Simen Vatne: "Alt en gründer ikke bør gjøre"
Innlegg av Simen Vatne, gründer og daglig leder i Safety Innovation, har tidligere gründet AdSocial
Som 17-åring skulle jeg bygge mitt eget selskap uten nødvendig kompetanse og erfaring. Her er det jeg lærte.
For mange er jeg nok allerede et kjent navn. En man har lest utallige artikler om og som man begynner å bli lei av. En man har hørt foredrag av og som man kanskje ser opp til. Og en man ser på som en fiasko som snakket for høyt og stort uten å få til noe. Jeg ser ikke på meg selv som noe forbilde, ei heller en fiasko, jeg ser på meg selv som en som prøver. En av veldig mange som ønsker å gå utenom strømmen, og skape noe eget.
Det som skiller meg fra de fleste andre er kun det at jeg i ung alder fikk kjenne på både fordelene og ulempene med å slippe til i media. Dette har gjort at jeg i dag sitter igjen med erfaringer og inntrykk ikke mange andre på min alder har eller noen gang vil få. Jeg har fått kompetanse man ikke kan tilegne seg på skolebenken, og viktigst av alt, jeg sitter igjen med kunnskap enhver gründer burde ha.
Mine erfaringer og min kunnskap er ingen oppskrift på suksess, men kan kanskje guide andre unge gründere i riktig retning på noen områder.
Brenn for det
Tross min unge fartstid har jeg rukket å etablere flere selskaper, så mange som 5 på papiret. Jeg skulle ønske tallet kun var 1, men sånn ble det ikke. Grunnen til det er enkel; jeg visste ikke hva jeg brant for. Unge gründere i dag har kanskje forbilder som Olav Thon, Petter Stordalen, Kjell Inge Røkke osv. Det som er felles for disse entreprenørene er at de alle har lyktes stort og alle har tjent mye, mye penger. Men for å lykkes stort mener jeg man må lykkes riktig. For hva er den andre fellesnevneren for de tre overnevnte, jo de startet alle med noe de var flinke med og noe som lå dem naturlig nært.
Unge som kun ønsker å lykkes og som vil gjøre alt for å få til dette ser som regel på alle muligheter og velger den «beste», dette gjorde også jeg. Min erfaring viser at dette ikke er så lurt. Jeg jobbet med ting jeg ikke kunne og ikke egentlig likte, i stedet for det jeg virkelig var god på. Mitt tips er derfor; ikke let etter muligheter, gjør det du er god på, prøv å skape en forretning av det du elsker å drive med. På denne måten kan du gjøre det du liker hver dag og dermed legge inn all den ekstra innsatsen en gründer faktisk må gjøre for å lykkes.
Ærlighet varer alltid lengst
Er det noe mange er dårlig til, ikke bare i gründerverdenen, så er det å fortelle om de negative sidene av en sak, særlig om du virkelig brenner for den og vil gjøre alt for å få det til. Dette er dumt. For er det en ting som er sikkert med gründere og oppstartsbedrifter, så er det at de fleste ikke får det til. Jeg har virkelig fått kjenne på det å føle at jeg har ødelagt alt for noen. I pitchene glemmer de fleste av oss å fortelle om nedsiden. Man er så opphengt i hvor fantastisk produktet og tjenesten er at man ikke forteller den som kan være en helt fersk engleinvestor om risikoen. At 3 av 4 selskaper går konkurs innen 5 år. At når de satser alt de har så kommer de mest sannsynlig til å tape alt.
Dette er noe jeg har valgt å ha fokus på, selv da jeg startet mitt første prosjekt. Jeg valgte å være ærlig om nedsiden på lik linje som jeg var ærlig om den potensielle oppsiden. Jeg kan ikke huske forrige investormøte hvor jeg ikke fortalte personen på andre siden av bordet at han/henne ikke fikk lov til å investere noe dersom han/henne ikke var forberedt på at de kunne tape alt. Mange vil nå tro at personen på andre siden av bordet ville reist seg og gått, men i 100% av tilfellene har dette ført til at investoren har oppfattet oss som ærlige og redelige som faktisk er åpne om begge sider av saken. Med andre ord; ærlighet varer lengst, også i gründerverdenen.
Omtale til riktig tid er gull verdt
Er det en ting jeg ikke har manglet siden jeg startet mitt første prosjekt, så er det omtale. På godt og vondt ble jeg en av landets mest omtalte gründere. Denne omtalen kom ikke alltid godt med, og ofte var det veldig vanskelig, særlig privat. Derfor anbefaler jeg alle gründere som ønsker å få omtale rundt produktet sitt til å vente til prosjektet er klart til det. Omtale i media er gull når det kommer til å skaffe kunder, investorer og partnere, men det kan også bety spikeren i kista for prosjektet dersom du eller prosjektet ikke er klar til det.
Dette skjedde med med meg. Jeg har derfor i ettertid blir veldig forsiktig med hva jeg sier og deler, særlig med media. Det som kan høres fint og flott ut i dine ører kan ofte oppfattes annerledes og vris om på av journalister og presse. Vær derfor veldig påpasselig med hva du forteller, det er bedre å si ting som de er, og gjerne holde tilbake litt, enn å overdrive. «Hype» er blitt et mye brukt ord i gründersammenheng, og det funker dårlig. Dersom prosjektet ditt er spennende kommer det til å bli snakket om og omtalt, så ikke vær redd, din tid kommer.
Menneskene rundt og i selskapet
En fellesnevner for de fleste gründere, inkludert meg selv, er at vi tror vi kan alt. Men vi gründere er ikke superhelter, vi er bare mennesker, som alle andre. Et selskap er avhengig av forskjellig kompetanse og derfor forskjellige mennesker. Jeg fant fort ut at menneskene jeg jobbet med var viktigere enn det vi holdt på med. Så lenge du setter de mest fantastiske hodene sammen er det utrolig hva man kan få til på kort tid. Dette lærte jeg til slutt og det har vært hovedfokuset mitt da jeg startet prosjektet KinderID som nå er på markedet.
Sist men ikke minst
Vi vet alle hva Norge er kjent for: ytringsfrihet, vakker natur, likestilling og janteloven. Sistnevnte er det jeg nå skal si litt om. Min bok om erfaringer med janteloven begynner å bli ganske tykk, dette av to grunner. 1 jeg bor i Norge, 2 jeg gjør ting annerledes. Dette vil du garantert få erfare som gründer. Du vil bli satt i vanskelige situasjoner hvor du får oppleve hvem som virkelig heier på deg og hvem som ikke gjør det. Da er mitt viktigste tips å gjøre som vi gjør i Nord-Norge, nemlig å «stå han av». Ikke bry deg om hva som blir skrevet eller sagt, på gata eller i sosiale medier. Bruk motgangen og sjalusien fra andre til å komme deg opp og frem. Bruk de negative omtalene som motivasjon for å få til det du virkelig vil. Det finnes tusenvis av negative og til tider stygge kommentarer og innlegg om meg, og ja jeg leser dem, og ja jeg blir noen ganger satt ut av dem, men jeg bruker dem alltid til å finne motivasjon.