Nå deler teamet fra de «ganske tøffe diskusjonene» om nettopp appens hovedformål, på tampen av 2017.
– Vi hadde en nedgang i antall brukere, og vi tjente mindre og mindre. Vi ble helt nødt til å gjennomføre en ganske omfattende endring, sier CEO og medgründer Erlend Eggen.
Annonse
Da selskapet lanserte appen i juni 2016, var over 20 regioner og destinasjoner allerede om bord på b2b-tjenesten, fra Lofoten i nord til Ytre Hvaler i sør. Disse var selv ansvarlig for innholdsproduksjon fra eget område, primært rettet mot norske turgåere.
Men etter hvert trykket skoen hovedsakelig to steder: Innholdet var ikke tilpasset utenlandske turister, heller ikke prioriteringen av destinasjoner.
Annonse
– Det er nok mange som tror de sitter på en gullgruve, at alle kjenner til destinasjonen din, sier Eggen, som selv måtte erkjenne:
– Etter å ha gått gjennom Norge et par ganger, vet vi at det er fire, fem destinasjoner som skaper omkring 90 prosent av all trafikken, sier han - og søker et bekreftende nikk fra utvikler Aaron Beaton før han ramser opp:
Annonse
Lofoten, Oslo, Jotunheimen, Bergen og Senja.
– Vi måtte sikte oss inn på destinasjonene som faktisk ble besøkt. Det er ikke vanskelig å se kost-nytte-effekten av å brukte x antall timer på en lite besøkt tur sammenlignet med x antall timer på et godt besøkt sted, sier CTO og medgründer Espen Oldeman Lund - før Eggen understreker:
Annonse
– Det var bred enighet om at det var riktig vei å gå, selv om det har kostet.
Tok over kontrollen
På første steg mot en rendyrket b2c-modell, gikk teamet inn i en seks måneder lang prosess for å ta kontroll over appens innhold.
– Det skaper jo en enorm friksjon å endre forretningsmodell, men partnerne våre har akseptert den strategiske retningen vår, og er enige i at kvalitetsinnhold er det aller viktigste å presentere, sier Eggen - som forteller at kundenes innhold fremdeles finnes i appen, men at Outtt ikke fronter dette.
Det blir heller ikke solgt nye lisenser.
– Før vi endret strategi, var turbeskrivelsene i appen begrenset til å være navn og plassering. For mange norske brukere er det kanskje nok, men de utenlandske turistene kommer ofte med blanke ark og trenger mye mer informasjon, sier Beaton.
– Og her er detaljene er utrolig viktig, supplerer Oldeman Lund.
– Koster bilparkeringen, hvordan kommer du deg dit med buss, hvor og når går bussen - og hva hvis det er endringer på busstidene, kanskje er veien stengt. Nordmenn vet hvor de kan sjekke slikt, men det gjør ikke nødvendigvis en utenlandsk turist, sier han.
Rendyrker ny strategi
Nå er cirka 800 turbeskrivelser av totalen på nær 2000 gjort tilgjengelig på engelsk, samt endret til det mer detaljerte.
– Det er fremdeles ting som henger igjen, men det er mindre synlig for brukerne. Vi fronter det vi har av kvalitetsinnhold, sier Oldeman Lund - og viser til overnevnte topp fem destinasjoner.
– Men vi skal fremdeles prøve å veilede og tipse om turer som går på siden av disse, uten at vi er en tjeneste som tilbyr turer overalt, sier han.
– Med et forsterket team, kunne dere ha prioritert begge behovene?
– Nei, jeg tror ikke det. Det ville vært et forvirrende budskap overfor brukerne. Selv om vi fremdeles har noe av det gamle i oss, rendyrker vi oss bare mer og mer akkurat nå, sier Oldeman Lund.
Tredobling av antall besøkende
Et beinhardt arbeid med appens innhold ga raskt resultater. 230.000 personer var ifølge Eggen innom appen i 2018, en tredobling av bruken i 2017.
Av disse var mellom 80 og 90 prosent internasjonale, mot nær 5 prosent i appens to første leveår. Og basert på årets to første måneder, ligger det an til en tredobling av 2018-tallet.
– Nå begynner det i hvert fall å bli såpass mange brukere at man kan teste ting på en ålreit måte, sier Eggen.
Parallelt med egen innholdsproduksjon, delvis utført av eksterne bidragsytere, har det pågått et arbeid med å teste elementer til en ny forretningsmodell. Målet er å tjene penger på turistene fremfor partnere som først praktisert.
– Vi tester nå ut hva ut hva slags tilleggstjenester vi kan tilby på toppen av et gratis innhold, som for eksempel nedlastning av turguider og kuraterte turer over flere dager, sier Eggen.
Endret teamet
Helomvendingen for drøyt ett år siden, fordret også en rokkering av eksisterende team, både av økonomiske hensyn og fordi tidligere oppgaver falt bort.
– I forbindelse med satsningen på kvalitetsinnhold og ny forretningsmodell, tok vi selskapet tilbake til et kjerne-team på fire personer, forteller Eggen - og viser til utvikler Jan Egil Jægersborg stasjonert på Vang-kontoret i Valdres, foruten seg selv, Oldeman Lund og Beaton på Oslo-kontoret.
Og en slik fleksibilitet kaller Eggen helt avgjørende i et oppstartsselskap.
– Det er jo selvsagt utfordrende å gjennomføre, men alle som har vært ansatt i Outtt har til en hver tid vært oppdatert på situasjonen, også den økonomiske. Det har gjort ting enklere når man kommer til stykket, og derfor har vi også møtt stor forståelse fra de som har måttet gå, sier han.
Internasjonal satsning
Nå jakter selskapet et sted mellom 6 og 10 millioner kroner i en ny emisjon, samt to nye tilskudd til teamet: en skribent og en forretningsutvikler, helst med internasjonal erfaring.
Outtt skal fortsette et pågående arbeid med kvalitetsinnhold og ny forretningsmodell overfor turister i Norge, men også se ut av landet.
– Vi ønsker å ta hele verktøyet og flytte appen ut i en internasjonal kontekst, sier Eggen - og forteller om en håndfull bidragsytere som allerede jobber med innhold i Canada, Hawaii og New Zealand.
Målet er at brukerne kan benytte Outtt på tvers av landegrensene.
– Det er dit vi skal, men det krever både kapital og tid, sier Eggen - og legger til:
– Hadde vi beholdt teamet som i dag, kunne vi antagelig vært "break even" i 2019, men det er ikke målet. Vi skal utnytte momentet vi har opparbeidet og vokse videre. Kostnadene vil da bli høyere samtidig som inntektene i b2c vokser.