Ann-Elin Moen, gründer og CEO i Lytte.io. Foto: Railway

Toppcoach fant «akilleshælen» hos norske bedrifter: Skal sikre varig læring med ny plattform

Publisert Sist oppdatert

Gjennom 20 år i felten har Ann-Elin Moen identifisert gjengangerne av utfordringer i norske bedrifter. Nå vil hun hjelpe enda flere. 

Ann-Elin Moen er blant landets mest erfarne ledercoacher, og har i en årrekke jobbet med toppledere i norske bedrifter og forfattet flere bøker om faget.

Nå lanserer hun Lytte.io, en lydplattform med kompetansebyggende programmer inkludert i en abonnementsløsning for bedrifter. Korte råd, tre dager i uken.

– Jeg har nedlagt mange timer i å samle og videreformidle mine beste råd. Målet er å gjøre medarbeiderutvikling lettere for den enkelte og kulturutvikling mer effektivt og billigere for bedriften, sier Moen - og spør, rent retorisk:

– Det er typisk å gi ledere tilgang på coaching og forbedringsverktøy, men hva med alle andre?

Kommunikasjon og samspill

Da hun gikk fra jus og og ledelse til coaching for to tiår siden, jobbet hun hardt for å forstå hvilke råd og konkrete verktøy som best kunne løse problemene de ulike kundene hadde. Nå ser hun imidlertid at noen få, større problemer gjentas.

– Vi skal gi råd på det som mange sliter med; nok tid, fokus, energipåfyll, prioriteringen, egenbalanse, tydelig kommunikasjon, møteeffektivitet, og negative holdninger og mangel på lagånd. Selvledelse, kommunikasjon og samspill er som regel «akilleshælen», sier Moen.

Foruten gründeren selv består Lytte-teamet av styreleder og medeier Lars Wiik fra Stratema, samt Sondre Selbæk, Ole Strøm og Alexander Schüssel, alle fra «innovasjonsstuidoet» Railway.

Kortvarig effekt

– Våre kunder må være åpne for å ta i bruk nye, smartere digitale løsninger i kombinasjon med tradisjonelle verktøy som kurs. «Nudging» eller «dytting» med microlæring er en ny smart måte å løfte seg selv på, sier Moen.

Og de første kundene er allerede på plass, blant andre PKF Beckman Lundevall Revisjon AS og KLP Eiendom Trondheim og Evry.

– Kurs og samlinger koster mye tid og penger og har som regel bare en kortvarig effekt, sier Moen.

Selskapet har tidligere hentet 500.000 kroner fra Innovasjon Norge og 100.000 fra Forskningsrådet, samt 200.000 i en nylig runde.

– Men er bedrifter selv klar over hvor skoen trykker? 

– Hvis du gidder å spørre nok ansatte får du svar. Og hvis du stiller de riktige spørsmålene. Jeg synes en del av spørsmålene i de årlige medarbeiderundersøkelsene er for ulne og avslører ikke nok, sier Moen.

Hør podcasten: Vi spør toppleder-coachen: Hvordan lykkes som innovatør?