Er delingsøkonomien en boble når arabiske prinser går inn med 30 milliarder i et taxiselskap?
Gigantinvesteringen i Uber kan i verste fall føre til en overoppheting, skriver redaktør Per-Ivar Nikolaisen i Shifter.
«Del-din-ditt» og «Del-din-datt». Verden over er det akkurat nå tusenvis, ja kanskje millioner, av gründere som går og tenker på hvordan de kan starte et nytt Uber eller Airbnb. Det skjer her i Norge også. Stadig. Shifter følger spent med på tjenester som Nabobil, Nabobåt og WeClean.
Spørsmålet er om de arabiske prinsene og deres gründere rir på en boble eller en hvit hest. Det er ikke spesielt vanskelig å se for seg at de 3,5 milliarder dollarene som det saudiarabiske fondet spytter inn i Uber, kan føre til en overoppheting i delingsøkonomien. Her er det åpenbart mye penger å tjene, tenker vi alle.
Noen få husker kanskje selskaper som Boo.com, Pets.com, Open.com og ikke minst WorldCom. De var alle selskaper som ble høyt priset inn i det nye årtusenet. Kort tid etter smalt det, og disse selskapene forsvant inn i skifteretten.
Jeg tror ikke det samme vil skje med Airbnb eller Uber med det første. Disse selskapene har vært tidlig ute med å skaffe seg et slags verdensherredømme som for øyeblikket er ganske vanskelig å utfordre. Men under der igjen syder det nå av selskaper som jobber frenetisk for å bli den neste, store delingstjenesten.
En bøling gründere med dollartegn i øynene dundrer nå gjennom den nye økonomien på jakt etter andres saker og ting som kan deles, for en billig penge for den enkelte, men med stor fortjeneste for selskapet. Selv må jeg innrømme at jeg allerede har tenkt på Share My Gressklipper, når den jævelen stadig stopper av en eller annen grunn jeg ikke er sikker på. Jeg har i blant også tenkt på Share My Maseunge, når det røyner på. Dessuten tenkte jeg på Share My Paraply, da jeg ble overrasket av regn og ble klissvåt hjem fra jobben her om dagen.
Egentlig er det mest alvor. I Shifter har vi gjentatt en del ganger at 9 av 10 startups tryner. De mange selskapene som nå etablerer seg med en eller annen delingstjeneste, vil møte et knallhardt globalt marked. En overetablering vil ubønnhørlig øke andelen som tryner enda mer enn for andre startups.
Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth sa til oss i Shifter at norske gründere må være ambisiøse og tenke globalt. Hun pekte også på at vi som nasjon har noen komparative fortrinn, der vi kan få en særstilling. I et land som ifølge Statistisk Sentralbyrå i gjennomsnitt har 16 innbyggere per kvadratkilometer, er ikke deling med naboen en halv mil unna, nødvendigvis vår aller sterkeste side.
Vi i Shifter beundrer alle som hiver seg ut i det, og følger sine drømmer. Men det er grunn til å tenke seg om en ekstra gang før du sier opp din faste jobb, for å starte Nabobikkje eller Nabodrill.