem personer, er nå i dialog med de ulike butikkene for å komme til enighet om en ordning.

– Prisene er offentlig informasjon, og så lenge vi har brukernes tillatelse, har butikkene egentlig ikke noe de skulle ha sagt, sier gründeren.

Elkjøp forklarer avslagene med at visse deler av prosessen per i dag gjør at de ikke kan betale ut mellomlegget via appen.

– Vi kan ikke betale ut penger til en tredjepart som kun opplyser om et kontonummer i en epost, da dette ikke er i henhold til våre retningslinjer rundt utbetaling og personvern, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge AS.

– Vi syns idéen er god, og er positive til at dette på sikt kan fungere på en bedre måte, sier hun.

Verifiserer nummer

Tjommi har ifølge Johannessen straks på plass en ny løsning som enten enighet eller ei, skal gjøre det mulig å kreve tilbake mellomlegget digitalt – og samtidig sikre noe av beløpet til egen pengesekk.

– Ved å legge inn en kvittering, bekrefter brukeren at kvitteringen tilhører dem, og dermed får Tjommi en fullmakt til å forvalte overføringen, sier Johannessen – som understreker at den juridiske løypa allerede er gått opp.

I tillegg må også brukeren registere seg med telefonnummer og verifisert dette med en kode, opplyser han.

– Dersom en kvittering er knyttet til et telefonnummer, burde det dermed være tilstrekkelig at det opplyses om telefonnummer i tillegg til kontonummeret, sier Johannessen.

– For mammas skyld

I løpet av året er planen å ekspandere tjenesten til hele Skandinavia, en skalering kalkulert fra dag én.

– Alle land har det samme behovet for en slik tjeneste. Rent teknisk blir det veldig enkelt for oss å rulle det ut, sier Johannessen.

– Hvordan går det med BI-studiene midt oppi i det hele?

– Jeg skal fullføre bachelorgraden til våren, for mammas skyld.

– Utelukkende?

– Ja, egentlig.

Bransje: