Lucas Weldeghebriel om Schibsteds nye tjeneste Svjos. Foto: Helthjem/Privat
Lucas Weldeghebriel om Schibsteds nye tjeneste Svjos. Foto: Helthjem/Privat

Schibsteds Svosj er faktisk en overraskende godt gjennomtenkt tjeneste

Publisert Sist oppdatert

Vi har lenge levd med truslene fra de store internett-selskapene. «Hva hvis Amazon kommer? Hva gjør dere da?», er spørsmål jeg ofte har stilt i vår ukentlige podkast på Shifter.

Schibsted venter ikke på Amazon, men med den nye tjenesten Svosj så forbereder de seg i hvert fall.

Innen varehandel og logistikk har vi sett mange store og små nyvinninger den siste tiden. Kolonial.no dominerer nettmatmarkedet. Nylig lanserte de et partnerskap med Clas Ohlson, så nå kan du i tillegg til kjøttkaker motta en USB-lader på døra.

Posten eksperimenterer med selvkjørende leveringsbokser og tjenester hvor de låser seg inni boligen din og leverer varen, slik at du slipper å være hjemme for å motta den.

Schibsted kjemper mot klokka

Schibsted Distribusjon, som i utgangspunktet lever av å levere avisen på døra, kjemper en hard kamp mot klokka. De må klare å bygge en ny forretningsmodell før papiravismarkedet ikke eksisterer lenger, eller ikke er stort nok til at det er lønnsomt å levere cellulose-utgaven hjem til deg.

Gjennom Helt hjem-nettverket, som de har sammen med Amedia og Polaris, dekker de 89 prosent av husstandene i Norge.

Hvordan så utnytte dette til å lage bærekraftige og relevante løsninger for fremtiden?

Et av svarene er «Morgenlevering», som lar deg bestille frokostvarer levert på døra av avisbudet.

Et annet og mer interessant svar, er den nylanserte tjenesten Svosj. Den er både er et lite spark til Amazon Prime, samt en måte å utnytte eksisterende kapabiliteter til å lage en relevant distribusjonstjeneste for netthandel.

Som en tosidig plattform, har de også to verdiforslag.

  1. Verdiforslaget til forbruker er: For 29 kr i måneden kan du få levert så mye du ønsker på døra hvis du bestiller fra en av partnerne deres, og pakken veier mindre enn 35 kilo.
  2. Verdiforslaget til partnerne: Hvis kundene dine får gratis frakt, vil de bestille mer? Og: Vil du ha et alternativ til å bli spist levende av Amazon (Prime)? Svaret vil i 97 prosent av tilfellene være: Ja!

Potensiell fare for partnerne

Produktet har potensielt sterke nettverkseffekter. Desto flere partnere som blir med, desto bedre blir produktet. Og desto vanskeligere er det for andre å stå utenfor, og enda vanskeligere for de eksisterende partnerne å forlate tjenesten.

Gjennom appen til Svosj, får kunder tilgang på eksklusive tilbud fra partnerne, som igjen kan være startgropen for å bygge et direkte grensesnitt til forbruker (varsko!).

Det ligger nemlig en potensiell fare for partnerne i å på sikt risikere å bli redusert til å være «råvareleverandører», eller «commodities» som det heter på business-norsk, men det snakker ikke Schibsted høyt om nå, vil jeg tro.

Vi kjenner alle til en streamingtjeneste som startet med å distribuere andres filmer og TV-serier, men som nå i stadig økende grad distribuerer sine egne.

Den lave prisen indikerer langsiktighet. «Her skal vi tape penger for å bygge marked».

Svosj kan imidlertid gå flere veier fra lansering.

  1. Det kan bli til et grensesnitt for bestilling (at kjøpet starter der). Det avhenger av i hvilken grad appen deres blir en suksess. Kanskje det er Schibsteds ultimate mål?
  2. Det kan bli værende som et rent distribusjonselement som øker salget fordi frakten allerede er betalt. En potensiell utfordring for Posten og PostNord.
  3. Det kan bli en kombinasjon.
  4. Eller det kan bli noe annet som er vanskelig å forutse akkurat nå.

Partnerne bør med andre ord håpe sterkt på nr. 2 eller 3, men ikke for mye på nr. 1.

Kan sammenlignes med Amazon Prime

Sammenligningen med Amazon Prime er ikke ulogisk, men heller ikke helt rettferdig. For det første, har Amazon et så stort vareutvalg at du kan bestille ALT fra tjenesten. Det gjør det lettere å forsvare at man skal kjøpe frakt på abonnement.

I tillegg har Amazon et så stort univers, at de baker inn video-tjenesten sin der, de har også eksklusive tilbud til sine medlemmer, samt en rekke andre mindre tjenester som er inkludert i et abonnement. Til gjengjeld koster tjenesten 119 dollar i året, som er flere ganger dyrere enn Svosj.

En potensiell konkurrent, er tidligere nevnte Kolonial.no. Partnerskapet med Clas Ohlson viser at de har ambisjoner utover mat, og med deres logistikkoperasjon, stappet av effektiviserende teknologi, skal vi tro Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas, kan de godt bite fra seg i leveringsmarkedet.

Deres utfordring er at de ikke når 89 prosent av alle hjem i Norge. Det vil de heller ikke gjøre med det første eller med det andre. Selskapet er heller ikke optimalisert for partnerskap med mange ulike aktører. De har bygget en operasjon for å frakte egne matvarer mest mulig effektivt.

Den største utfordringen for Svosj blir imidlertid å skape en effektiv distribusjonsflyt og levere rett vare til rett tid som sikrer en god kundeopplevelse. Det er lettere når du eier hele verdikjeden, som Amazon og Kolonial.

Svosj er heller ikke den første som løser kunders behov for få varer levert på døra. Det løses ganske godt allerede.

Det store spørsmålet, den såkalte «leap of faith», er om folk faktisk vil betale en fast sum i måneden,  for å få noe de ennå ikke har bestilt, levert på døra. I Amazons tilfelle, med sin enorme katalog, gir det mening. Jeg er usikker på om det gir like stor mening med Svosj.

Men det demper uansett frykten for Amazon blant landets nettbutikker. Og akkurat det er ikke noe dårlig verdiforslag til den ene siden av markedet.

Svosj er etter min mening et eksempel på godt strategihåndverk. Tjenesten minner om Vipps på mange måter. Navnet, nettverkseffektene, samt jakten på grensesnittet, for å nevne noe.

Vipps ble også født som en følge av trusselen fra globalt hold, men de hadde til gjengjeld et veldig godt verdiforslag og DNB gjennomførte til 10 i stil både før, under og etter lansering.

Nå gjenstår det bare å se om Schibsted kan levere like godt. Klokka tikker.

Powered by Labrador CMS