Cloud Insurance sikter mot UK og nisjene: «Verden er fremdeles sånn at det finnes nettverk og relasjoner»
Insurtech-startupen har fylt opp pengesekken og girer opp utenlandssatsingen - på nytt.
Cloud Insurance hentet tidligere i år nær 9 millioner kroner, i en kapitalrunde ledet av MP Pensjon. De er på eiersiden i flere startups, deriblant No Isolation.
Nå har selskapet, som leverer en skybasert programvare for salg og skadeoppgjør til forsikringsbransjen, lagt vekststrategien for de neste tre årene.
Den inkluderer blant annet fysisk tilstedeværelse i London og en serie A-runde.
– Planen var å gå til UK i Q2 i år. Vi hadde booket masse reiser til London i mars, men det ble jo ikke noe av. Nå tenker vi å plukke det opp igjen i Q3, litt avhengig av situasjonen der borte, sier Tim Nguyen, salgssjef i Cloud Insurance, til Shifter.
Han mener timingen er ideell da kunder stadig investerer mer i digitale løsninger.
– Vi ønsker også å komme i en posisjon i det britiske markedet, nettopp for å være mer på plass for investorer i UK til en serie A-runde mot slutten av neste år.
70 prosent i utlandet
Brorparten av selskapets kunder er allerede internasjonale. Cirka 70 prosent, fordelt på Norden, UK, USA og Europa. Brukere av løsningene sitter i over 20 land.
– Vi anser det nordiske markedet som et bra og krevende hjemmemarked, fordi forbrukerne her allerede er ganske digitale og mye er godt tilrettelagt, men vi mener helt klart at de store volumene finnes utenfor Norden, sier han.
– Hvorfor ikke bare fortsette å selge fra Norge?
– Vi ser det er mulig å gjøre dette fra Norge. Samtidig er verden fremdeles sånn at det finnes nettverk og relasjoner, og vi mener det er enklere å komme i posisjon når man er fysisk til stede. UK er også en «hub» for forsikring, sier Nguyen.
Cloud Insurance var seks ansatte ved inngangen til 2020 og teller i dag 14. Selskapets vekststrategi søker å passere 20 ansatte i løpet av året.
– Det er samtidig én av de utfordringene vi har sett underveis, og fremdeles står overfor; det å skalere organisasjonen raskt nok - og riktig, sier Nguyen.
– Etterspørselen etter utviklere er høy, og konkurransen om de beste hodene er hard. Det merker vi særlig nå som vi har begynt å «rampe» opp. Vi har vært opptatt av å bygge et bra utviklerteam her i Norge, legger han til og begrunner:
– Det handler om den fasen vi er i, hvor all utvikling skjer veldig raskt. Vi trenger å være fleksible med tanke på hvordan plattformen utvikles, og så handler det om å bygge selskapskultur - fordi vi fremdeles er et ungt selskap, sier Nguyen.
Sikter mot nisjene
På sikt ser han imidlertid for seg at de kan bygge et remote-team.
– Men nå, som vi ennå er små, er det viktig med nærhet og rask dynamikk.
Videre ønsker selskapet å bli en ledende aktør på enkelte raskt voksende nisje-forsikringer, som for eksempel dyreforsikring, låne- og inntektsforsikring.
Cloud Insurance jobber også frem en distribusjonsmodell med ulike partnere, slik at de kan akselerere veksten - og ikke kun være avhengig av organisk vekst.
– Vi må over i en vekstfase som er mer ekspansiv, sier Nguyen.
Landet storavtale
Selskapet landet i fjor en avtale med Stockholm-baserte Maiden, der de sammen lanserte en plug and play-løsning som i sin tur leveres til Maidens mange partnere.
– Maiden er en stor aktør, og de blir en indirekte salgskanal for oss, nettopp fordi de kan koble på masse partnere inn i plattformen vår, som igjen øker brukerspredningen. Det er viktig for oss, sier Nguyen og legger til:
– Rent pengemessig er denne type kontrakter veldig viktige for oss, fordi vi vokser med kundene gjennom SaaS-avgiften. Jo flere partnere Maiden får til å selge sine produkter på plattformen vår, jo mer penger blir det i kassa vår, sier han.
Nguyen opplyser at omsetningen har økt med 138 prosent hittil i år, sammenlignet med fjoråret.
For ordens skyld: Daglig leder Lucas Weldeghebriel i Shifter har en mindre aksjepost i Cloud Insurance.