Think Outside med Monica Vaksdal og medgründer Deborah Karlsen (t.v.) pitcher på Creative Business Cup. Foto: Pressefoto

Topptur for ski-tech-gründere: Kåret til landets beste kreativ-startup

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 13. juni 2018

Monica Vaksdal og Think Outside vant Creative Business Cup.

Det er ikke så lenge siden petroleumsgeologen gikk fra oljebransjen for å starte for seg selv, med Think Outside og sitt første produkt Dingo: en ski med inkorporert teknologi som kan lese av snølagene i sanntid, uansett plassering. For å bidra til at folk ikke blir tatt av snøskred.

Siden den gang har det gått fort fremover, Bergens-startupen har fått mye oppmerksomhet, og nylig skrev Shifter at selskapet var nær ved å lande en investeringsrunde. Under Startup Extreme tirsdag vant Vaksdal den norske finalen i Creative Business Cup, og går videre til den internasjonale finalen i København senere i år, der hun skal konkurrere mot selskaper fra 60 andre nasjoner.

Det var en glad og ydmyk Vaksdal som kommenterte seieren overfor Shifter sent tirsdag kveld:

— Det er så utrolig kjekt å bli anerkjent blant så mange dyktige startups, og vi hadde på ingen måte forventet at vi skulle vinne blant så mange dyktige andre selskaper, men vi gleder oss veldig til å representere Norge i København. Vi skal vinne igjen, og for en utrolige mulighet for internasjonal eksponering det vil gi.

Monica Vaksdal hadde mange års erfaring fra oljebransjen før hun ble gründer av Think Outside. Selskapet jobber med teknologiske løsninger rettet mot turisme og friluftslivsegmentet. Foto: Privat

«Høyt nivå»

Anniken Fjelberg fra 657 Oslo var juryleder og understreket at juryen besto av VC-miljøer som har jobbet med såkalte kreative startups, og som medlem i den internasjonale juryen i CBC gjennom flere år har hun stor tro på at den norske vinneren vil hevde seg også internasjonalt.

— Monica har det som skal til for å pitche foran et så stor publikum, og har et konsept som spiller på mange strenger, hvilket alltid pleier å appellere til målgruppen i København, sier Fjelberg i en pressemelding fra 657 Oslo.

Jurymedlem og investor Teodor Bjerrang fra Snö Venture mente det har vært et svært høyt nivå på kandidatene i år.

— Juryen hadde en vanskelig jobb. Kreativ næring er så bredt at jobben blir både utrolig morsom, spennende og vanskelig, sier han i en pressemelding fra 657 Oslo.

657 Oslo har vært pådriver for et nasjonalt samarbeid for å styrke gründermiljøene, hubbene og kreativ næring på landsbasis gjennom et samarbeid med WorkWork (Trondheim), Bergen Works (Bergen), Flow (Tromsø) og Innovation Dock (Stavanger) har de lokale finalene funnet sted i disse byene. Foruten Think/Outside var følgende selskaper i finalen:

Costail fra Trondheim, Misc Games fra Stavanger, Pazzing fra Tromsø og PlayPulse fra Oslo.

Seieren klar: Deborah Karlsen og Monica Vaksdal i midten, med jurymedlemmene Kathrine Malmer-Høvik fra sponsoren SANDS (t.v.) og Anniken Fjelberg fra 657 Oslo (t.h.). Foto: Pressebilde

FAKTA OM CREATIVE BUSINESS CUP

Creative Business Cup er verdens største pitche konkurranse for kreativ næring, og lister opp følgende 12 bransjer:

1. Architecture 2. Newspapers and magazines 3. Books 4. Computer gamers 5. Film 6. Music 7. Advertising and events 8. Fashion 9. TV and radio 10. Performing arts: Theatre, orchestra, opera and ballet/dance 11. Education and teaching …within the industries 12. Visual arts: Fine art, design, museums and cultural heritage

Jurykriteriene for for cupen er:

1. Creativity – measures the fit with creative industries, innovation, core creative skills. 2. Market Opportunity – measures the feasibility, the market size and saturation, the scalability; does the startup address a real need or problem, can it be easily copied? 3. Business Execution – measures the quality of the team (diversity of skills including creative skills and business skills, experience), the competitive advantage, the business model, rollout strategy.

Vi benytter cookies på shifter.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.