Rasmus Myklebust i SammeVei. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Ukens Start: De skal få folk til å kjøre sammen på jobb. Nå er gründerne som vil kutte køer og utslipp, på investorjakt

Publisert Sist oppdatert

Appen deres har blitt til på «ultralavt» budsjett. Nå skal gründerne hente millioninvesteringer for å lage et norsk «bevis» på at tech kan få folk til å kjøre sammen på jobb.

– For 50 år siden var det helt vanlig å stoppe og ta med folk som skulle samme vei, sier CEO Rasmus Myklebust i SammeVei.

Samkjøring er en like gammel idé som kjøringen selv, men med den nye appen ønsker dette norske oppstartsselskapet å gjøre det på en ny måte. Ikke minst for å bidra til mindre kø i storbyene og bedre «kollektivtilbud» utenfor byene, der det ikke er «rullende fortau».

Selskapet har deltatt i akseleratoren Techmakers Green, og nylig presenterte Myklebust startupen under demodagen på Oslo House of Innovation.

Kollektiveffekt

I appen kan brukerne «bestille» turer med sjåfører som uansett skal samme vei som dem. Sjåførene deler regningen med passasjerene som sitter på.

Kostnadene er selvfølgelig en ting. Men det er andre faktorer som er vel så viktig. For når man er flere som kjører sammen, får man som kjent flere steder tilgang til kollektivfeltet eller såkalte 2+ felt.

– Mange som har kjøpt elbil gjorde det for å komme seg raskere frem i trafikken. Dersom du kan spare 40 minutter på vei til jobb, samtidig som du sparer penger, er det sterke insentiver for å fylle opp setene.

Samtidig viser han til at det går mot at det blir dyrere å kjøre bil i byene nå fremover.

Norsk pilot

Målet er å få appen til å virke i Norge, og så ta den videre ut i verden.

– Nordmenn har stor tillit til hverandre, og er tidlig ute med å ta i bruk teknologi, påpeker han.

På spørsmål om ikke folk har en sperre for å samkjøre med folk de ikke kjenner, viser han til tall fra NAF som viser at en av tre ønsker å kjøre sammen dersom det blir lagt til rette for det.

– Noen er jo «keen» på å sitte i bilen alene, men de er vi ikke like interessert i. Det er mer enn nok av folk som er klar for å kjøre sammen, sier han.

Appen kan lastes ned gratis fra AppStore og vil være tilgjengelig i Google Play fra august. Sjåfører kan velge mellom å trykke tilby tur når de setter seg i bilen eller legge ut en planlagt tur fremover i tid. Ett tastetrykk er nok for å be om skyss. Sjåføren vet nøyaktig hvor passasjeren skal plukkes opp. Og betalingen skjer helt uten kontanter.

Sparsommelige

Foreløpig har SammeVei vært sparsommelig med pengene.

– Vi bestemte oss tidlig for å teste ut ideen på et ultralavt budsjett, sier han, og viser til at de har utviklet piloten med et budsjett på under 40.000 kroner.

De har frem til nå heller ikke jaktet på investorer.

– Har du 500.000 kroner, bruker du 500.000 kroner, mener han.

Vil hente millioner

Myklebust tror mange vil være interessert i å bidra med å ta produktet ut i verden, når det har vist seg at det virker i Norge. Selskapet skal lukke en investorrunde på mellom tre og fem millioner nå i juli.

– Vi har sett etter investorer som kan markedsføring mot forbrukermarkedet.

– Men hvordan passer denne modellen inn i et transportsystem med selvkjørende biler?

– Vi vil være godt posisjonert i en slik fremtid, og tenker at vi vil kunne koble selvkjørende biler opp mot vår plattform. Hvis du klarer å lage en løsning som klarer å utnytte potensialet i alle de tomme setene, kan dette bli veldig stort.

Bygger brukere steg for steg

– En app som dette er jo avhengig av mange brukere, hvor mange har dere nå, og hvordan skal dere få flere?

– Cirka 1600. Tanken er at vi skal bygge trafikk korridor for korridor. Vi starter der køproblemene er størst og hvor 2+ felt og høye bompenger gjør det attraktivt å kjøre sammen.

I august går startskuddet for en SammeVei-kampanje med bedriftene i Kongsberg Teknologipark, hvor 6000 pendlere skal til samme sted. SammeVei er også i dialog med SmartCity Bærum om å lansere en tilsvarende kampanje for lette køproblemene for om lag 20 000 ansatte på Fornebu. Gründerne håper på en nettverkseffekt der venner drar med seg venner.

– Hvordan screener du sjåførene og vet at de er til å stole på?

– De må verifisere seg med Facebook eller epost og etter hvert telefonnummer og bilnummer. I tillegg vil det være ratinger. Brukerne må selv gjøre vurderinger, men foreløpig er det få brukere som har vært opptatt av denne problemstillingen.

Konkurrentene

– Dette er jo et område det er hard konkurranse. Hvem anser dere som de tøffeste konkurrentene, og hva er det som gjør dere annerledes enn de andre?

– Den tøffeste konkurrenten for SammeVei er uten tvil at det er så enkelt å kjøre en person per bil i dag. Vårt mål fra starten har derfor vært å gjøre det like enkelt å sitte på som å ta sin egen bil ved at brukere kan tilby eller be om skyss med ett tastetrykk når de setter seg i bilen eller når de går ut døren hjemmefra. På sikt er målet å koble samkjøring med SammeVei med både kollektivtilbud og bysykler slik at passasjerer enkelt kan bytte mellom ulike transportalternativ uten å måtte betale flere ganger.

Men internasjonalt er det jo noen?

 Det franske selskapet BlaBlaCar er den ledende aktøren innenfor samkjøring med over 20 million brukere. Selskapet fokuserer på langdistanse samkjøring mellom byer, og tjenesten forutsetter at man avtaler skyss i god tid i forkant av turen. SammeVei derimot legger til rette for samkjøring i sanntid, og muliggjør dermed samkjøring over korte avstander som for eksempel pendling til og fra jobb.

Ikke redd for loven

Myklebust er ikke bekymret for at det skal gå som med Uber, der politiet har brukt en hel del ressurser på å ta sjåførene.

– Minsteprisen er Ruters billettpris, og vi er ikke en konkurrent til Uber. Dette er en ordning der man deler kostnaden for kjøring som uansett ville skjedd. Sjåførene kjører aldri en ekstra tur. Så det vil ikke bli noe juridisk tvil.

SammeVei tar en cut på 20 prosent av prisen passasjeren betaler.

Teamet

Selv ble Myklebust rammet av det han kaller «startupfeber» da han studerte på Harvard-universitetet i USA, og hadde lenge lett etter den riktige muligheten da han kom i kontakt med Ole Christian Helset som har utviklet appen. Frem til nå har han jobbet ved siden av gründingen, nå er han klar for å gå «all in».

Eller består teamet av Daniel Aasheim og Kristian Amlie, med bakgrunn fra blant annet McKinsey og tidligere samkjørings-startup Carma Carpool.

– Men er det slik at behovet for større veier ikke blir det samme, dersom man lukkes med ordninger som dette?

– Det er jo ingen tvil om at hvis vi får flere folk inn i samme bil, trenger vi ikke samme veikapasitet. Samfunnseffekten blir at flere får en bedre hverdag med mindre kø og det blir mindre utslipp, sier Myklebust.