Internasjonal verktøygigant kjøper seg opp i norsk robotstartup: «Byggebransjen er et mekka for folk som har lyst til å robotisere»
Vaskerobot, fliserobot, skraperobot, malerobot, you name it. Gründerne i nLink skal bruke de finansielle musklene til å finne nye muligheter i en bransje der det har skjedd fint lite innovasjon de siste 50 åra.
Selskapet som kjøper seg opp i det norske oppstartsselskapet er en av de virkelig store aktørene innen verktøy til bygg- og anleggsbransjen. Hilti er kjent for de fleste i proffmarkedet, og har godt over 20.000 ansatte i en rekke land.
Etter aksjekjøpet sitter den internasjonale giganten på 37 prosent av selskapet. Partene ønsker ikke å si noe om hvor mye storselskapet har betalt for aksjene i det norske oppstartsselskapet. Det er imidlertid gått halvannet år siden nLink forrige gang hentet penger. Den gang ble selskapet verdsatt til 28 millioner kroner. Selskapet har siden vært gjenstand for stor interesse i den internasjonale byggebransjen og vokst videre. Så kjøpesummen er uten tvil et betydelig millionbeløp.
– Vi har fått inn en av de mest solide aktørene i byggebransjen, som har et verdenskjent brand. Sammen tar vi nå de neste stegene for hvordan vi skal jobbe sammen, sier daglig leder og gründer Halvor Gregusson i nLink.
Hilti har kjøpt aksjer fra noen av de tidligste investorene, samt fra gründerne som har solgt seg noe ned.
– Vi er utrolig takknemlig for våre første investorer som gjorde dette prosjektet mulig, og glade for at vi kan gi dem litt fortjeneste også, sier Gregusson.
Han understreker at gründerne fortsatt sitter med majoriteten i selskapet.
Full fart nå
NLink har fått stor oppmerksomhet for roboten “Drilly”. Den automatiserer boringen av hull i betongtak på ny bygg, der det skal festes elektronikk og annet utstyr – en jobb som tar både tid og krefter for et menneske, og dessuten bidrar til helseplager. Selskapet tjener allerede penger på boreroboten, og har interessenter i flere verdenshjørner. I fjor ble de også en del av et EU-prosjekt der de samarbeider med noen av de tyngste aktørene i den europeiske byggebransjen, for å skape roboten som ta over byggeplassens farligste jobber.
Gregusson forteller at dealen med Hilti gjør det mulig å gi full fart fremover. De skal ikke bare utvikle den nåværende boreroboten Drilly frem mot produksjon, men også se på andre muligheter for robotisering i byggebransjen.
– Vi står fritt til det meste. Vi skal fokusere på byggebransjen, men det kan være at vi toucher innom andre bransjer. Maling av hus er for eksempel ikke så forskjellig fra maling av skip. Samme teknologi kan brukes.
– Samarbeidet med Hilti fremover består nå i å finne ut av hvordan vi gjør dette. Tidslinjen for når boreroboten kommer ut i markedet, har vi ikke ennå, sier Gregusson.
Fortsatt startup
Foreløpig har selskapet bare 12 ansatte, men det er planer om å bli flere.
– Når dere kommer i gang med produksjon, blir det vel fabrikker og det ene og andre. Når er det man ikke kan kalle seg startup lenger?
– Jeg vet ikke helt hva definisjonen er, en det virker til å være mer en mentalitet enn en størrelse. For oss er det en hovedoppgave å finne nye områder for robotikk. Vi vil drive hardt intraprenørskap i selskapet, og har lyst til å være en del av det energiske miljøet, identifisere oss med det, sier Gregusson.
nLink vil fortsette å være lokalisert delvis i Sogndal og delvis på StartupLab i Oslo.
– Vi bygger opp en solid teknisk avdeling i Sogndal, men byggmarkedet og det kommersielle er i storbyene. Så i Oslo blir det flere markedsfolk, understreker Gregusson.
100 ideer
Gründer Konrad Fagertun leder nå gruppen som skal se på nye forretningsmuligheter for nLink.
– Det er et hav av muligheter. Plattformene er så universell at vi tror den kan gjenbrukes innen mange områder. Boreroboten fortsetter sitt utviklingsløp, men vi har frigjort tid til å starte spor 2, sier Fagertun.
Fliseleggingsrobot, malerobot, vaskerobot, ja alt det nå måtte være.
– Byggebransjen er et mekka for folk som har lyst til å robotisere. De største innovasjonene som har skjedd de siste 70 årene er batteridrill og automatisk hammer. Men det er bra for oss at det har gått så tregt, fastslår Fagertun.
Til nå har de over ti seriøse ideer, men har snakket om kanskje hundre ideer. Fagertun mener det er vanskelig å ikke komme på noe artig å gjøre.
– Men vi må samtidig finne et forretningscase som folk vil betale for.
Lært av feilene
Fordelen er uansett at de slipper å begynne på null.
– I utviklingen av den første roboten har vi gjort mange feil vi har lært av. Vi har også fått forståelse for hvordan det er å ha en robot på en byggeplass, alt fra sikkerhet, strømtilgang, heiser og avlåsing så folk ikke kommer til, sier Fagertun.
Når roboter og mennesker skal operere på samme byggeplass, er det viktig at man samkjører prosessene, hvis ikke blir det et «salig kaos».
Leter etter nye partnere
Det vil også være viktig å finne gode partnere. Dersom nLink for eksempel skulle utvikle en malerobot, vil det være naturlig å samarbeide med store malingsleverandører eller malefirmaer. Men det blir nødvendigvis ikke flere finansieringsrunder nå.
– Det finnes mange måter å finansiere dette på. Vi kan håndtere lån, men det beste er kunder. Og vi trenger ikke investorer hvis vi klarer å få gode inntekter, sier Fagertun.
Nordmennene er ideelle
Hilit-konsernet sier i en presseuttalelse at samarbeidet er basert på produktivitetspotensialet som ligger i robotiserte løsninger i byggindustrien, for eksempel innen repeterende arbeid.
«Dette representerer en framtidstrend og vi ønsker å være en del av dette ved å tilby nye løsninger til kundene våre. nLink er den ideelle partneren for oss i å skape nye ideer på dette feltet.»