Steinar Holøs er en av gründerne bak MakeKit, som leverer drone-byggesett til elever i alle aldre. Foto: MakeKit
Steinar Holøs er en av gründerne bak MakeKit, som leverer drone-byggesett til elever i alle aldre. Foto: MakeKit

MakeKit bygger drone i nasjonal skolesatsing: "Vi er i ferd med å miste hands on-kunnskap"

Publisert   Sist oppdatert

Drone-gründerne skal bygge "teknologisk selvtillit" med et byggesett for droner, fra barneskole- til universitetsnivå. Det har skapt oppmerksomhet. 

Drone-prosjektet MakeKit til Steinar Holøs og Henning Pedersen har vokst seg til å bli en utdanningspakke som en del av en nasjonale satsningen på micro:bit, en bitteliten datamaskin som skal lære barn som programmering og koding.

Gründeren mener vi er i ferd med å miste verdifull «hands on»-kunnskap. En grunnleggende forståelse av hvordan ting er satt sammen, hva du kan røre - og ikke.

– Før i tiden satt man i «Bios» og «Dos» på datamaskiner, og man måtte inn dit for å lære. Nå er laptoper helt ferdige, og man ser aldri bak grensesnittet, sier gründeren bak et nytt drone-byggesett til bruk i undervisning.

– Politikerne snakker mye om at fremtidens generasjon skal løse fremtidens problemer og legger byrden over på deres skuldre. Men da må også de få verktøyene for å løse disse problemene, sier Holøs.

Innholdsrikt år

MakeKit-gründeren var selv glad i å bygge og ta ting fra hverandre som liten. Han satt bakerst i klasserommet, var gutten med lego i pennalet, som hoppet litt inn og ut av tavle-undervisningen.

Da Holøs oppsøkte rådgiveren på videregående skole, fikk han beskjed om å søke seg til sykepleier- eller vernepleier-studier. I hvert fall ikke ingeniør-studier. Holøs trosset imidlertid rådet etter å ha sett en TV-dokumentar om nettopp ingeniør-studenter.

– Jeg så meg aldri tilbake og endte opp med å bygge egen bil. Senere kom jeg tilbake til den skolen som ambassadør for ingeniør-linja.

Etter flere år i blant annet Kongsberg Gruppen og Rottefella, bestemte Holøs seg for å bli gründer, og sammen med Henning Pedersen ser han nå tilbake på et innholdsrikt halvår. Det som startet som Pedersens Makeadrone, har nå blitt et større prosjekt med en utdannings-pakke som en del av den nasjonale satsningen på micro:bit, en bitteliten datamaskin som skal lære barn som programmering og koding.

Micro:bit er en enkel digital og fysisk platform eller en mini-computer som enkelt kan programmeres ved å bruke makecode platformen og blokk programmering.  den har 3 knapper, et lite LED display, kompass, aksellerometer, lysmåler, temperatursensor, bluetooth og USB-tilkobling.

I vår har MakeKit blant annet fullført et pilotprosjekt med tre skoler gjennom Atea og er nå i gang med et nytt pilotprosjekt sammen med Oslo kommune, hvor tre nye skoler skal teste selskapets byggesett.

Bygger en "mini-startup"

Elevene blir først introdusert for WonderBit, et slags spillebrett, som lærer deg mer om programmering ved bruk av nettopp micro:bit. I denne fasen skal elevene også finne en problemstilling. En slags mini-«how to build a startup», forteller Holøs og legger til at brettet skal gi elevene inspirasjon til å lage noe nytt gjennom en forenklet design-prosess.

Så bærer det videre til HoverBit, et luftpute-kjøretøy.

– Den er veldig populær blant elevene, fordi den går veldig fort. Den svever på luft og har lite friksjon. Her skal du lære mer om å kontrollere radiosignaler og forstå kommunikasjon mellom enheter, forklarer Holøs.

Flaggskipet til MakeKit er imidlertid dronen AirBit, verdens første micro:bit-drone. Med en bitte liten flat fjernkontroll, skal elever fra barneskole helt opp til universitetsnivå få muligheten til å bygge og utvikle egne droner.

Sprer frø i London

Byggesettet er tilsvarende på alle utdanningsnivåer, men ifølge Holøs varierer de påfølgende oppgavene. Primær-målgruppen er fra sjette-trinn og ut videregående skole.

– Men er det aktuelt for universiteter, åpner vi for det. Det er egentlig snakk om ganske avansert matte, produktutvikling og koding som kan brukes i drone-formasjoner eller vitenskapelige eksperimenter.

 Henning Pedersen og Steinar Holøs har lenge hatt interesse for å bygge ting. Nå hjelper de elever med å gjøre det samme. Foto: MakeKit
Henning Pedersen og Steinar Holøs har lenge hatt interesse for å bygge ting. Nå hjelper de elever med å gjøre det samme. Foto: MakeKit

Det har de gjort i London. Tidligere i år tok et universitet i den britiske storbyen kontakt, fordi de ønsket å bruke drone-settet i utdanningen.

– De bruker de i et prosjekt hvor de sprer frø, forklarer Holøs.

Må lære opp lærere

Det å lage et produkt som skal brukes i skolen, krever forutdanning av lærere. Gründerne kjører derfor også kurs for lærerne som skal ta dette inn i klasserommet.

– Det faglige har de peiling på selv. Men vi lærer de opp i det tekniske om drone-bygging, kretskort, micro:bit og slike ting. Vi gir også råd i hvilke fag og tema dette kan knyttes opp til. Byggesettene kan brukes i naturfag, kunst og håndverk, matematikk og teknologi i praksis, forklarer Holøs.

I høst går også gründerne ut til folket, gjennom en kickstarter-kampanje. Her håper MakeKit på opp mot 200.000 kroner, i tilligg til  oppmerksomhet.

– Hvordan kan et læreprodukt være nyttig for mannen i gata?

– Det finnes mange der ute med «lego-tankegangen». I tillegg: Hvis du har en skikkelig dyr drone, og du krasjer den, da er det mange som vegrer seg for å åpne den. Mange av dem er ganske enkelt sammensatt, og hvis du har lekt deg med dette settet og sett hvordan det fungerer, kan du kanskje bruke den kunnskapen til å reparere dronen, sier gründeren.

Holøs kaller det flaks at han har endt opp akkurat her, i denne jobben.

Enten har du en lærer eller foreldre som var ekstra engasjert og viste deg en vei å gå, eller om du finner det selv ved en tilfeldighet.

Slik bør det ikke være, mener han:

– Det må ikke bare være de som er privilegerte og har flaks som finner det de brenner for. Vi ønsker at alle skal ha like muligheter til å lære, og se hvordan du kan bruke teknologi og få bedre teknologisk selvtillit.