På seks år må Vibbio bli verdt minst halvannen milliard, og kunne selges, hvis de nye investorene skal bli ordentlig fornøyd.
Den fremgangsrike videostartupen har jobbet med å hente kapital til videre vekst siden i fjor høst. I vinter skjøt samtalene med Skagerak Maturo og Investinor fart. Skagerak er spesielt opptatt av unge selskaper innen «software as a service» for bedriftsmarkedet. I så måte passet det godt med Vibbio og deres automatisering av videoproduksjon for bedrifter. Sørlandsfondet leder nå an i investeringsrunden på rundt 13 millioner kroner.
To av de eksisterende investorene går også inn på ny, ved at Orkla og Davide de Picciotto i Nettuno Capital legger mer penger i potten. I tillegg til disse går noen mindre enkeltinvestorer også inn, blant andre Eirik Dahle og Thomas Falck.
God stemning
Skagerak sikrer seg rundt åtte prosent av Vibbio i den nye emisjonen. Gründer Marianne Bratt Ricketts har vært i samtaler med en rekke investormiljøer, men fant en særlig god tone med Skagerak og Investinor.
-- Vi ble utfordret på de riktige tingene, og det var en gjensidig forståelse av hva vi har fått til og hvor vi skal. Noen av de andre kom med spørsmål som er helt feil i forhold til der vi er i dag, mener Bratt Ricketts.
Vibbio tjener allerede godt med penger i det norske markedet. Men Bratt Ricketts viser til hvordan noen investorer gjerne ville «ta dem» på at det nye videoverktøyet ennå ikke hadde særlig mange internasjonale kunder.
-- De ville at vi skulle bevise det internasjonale potensialet før vi hadde fundamentet på hjemmebane. Men det er jo begrenset hvor mye man kan forvente at noen rekker å gjøre på 12 måneder, kommenterer hun.
Etter denne runden sitter ledelsen i Vibbio fortsatt på nærmere 60 prosent av selskapet.
Les også: Vibbio henter nye millioner, og øker bemanningen kraftig
Krav om exit
Skagerak investerer i selskaper som treffer såkalte «megatrender», og som har et stort internasjonalt marked. Fondet investerer aldri alene, men samarbeider med andre -- som i dette tilfellet Investinor og Orkla. De går vanligvis også inn i styret, der de kan følge opp selskapet tett, og bidra med "gratis ressurser".
Stemningen var god i samtalene i runden som nå er landet, men med pengene følger det også forventninger og krav. Og Vibbio skal ikke ligge på latsiden. For til syvende og sist er det en exit som gjelder for VC-fond som Skagerak. Maturo-fondet ble etablert i 2016 og har en løpetid på ti år, så innen 2026 skal de sitte igjen med en pen gevinst.
Skagerak har også lagt inn et krav om at de andre eierne må være med på et salg av selskapet når den tiden kommer.
-- På et eller annet tidspunkt må vi kunne dra i snora og selge selskapet. Da må de andre aksjonærene selge. Vi går aldri ut alene, sier Erik Edvard Tønnesen i Skagerak Maturo.
Tønnesen mener det er naturlig å tenke at et oppkjøpsfond vil kjøpe Vibbio når tiden er inne. Børsnotering kan være aktuelt, men ifølge Skagerak er det i "ytterste konsekvens". Målet er å få igjen 10-gangeren, altså at Vibbio selges for halvannen milliard eller mer om noen år.
-- Hva skjer hvis det ikke går i riktig retning -- sur stemning?
-- Vi har investert i over 60 selskaper og vet at ting kan feile. Det kan skyldes strategiske vurderinger eller feil i ledelsen. Da forsøker vi å være konstruktive underveis. Å bli sur er en relativt dårlig strategi, sier André Berg Edvardsen i Skagerak Maturu.
Les også: Orkla kjøper seg inn i Vibbio: Og blir video-startupens nye storkunde
"Profesjonelle terms"
Marianne Bratt Ricketts er opptatt av det som skal gjøres i selskapet nå fremover, ikke tenke for mye på exit-alternativene.
-- Vi er jo klare på at dette er et fond som har en levetid som må respekteres. Målet er å ta en best mulig avgjørelse for de involverte når den dagen kommer. Har det gått veldig bra, har vi jo alternativene på plass. Det viktige nå er å ha riktig fokus i de årene som kommer, og skape et grunnlag for å ta riktig valg.
Hun er klar på at det er tøffe krav.
-- Dette er profesjonelle terms. Det er ingenting vi har inngått i denne avtalen som jeg ikke er komfortabel med.
-- Gjør det deg ikke litt svett, å tenke at dere innen fem år må være verdt halvannen milliard?
-- Gitt det vi jobber med og størrelsen på markedet, treffer vi en av de hotteste trendene. Poenget er jo at vi skal lykkes.
-- Og du er komfortabel med et slikt mål i 2026?
-- Ja, det er jeg veldig komfortabel med. Vi har imidlertid en stor jobb å gjøre de nærmeste to årene.
Les også: Vibbio åpnet opp om fiaskoen: Lanserte ny tjeneste med storslått kampanje. Så ble det helt stille.
Skiller seg ut
Det blir utvilsomt tøffe tak fremover. Det er mange om beinet i videomarkedet, men Bratt Ricketts mener at Vibbios programvare skiller seg ut. Det er riktignok en rekke enkle, malstyrte video-tjenester på markedet, men Vibbio satser imidlertid på individuell tilpasning, slik at ikke alle kunder risikerer å få det samme uttrykket.
-- Brukerne kan leke seg med innholdet, med visshet om at de vil få ut riktig video til ønsket bruk og målgruppe. Løsningen er innebygget med gode tips og forslag basert på beste praksis online, men det er kunden selv som kjenner eget "brand" best, og de som her kan teste seg frem til hva som funker optimalt for dem.
Vibbio bygger nå opp et salgsapparat i flere markeder. Shifter har tidligere skrevet om hvordan videostartupen tidlig sendte en av teamet til Danmark, men så trakk seg tilbake. Denne gangen blir det ingen egne Vibbio-folk på bakken. Satsingen skal skje gjennom strategiske samarbeid med lokale selgere med spisskompetanse innen salg av slike tjenester.
I disse dager kjører de markedsavklaringsundersøkelser i USA, Storbritannia og Nederland.
-- Vi ønsker å få bekreftet at trendene er de samme, at markedet for video er like modent som vi mener at det er, sier Bratt Ricketts.
I tillegg til investorkapitalen har selskapet fått et Innovasjon Norge-backet vekstlån på fire millioner kroner.