Zvipp-teamet, fra høyre til venstre: Haakon Magistad (Økonomiansvarlig), Eirik Thune (App-ansvarlig), Stas Milavski (Logistikk og Produkt-ansvarlig) og Sebastian Solberg (Markedsansvarlig). Foto: Zvipp

Vil bli førstemann i Norge: Zvipp lanserer utleie av sparkesykkel

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 5. februar 2019

Zvipp lanserer en appbasert utleieordning for sparkesykler, så fort snøen smelter. 

I første omgang er målet å plassere ut 1.000 elektriske sparkesykler i Oslo – og selv om sparkesykkelsesongen kun er på 240 dager i byen, regner gründerne med at tilbudet vil bli godt mottatt, skriver Finansavisen.

— Selskaper som Bird, Lime, Lyft og Uber har hatt stor suksess med slike elektriske sparkesykler i flere byer i USA, og etterhvert Europa og andre steder, sier Stas Milavski til avisen.

De fire gründerne som utgjør Zvipp — Stas Milavski, Sebastian Solberg, Erik Thue og Haakon Magistad – har siden oktober jobbet med prosjektet. Den appbaserte utleieordningen for sparkesykler skal komplettere kollektivtrafikken og være et tilbud for alle som ferdes i byen – foreløpig innenfor Ring 3 i Oslo.

— På grunn av de relativt små avstandene i Oslo egner slike sparkesykler seg mye bedre i Oslo en for eksempel Los Angeles, New York og Paris, hevder Sebastian Solberg overfor Finansavisen.

Blant annet er ikke trafikkreglene – og sikkerheten – i New York tilpasset at det plutselig kan komme flere sparkesykler i trafikkbildet. For to uker siden gikk selskapet inn på InnoBørs, ble kåret til Ukens Gründer Case og er i kontakt med flere potensielle investorer og potensielle samarbeidspartnere.

Allierer seg med Superhelter for nattlading

Zvipp sine lanseringsplaner passer ifølge Finansavisen også inn i byplanleggingen for Oslo kommune, der målsettingen er å øke andelen sykkelfelt fra 5 til 16 prosent, redusere antallet parkeringsplasser og gjøre bilkjøring stadig dyrere. Med en regelendring Samferdselsdepartementet innførte i 2018, likestilles elsparkesykler i tillegg med sykler — og har dermed ikke noen aldersgrense.

Selv om gründerne vet om risikoen for tyverier og hærverk, mener de at sparkesyklene har liten verdi med mindre de låses opp — og for at det skal skje, må brukeren identifisere seg.

For å sikre at sparkesyklene lades opp om natten, vil Zvipp alliere seg med det de kaller Superhelter fra videregående skoler, Foodora-bud og tidligere Uber Pop-sjåfører. På denne måten håper Zvipp å unngå det som har vært noe av kritikken mot bysyklene: At de ikke alltid er i nærheten av der brukeren er, eller kun brukes ned til sentrum – og at det dermed hoper seg opp på enkelte basestasjoner.

Voi på vei til Norge

Angående konkurrenter er Zvipp klar over at flere ønsker å komme seg inn på markedet, blant annet svenske Voi — som skal lansere en abonnementsløsning for sine sparkesykler. I likhet med Zvipp vil det koste 10 kroner å låse opp en Voi-sparkesykkel, men rundt to kroner per minutt å bruke løsningen fra Sverige. Zvipp tar sikte på en minuttpris på 1,50 kroner.

— Vi vet at de [konkurrentene] er på vei, men det er plass til flere. Vi er ikke naive, men spisser ørene og skal være bedre enn konkurrentene. Vi tror vi har et bra navn, logo og identitet, vi har tro på produktet og har satset mye egne penger. Vi er nervøse, men vi står på tærne, sier Haakon Magistad til Finansavisen.