VOI Cargo Bike.
VOI Cargo Bike.

UIP og VOI landet millionkontrakt: Skal levere nytt sykkelsystem i Stockholm

Publisert   Sist oppdatert

Norsk mikromobilitet til Stockholm.

Det norske selskapet UIP Holding vant anbudet om å levere Stockholms nye sykkelsystem, melder Urban Infrastructure Partner (UIP) i en pressemelding.

Avtalen er ifølge selskapet verdt 400 millioner svenske kroner.

– Kontrakten bekrefter selskapets ambisjon om å bli den ledende mikromobilitetsaktøren i Norden, sier Kristoffer Bøe Henriksen i UIP.

VOI står bak delingstjenesten for el-sparkesykler i 19 europeiske byer, deriblant i Oslo. Nå utvider det svenske selskapet flåten med elektriske sykler, og danner i den forbindelse et fellesforetak sammen med UIP.

Den syv år lange avtalen innebærer finansiering og drift av elektriske sykler i Stockholm, sistnevnte i samarbeid med teknologiselskapet Urban Sharing.

Les også: Vinnere og tapere i slaget om sparkesyklene: Bare to selskaper vil stå igjen, spår NHH-professor

8.000 sykler

Fellesforetaket skal levere inntil 7.500 elektriske sykler og 500 elektriske lastesykler.

"De nordiske verdiene som deles mellom Urban Sharing og VOI, bør styrke vårt forhold i årene som kommer", kommenterer Johan Høgåsen-Hallesby, i en bloggpost.

I henhold til europeiske elsykkel-reguleringer kan VOI Bike kjøre opptil 25 km/h, opplyser selskapet. Dette skal være et produkt som passer for lengre og raskere turer enn el-sparkesykler.

UIP er holdingselskapet bak Urban Infrastructure Partner Group. Konsernet har en stab på over 100 personer, og består av åtte selskaper, blant annet teknologiselskapet Urban Sharing samt operasjonsselskapene for Oslo Bysykkel, Trondheim Bysykkel og Bergen Bysykkel.

Det norske selskapet kaller avtalen et vendepunkt i UIPs fire år lange historie. De forventer videre at løsningen vil bli integrert i enda flere byer i løpet av 2019.

 VOI Bike. Foto: Press
VOI Bike. Foto: Press

Les også: De ukjente gründerne snudde opp ned på Oslo-trafikken: Nå har de bikket to millioner turer bare i år