Dette er Brødboksen-Arnulfs nye jobb
Til tross for harde forsøk, klarte ikke Arnulf Refsnes og resten av teamet i Brødboksen å forhindre konkurs. Nå er han imidlertid i gang med nye eventyr.
--Så, hva har skjedd? Har du fått deg ny jobb?
-- Ja, det har jeg, sier Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes til Shifter.
Varmt-brød-på-døra-selskapet Brødboksen la ned butikken 22. januar i år etter en turbulent høst.
Til tross for at selskapet hentet 35 millioner kroner i september 2017 til en verdivurdering på 105 millioner kroner, hadde Brødboksen nesten tom bankkonto rett før jul, og var i høst på jakt etter en industriell investor, skrev Shifter i januar.
Det gikk dessverre ikke i boks. Selskapet ble slått konkurs og boet ble kjøpt opp av konkurrenten Morgenlevering.
Nå er Refsnes i full sving igjen i et nytt selskap.
Har gitt opp Brødboksen
--Hvor jobber du?
--Jeg har blitt daglig leder i Agilis AS. Det var selskapet som jobbet med IT i Brødboksen.
Selskapet har syv ansatte i Norge, samt et stort nettverk av utviklere i USA og India. Forretningsmodellen er å styre IT-prosjekter fra Norge med utviklingskapasitet fra utlandet.
--Er dette et klassisk outsourcing-selskap?
--Nei, vi jobber i grenselandet mellom IT og forretningsutvikling, og er opptatt av å forstå kundenes behov og levere riktige løsninger, sier Refsnes.
--Har du gitt opp å lage et nytt brødboks-selskap?
--Slik situasjonen er nå, er det ikke aktuelt, men alt vi lærte i Brødboksen som handler som kundereiser, handelsopplevelser og logistikk, tar vi med oss inn i Agilis, sier han.
--Så du er helt ferdig med Brødboksen?
--Ja. Det jeg jobber med nå er veldig relatert, men Brødboksen eksisterer ikke lenger, sier han.
Agilis vil ifølge Refsnes nå en omsetning på om lag 15 millioner kroner i 2018.
--Hva er planene dine for å øke dette?
--Planen er å øke noe, men ikke så voldsomt som i Brødboksen. Vi ser for oss en vekst på 30 prosent i året fremover, sier han.
--Hva blir den største utfordringen til Agilis?
--Ingen spesielle. Det gjelder bare å bruke kompetansen og utviklerkapasiteten vi har på en god måte. Vi må finne de gode oppdragene. Det handler om alt som har med netthandel, utvikling av apper og logistikkløsninger å gjøre. Der har vi både erfaring fra utviklersiden, men vil også fungere som gode forretningsutviklings-konsulenter for kundene våre, sier Refsnes.
Derfor gikk det galt med Brødboksen
--Nå som du har fått Brødboksen litt på avstand. Hva var det dere egentlig gjorde feil?
-- Vi ekspanderte for fort. Når man er 150 ansatte er det ikke lett å gjennomføre forandringer. Vi burde hatt et fastere konsept før vi utvidet. Utover det, mener jeg Brødboksen ikke er mindre genialt nå enn tidligere. Det er et veldig godt konsept, men vi feilet på utførelsen av veksten, sier Refsnes.
Hør hele intervjuet med Arnulf Refsnes i Shifter podcast