Karl Munthe-Kaas er daglig leder i Kolonial.no. Foto: Lucas H. Weldeghebriel

Zalando-investor skyter inn 300 millioner kroner i Kolonial.no. Verdsettes til 2,24 milliarder kroner

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 15. august 2018

FØRST PÅ SHIFTER!

Det svenske investeringsselskapet Kinnevik, som blant annet står bak Zalando, CDON, Nelly.com og Tele2, tar et stort jafs av nettmatselskapet Kolonial.no. Nå prises selskapet til  astronomiske 2,24 milliarder kroner.

–Det er fantastisk for oss med tanke på hvilken investor vi har fått inn. Dette er rett og slett drømmeinvestoren for oss. Vi har en veldig god match på verdier og filosofi.  Både vi og Kinnevik er fundamentalt opptatt av å bygge ny tech-drevet industri, som skaper mye verdi for kundene. Dette er en langsiktig investor som har bygget opp store tech-industriselskaper som Zalando, som det fremste eksempelet, sier daglig leder i Kolonial.no Karl Munthe-Kaas til Shifter.

Nettmataktøren har hentet 200 millioner kroner fra Kinnevik i en rettet emisjon. I tillegg har Kinnevik kjøpt aksjer fra eksisterende aksjonærer til en verdi av 100 millioner kroner, hvorav gründerne solgte akjser for 30 millioner. Etter emisjonen og etter at den andre storaksjonæren har konvertert sine lån i aksjer, er selskapet verdsatt til 2,24 milliarder (post-money og etter at opsjoner er løst inn).

Dette er Kinneviks første investering i et norsk selskap.

Investor med dyp kompetanse

–Fant dere ikke investorer i Norge?

–Jo, vi har funnet mye i Norge, men vi ønsket å øke investorspekteret i denne runden. Det var både et klart ønske fra ledelsen og fra styret. Vi tror det er bra med en bred investorbase. Vi har i tillegg gått etter en investor med dyp kompetanse på vårt felt, med både godt nettverk og god erfaring, og da blir det ikke bedre enn dette, sier Munthe-Kaas til Shifter.

–Hva konkret kan de bidra med utover penger?

–Det er selvsagt representert i styret og vi vil ha en kontinuerlig dialog på forretningsutvikling og strategi. De kan bringe inn et nettverk av kompetanse vi kan trekke på innen logistikk, marketing og vekststrategi. Dette har de vært med på før og det er supert for oss å snakke med noen som har vært med på en slik reise før. Det er det få investorer som kan skilte med sier Munthe-Kaas til Shifter.

Frem til nå har Kolonial hentet totalt 550 millioner kroner i emisjoner i tillegg til 200 millioner i konvertible lån.

–Er det en ambisjon om at dette er siste gang dere henter penger, eller vil dere trenge mer penger i fremtiden?

–Det er ingen ambisjon i seg selv. Det er selvsagt teoretisk mulig, men jeg vil bli overrasket hvis dette er siste gang. Jeg tror vi vil ønske å vokse raskere enn det vi klarer på egen kontantstrøm, sier han.

LES OGSÅ: Kraftig ut mot Kolonial.no: –Ikke for å være eplekjekk, men matvarer på nett vil ALDRI kunne lønne seg. Det er faktisk HELT UMULIG!

Lønnsomhet vs vekst

–Aner vi en børsnotering om ikke så lenge?

–Det er noe et selskap som oss hele tiden må vurdere, men det er mange faktorer som vil spille inn. Det er absolutt et alternativ. Zalando er børsnotert. De fleste store selskaper i vår sfære ender med børsnotering på et tidspunkt, sier han.

–Til tross for en omsetning på 800 millioner kroner hadde dere et betydelig underskudd på en kvart milliard i 2017. Når blir dere lønnsomme?

–Det går vi fortsatt ikke ut med. Vi er trygge på at prisnivåene vi ligger på er riktig og vi tror på å opprettholde det og at vi kan bli lønnsomme på dette nivået. Vi investerer i volum og skalering og ønsker å maksimere veksten som vi tror er nøkkelen for å lykkes. Da er det viktig at vi har fått inn investorer som Kinnevik som forstår den nye økonomien. For å være konkurransedyktige må vi ha stor skala og det må vi være villige til å betale for underveis, sier han.

Kinnevik ble imponert av gründerteamet

–Vi er glade for å lede denne investeringsrunden i Kolonial.no, sier Andreas Bernström, Kinneviks investeringsdirektør i Norden i en pressemelding.

Han peker på at Kolonial er et selskap som passer deres investeringsfilosofi om å bruke teknologi for å tilby forbrukere flere og bedre valg.

–Vi har blitt imponert av gründerteamet og hva de har klart å oppnå på relativt kort tid.  Kinnevik er godt posisjonert for å støtte teamet i å skalere bedriften og vi ser frem til å jobbe med Kolonial for å nå deres mål, sier han.

–Gir økt tro på Kolonial.no

Sigmund Festøy, daglig leder og ekspert på handel i konsulentselskapet Plot markedsrådgivning. Foto: Privat

–Jeg vil si at Kinnevik-gruppen har en strålende «track record» innen netthandel og digital business. De har vært pionerer i det nordiske markedet og stått bak selskaper som cdon, Tele2, og Nelly.com. Det er en veldig profesjonell aktør med mye kompetanse. Det er interessant at de går inn i Kolonial.no og det er et godt tegn, sier Sigmund Festøy, daglig leder og ekspert på handel i konsulentselskapet Plot markedsrådgivning.

Festøy presiserer at dagligvarehandel vil være et nytt område for dem, men at de har betydelig bransjeerfaring fra netthandel og denne type forretningsdrift som vil kunne styrke kolonial.no.

–I tillegg har de kompetanse rundt det å utvikle et selskap fra en entreprenør-fase til en industriellfase, sier han.

–Styrker dette troen på Kolonial.no som konsept?

–Det gir en økt tro. Det gir et sterkt tegn til ansatte og andre interessenter. Selv med blodrøde tall, så er dette noe ekspertene tror på. Mange forbrukere ønsker å handle matvarer på nett og få dem hjemkjørt. Jeg tror Kolonial.no er i en lederposisjon i Norge i dag. Hvorvidt de vil lykkes vil avhenge av å få kostandene ned per handlekurv, sier Festøy.

–Hvordan vil de klare det?

–Det handler om å optimalisere driften og sørge for å få flest mulig ordre i hver bil. De må bruke mindre tid på plukking i tillegg bruke teknologi for å effektivisere driften, sier han.

LES OGSÅ: –Vemodig at Marked.no måtte legge ned

—Trenger flere venturefond i denne størrelsen

Rikke Eckhoff Høvding i Norsk venturekapitalforening

Leder for Norsk venturekapitalforening, Rikke Eckhoff Høvding, synes det er strålende at Kolonial har hentet denne type kapital, men etterlyser flere venturefond i Norge som har kapasitet til å støtte skaleringselskaper i samme fase som kolonial.no.

–Vi har de siste årene bygget en underskog av norske oppstartsselskaper, og vi går nå inn i en fase hvor disse selskapene må akselerere veksten sin. Og det er der vi må sette inn støtet. Det er veldig bra med utenlandsk kapital, men det hadde vært enda bedre om vi hadde hatt et venturefond med hovedsete i Norge som kunne løftet denne type selskaper, sier Eckhoff Høvding.

–Det har vi ikke i dag?

–Det er altfor få. Vi mangler virkelig flere venturefond i milliardstørrelse med hovedfokus på Norge. Det holder ikke med ett eller to, sier hun og sikter til det statlige investeringsselskapet Investinor og Northzone.

LES OGSÅ: «Hvor smart er det å skattlegge nyutdannede mennesker med normal økonomi på en måte som fratar dem muligheter for medeierskap?»

–Amazon brukte syv år før de hadde et lite overskudd

–Det er bare å ta av seg hatten for Karl Munthe-Kaas og hans team av dyktige folk.  Å hente inn denne størrelse kapital fra et internasjonalt anerkjent investeringsselskap som Kinnevik er ikke lett. Spesielt med tanke på at Kolonial først og fremst er et norsk selskap med fokus på Norge, sier Rolf Assev, partner ved StartupLab til Shifter.

Han mener det kan tyde på at Kinnevik har sett hvor dyktige Kolonial er sammenliknet med andre tilsvarende aktører i Sverige og i andre land, og at de ønsker å bygge videre på Kolonial.

–Det har vært mye skriverier i norske medier den siste tiden om at det ikke er mulig å tjene penger på hjemkjøring av matvarer.  Jeg tenker at verdien i Kolonial ligger i den regelmessige interaksjonen med kunder – og at Kolonial i dag har et nedslagsfelt på opp mot to millioner potensielle kunder bare i Norge, sier han.

Han sammenligner også Kolonial med Amazon.

–Det er interessant å notere seg at Amazon i USA brukte syv år før de hadde et lite overskudd i fjerde kvartal i 2001 – mens det i realiteten tok dem 22 år før de virkelig begynte å tjene penger.  Verdien i Kolonial vil være helt avhengig av hvordan selskapet utvikler produkt- og tjeneste spekteret, sier han.


Største aksjonærer etter emisjonen

  • Rasmussengruppen (20 prosent)
  • Kinnevik (15 prosent)
  • Alveng Holding (medgründer Karl Munthe-Kaas)  (10 prosent)
  • Rema 1000 (7 %)
  • Subito Holdning (medgründer Vegard Vik) 4,5%

I denne runden ble det også solgt aksjer for 100 millioner fra eksisterende aksjonærer til Kinnevik. Av disse sto gründerne for 30 prosent av de solgte aksjene.


Om Kinnevik

  • Grunnlagt i 1936
  • Selskapet er verdt 96,4 milliarder SEK
  • Investerer primært i fire sektorer: e-handel, finanstjenester, markedsplasser og helsetjeneser
  • Har investert i 25 selskaper som dekker 80 land og utgjør 80.000 ansatte
  • Kinnevik eier 29 prosent av Qliro group, som igjen eier Cdon.com og Nelly.com
  • De eier 30 prosent av Tele2 og 32 prosent av Zalando

HØR DET EKSKLUSIVE INTERVJUET MED KARL MUNTHE-KAAS OM INVESTERINGEN

 

Bransje: