Helt bankers er det ikke, men alt tyder på at den svenske fintech-stjernen Klarna blir akkurat det – bank. Om Ikea klarer å finne den neste startup-kometen gjenstår å se, men vi gjetter på at den nok ikke kommer flatpakket. Og hva med Bzzt, som vil at summingen fra selskapets elektriske tuktuk-taxier skal bli en del av bybildet i Stockholm.
I Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene, for å se hva som har foregått i nabolandene i uka som har gått.
Klarna ber om bank – i navnet
Betalingsselskapet Klarna har i flere år vært en av de klarest lysende stjernene blant de nye svenske teknologiselskapene. Nå ser det ut til at sjefen Sebastian Siemiatkowski er klar til å ta Klarna til neste nivå.
Ved en ekstra generalforsamling besluttet selskapet å bytte navn til Klarna Bank. I følge Breakit har selskapet levert in en søknad til Bolagsverket om å få kalle sig bank – noe bare de som bedriver bankvirksomhet har lov til å gjøre.
Nå mangler bare den formelle tillatelsen fra Finansinspektionen, men så snart den er på plass har de etablerte bankene fått en ny konkurrent på en rekke områder.
Fremfor alt har Klarna et ganske så godt grep om fakturabetalingen på nett. Så langt er det i hovedsak netthandlerne som har brukt Klarnas tjenester, men på senere tid har selskapet også markedsført seg stadig mer direkte mot konsumentene.
Det henger nok sammen med appen Klarna lanserte i fjor høst og som gir konsumentene kontroll over fakturaene de har hos selskapet. Onsdag denne uken meldte Klarna at appen var blitt lastet ned over én million ganger.
Dermed kan det virke som om Klarna begynner å få en viss innflytelse over privatøkonomien til en god del mennesker. Om selskapet nå får sin banktillatelse og kan begynne å legge til banktjenester i appen, er det ikke vanskelig å se at det faktisk kan være mulig å utfordre tradisjonelle banker på en ny måte.
Tre øre per meter for tur på tre hjul
Denne uken sendte selskapet Bzzt ut sine første 18 elektriske tuktuker, eller poder, som de selv kaller dem, på gatene i Stockholm. Gründeren og markedssjefen Per Nyrenius sier til Breakit at målet til selskapet er å bli en ny type kollektivtrafikk.
– Vi ønsker å flytte fossilkjøretøyene ut av bykjernen, sier Nyrenius.
Det skal man gjøre gjennom å tilby korte kjappe reiser på tre hjul. Reisen bestiller du via en app, og skal fungere omtrent som å bestille en Uber. For reisen betaler du så tre kroner per meter som blir trukket fra kortet når reisen er klar.
Det er ikke nødvendigvis billigere enn en vanlig taxireise. Veiledende pris for en reise på 10 kilometer og 15 minutter ligger rett under 300 kroner for alle de store taxiselskapene i Stockholm. Det vill si at det faktisk blir noe billigere enn tuktuk-turen på en slik distanse. Bzzt svarer på sin Facebook-side at en snittreise er på 2,1 kilometer og at selskapet på turer under tre kilometer vil være nesten halvparten så dyre som taxi
– Vi tar de reisene taxi generelt ikke er interessert i. Deres prismodell bygger på lengre reiser. Jeg tror ikke vi kommer til å forstyrre alt for mye, sier Nyrenius.
Med app-bestilling av reiser er det uunngåelig å dra paralleller til Uber, og der har Bzzt en avgjørende fordel. Deres trehjulinger krever nemlig ikke taxilisens. Selskapet har også sett til å unngå all diskusjon om tvilsomme arbeidsavtaler. Førerne er ansatt på kollektivavtaler og får en timelønn på 130 kr.
Samtidig som trehjulingene begynte å rulle på Stockholms gater, åpnet selskapet en crowdfunding-kampanje på Fundedbyme.com. Målet er å få inn mellom to og seks millioner kroner. To-millionersmålet ble nådd allerede første dagen.
Kapital trengs for å ekspandere. Hver ny tuktuk fra den svenske produsenten Clean Motion koster omtrent 100.000, så en rask utbygging av flåten er ikke gratis. Den største utfordringen for Bzzt er nok likevel årstidene. Hvordan vil trehjulingene fungere utover høsten og vinteren? Er de blitt mange nok for at folk raskt får tak i en når høststormene slår til. Stockholm kan være surt og kaldt ved sånne tilfeller og da er det fort gjort å heller ta en vanlig taxi.
Ikea akselerer inn i startup-verdenen
Tidligere i uken skrev vi om at den svenske møbelgiganten Ikea flytter seg inn i tingenes internett-universet gjennom å gjøre det mulig å styre selskapets smarte hjem-produkter fra plattformene til Amazon, Google og Apple.
Ikea nøyer seg imidlertid ikke å investere i fremtidens produkter. Fremtidens gründere skal også få sitt. Sammen med det danske entreprenørhuset Rainmaking skal Ikea nemlig starte et akseleratorprogram, skriver Breakit, som refererer til det svenske nyhetsbyrået Rapidus.
I alt skal ti utvalgte startups sponses med cirka 200.000 svenske kroner hver, kontorplass i tre måneder og coaching fra Rainmaking og Ikea.
– Vi søker etter ideer i en veldig tidlig fase, som har stor potensial til å utvikles i løpet av disse tre månedene, sier prosjektleder Alex Farcet i Rainmaking.
Tony Sandelius, sjef for avdelingen Ikea New Business & Innovation, begrunner satsingen med at møbelkjempen ikke har funnet noen eksisterende akselerator som passer Ikeas DNA.
– Vi er ikke interessert i et fremtidig eierskap. Vi ønsker å etablere en forretningsrelasjon med nye selskaper med teknologier Ikea, for eksempel, kan lisensiere, sier Sandelius.
Nå vil vel neppe de utvalgte selskapene få ta del av direkte visdomsord fra gründeren over alle gründere sett med skandinaviske øyne, Ingvar Kamprad, men om så bare en brøkdel av hans visjoner blir overført bør det være til nytte for selskaper helt i startfasen.