SHIFTERS JULEKALENDER
Luke 1: «Fake it till you make it» med Andreas Thorsheim
Gründer og daglig leder i Otovo, Andreas Thorsheim, forteller om den heseblesende oppstarten.
Da vi startet Otovo var vi veldig kort i «under radaren-modus». Det tok bare to uker fra vi sa opp jobbene våre, til vi lanserte offentlig. Det var naivt og uforberedt, men vi fikk mye oppmerksomhet om ideen og etter det første døgnet hadde 2.500 mennesker registrert seg på den uferdige nettsiden vår, der vi lovte at folk skulle få en pris på hva et solcelleanlegg skulle koste ferdig montert på akkurat deres hus.
Problemet var at softwaren ikke kunne holde det vi lovet på dag én - bak forhenget var det en manuell prosess der vi klippet og limte flyfoto fra Finn og brukte et regneark for å gjøre prising og prosjektdimensjonering. Så det første døgnet, satt vi tre gründere sammen rundt kjøkkenbordet til Simen Jørgensen og lagde manuelle PDFer til kundene våre.
Fasit etter det første døgnet var at vi hadde laget åtte tilbud, og køen var fortsatt på 2492 personer. Da ble løsningen å gå på Upwork og rekruttere et team i Bangladesh, som vi jobbet med i tre dager for å sende ut de 2492 gjenstående tilbudene. Etter det løsnet det, og vi fikk gjort de første salgene og etter hvert utviklet plattformen som erstattet alt det manuelle arbeidet.
Moral: Først må du selge, så må du levere, og så må fikse prosessen