Rune (CEO og gründer) og Patrick Schou (CTO og medgründer) i Wunitech skal flytte selskapet til Sverige, blant annet for å unngå Finn.no.

Wuni vil bli størst i Norden på utleie og deling — flytter til Sverige for å unngå Finn.no

Greencon Holding — største eier i Wunitech — har kjøpt og slått to selskaper sammen med Wunitech AS. Nå etableres nytt hovedkontor i Stockholm. 

Wunitech har gjennom de to siste årene utviklet plattformen Wuni, for utleie og delingsøkonomiselskaper. Selskapet er en reaksjon på at dagens forretningsmodell for selskaper innen utleie og delingsøkonomi ikke er bærekraftig, med mange små transaksjoner og kostnader som overstiger inntektene.

— Wuni er en plattform for utleieabonnoment. Det er en markedsplass for alle som vil drive med utleie og abonnementsløsninger, så kan de bygge sin egen butikk og drive business, sier Rune Skou, daglig leder for Wunitech, til Shifter.

Skal lansere abonnements- og gratisversjon

Selskapet, som lanserer Wuni som både app og nettside i august, vil også re-lansere en app med gratisabonnement. Denne appen har tidligere vært tilgjengelig i App Store, men skal nå ha Swish — og etter planen Vipps — som betalingsmiddel.

Der deres første app var en delingsplattform for varer og tjenester, vil den nye appen — og nettsiden — være en komplett e-commerceplattform der brukerne kan åpne egen business for utleie, abonnement og leasing. For å øke antallet tilgjengelige tjenester, vil Wunitech også åpne for at folk med spesielt gode ideer kan få gratis plass på plattformen.

Skou forteller at Wunitech valgte å dra til Silicon Valley for å utvikle forretningsmodellen, og at de der møtte et team bestående av både lokale VC-investorer og innovatører. Underveis i utviklingen av modellen tok de utgangspunkt i kjente selskaper som har lykkes innen e-commerce, og ett av dem var Amazon. Sammen kom Wunitech, investorene og innovatørene frem til flere ulike forretningsmodeller, men landet på én investorene i Silicon Valley sa at de ville investert i.

Delingsøkonomi som dårlig økonomi

Skou forteller at til tross for markedet for delingsøkonomi ikke går så bra for alle, til tross for at dette ofte beskrives som «fremtiden» innen økonomi.

— Jeg har snakket med utrolig mange som driver delingsøkonomiplattformer i Norge, Norden og USA. Det er dårlig økonomi, og investorene som var i markedet for noen år siden er blitt borte. Selskapene overlever på grunn av dedikerte eiere som spytter inn penger, sier Skou til Shifter.

Som et resultat av at Greencon Holding har slått sammen Wunitech med to andre selskaper, flytter startupen nå sitt hovedkontor til Stockholm. En annen viktig årsak til at Sverige regnes som et godt alternativ til Norge for deres selskap, mener Skou er at det allerede er et sterkt gründermiljø i Stockholm, samt investorer som er mer åpne for techløsninger.

— I Norge er Finn.no blitt så stort, og hvis du skal kjøpe eller selge eller noe, går du dit i stedet for å Google. Google er ikke så relevant for handel i Norge lenger, og vi sliter da med å bli synlige, sier Skou til Shifter.

— Veldig vanskelig å få tilgang på kapital i Norge

Selskapet skal iflølge dem selv være i «pågående forhandlinger med flere svenske medieselskaper» som finner teknologien interessant, og vil investere i den. Investorer med internasjonal kompetanse er viktig for Wunitech, siden de har ønske om å vokse også utenfor Norden. Inntil videre har de fire investorer — inkludert Mari Schage Førde fra Møller AS  — men samtidig poengterer de at de er på leting etter flere norske investorer også, «slik at vi ikke blir altfor svenske».

— Vi opplever at det er veldig vanskelig å få tilgang på kapital i Norge, og det å komme i kontakt med investorer er heller ikke lett. I Stockholm kan man ringe investorene uansett hvor stort eller lite selskapet er, og man blir invitert til å presentere prosjektet sitt. Det er en helt annen holdning, de er mye mer åpne i Sverige. Investorene er kanskje mer nysgjerrige, sier Skou.

Wunitech har fått tre millioner norske kroner i investeringer fra Norge, men i forbindelse med etablering i Sverige har hentet de hentet ytterligere fem millioner svenske kroner i form av investeringer.

Han mener svenske investorers nysgjerrighet på konseptet kan skyldes at de tidligere har investert i techløsninger som Skype og Spotify, og har en track record der de har gjort suksess med slike selskaper.

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg