Elon Musk, med Tesla Model 3 (innfelt). Foto: Heisenberg Media (Elon Musk), Tesla Model 3 (Peter Stevens). Begge bilder er fra Flickr.

Tusenvis av nordmenn har stått i kø for ny Tesla-modell i to år, men så langt er ingen biler levert

Publisert Sist oppdatert

Elon Musk sier forsinkelsene har blitt varslet og at alle skal få bil, men mer enn 200.000 personer står fortsatt på venteliste.

Finansavisen skriver i dag at "flere tusen nordmenn" -- og 200.000 andre -- som 31. mars 2016 stilte seg på venteliste for Tesla Model 3, fortsatt står der. Og folk kommer til å bli der en stund til, ifølge informasjonssjef Even Sanvold Roland fra Tesla Norge.

-- De internasjonale leveringene av Model 3 starter i første halvdel av 2019, sier  Roland til Finansavisen.

Alle som stilte seg på ventelisten 31. mars for to år siden -- og alle som siden har stilt seg på listen -- har betalt 1000 dollar for nettopp dét. Lovnaden om at de internasjonale leveringene skal begynne i første halvdel av neste år mener Finansavisen at er "Tesla-språk" for "nærmere sommeren i 2019, heller enn i begynnelsen av året".

Musk: Ikke en forsinkelse, men en tidsforskyvning

I USA har noen utleveringer av bilen likevel skjedd, men det totale antallet produserte biler i første kvartal har kun vært 9.766, etter at produksjonsmåtene flere ganger har blitt utsatt. Teslas to andre bilmodeller har blitt produsert i større opplag -- totalt 24.728 i samme tidsperiode. Dermed har veksten likevel vært på 40 prosent, sammenlignet med 2017.

Elon Musk selv bedyrer at Tesla Model 3 skal leveres, og Finansavisen gjengir hans tilsvar på hvorvidt leveringsutsettelsene av bilmodellen er å regne som en forsinkelse.

-- Ikke kall leveringsutsettelsene en forsinkelse, men en tidsforskyvning på mellom seks til ni måneder som vi har varslet tidligere. Tre av disse har dessuten allerede passert og du vil få bilen din, bekreftet Tesla-sjefen.

Rustede bolter og feilslått aprilspøk

Det er likevel ikke bare Tesla Model 3 som har opplevd problemer -- også Tesla Model S har havnet i et produksjonsrelatert uføre. Det viste seg i slutten av mars 2018 at 123.000 S-sedaner måtte tilbakekalles, fordi boltene kan ruste på saltstrødde veier, og dermed påvirke servostyringen.

Samtidig har Tesla blitt spådd å være konkurs innen fire måneder, en spådom Musk selv valgte å gjøre til årets aprilspøk: dessverre for ham var det mange som trodde på spøken, og selskapets aksjekurs falt med 22 prosent.