Glenn Edvardsen og Stig Linna i VesselMan. Foto: Vilde Mebust Erichsen
Glenn Edvardsen og Stig Linna i VesselMan. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Shipping-startup laster opp med millioner: Får tungvektere om bord

Publisert Sist oppdatert

VesselMan henter 10 millioner kroner og rigger løsningen for intelligente skip. 

Selskapet tilbyr et skybasert verktøy for vedlikehold av skip, og dro tidlig i land avtaler med 300 skip på ett år, deriblant PGS, Intership Navigation og Höegh LNG.

Nå har selskapet også fått om bord Thomas W. Grieg, Møkster Investering samt Skagerak Maturo og Innovasjon Norge i en finansieringsrunde på nær 10 millioner kroner.

– Vi ser ingen andre konkurrenter som har en så unik skybasert plattform som det VesselMan har, uttaler André Berg Edvardsen i Skagerak i en melding.

"Komplekst"

Bak VesselMan står seriegründer Stig Linna og CEO Glenn Edvardsen.

I et tidligere intervju med Shifter har gründerne fortalt hvordan de den første tiden måtte tviholde på sin maritime startup-idé.

«Kom tilbake», var nemlig beskjeden som kom i retur etter en rekke frierier til potensielle kunder for nå tre år siden.

Det sto ikke på viljen blant aktørene, men tid og ressurser til å være med på et utviklingsløp.

– For her er det ikke bare å lage en app og tro at den skal fikse problemet. Dette er kompleks og handler om en digital endringsprosess, fortalte Edvardsen.

– Alle gjør ting forskjellig

Det blir ifølge Linna gjennomført over 25.000 årlige tekniske prosjekter av redere over hele verden. Det har videre en prislapp på 75 milliarder kroner.

– Likevel fantes det ikke én solid plattform for ledelsen, teknisk avdeling og inspektøren. Det betyr at alle gjør ting forskjellig, gründeren.

Han forteller videre at 90 prosent av kundene de møter har utfordringer med å sikre god planlegging og samhandling for å løse de tusenvis av tekniske oppgavene som oppstår i forbindelse med vedlikehold av skip.

– Nettopp derfor ville jeg standardisere og digitalisere de ulike prosjektene gjennom en skybasert løsning som forenkler, organiserer og kutter kostnader, på tvers av hele flåten, sier Linna. 

Skal doble teamet

I dag lister selskapet opp nye avtaler med blant andre Clearwater Shipping Group i Nederland, Meratus i Indonesia, KC Maritime i Hong Kong og Intership NavigationKypros.

Teamet teller videre åtte personer, fordelt på kontorer i både Oslo og Singapore. Planen er å vokse betydelig i løpet av kort tid.

 André Berg Edvardsen i Skagerak Maturo. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
André Berg Edvardsen i Skagerak Maturo. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– I tillegg har vi i løpet av året etablert agenter i Athen og Dubai for å komme tettere på store kundegrupper og legge grunnlaget for eskalere veksten, sier Edvardsen.

Neste steg er ifølge Edvardsen å posisjonere selskapet slik at teknisk ledelse kan håndtere intelligente skip gjennom å utnytte data til å ta beslutninger og gjennomføre oppgaver automatisk.

– Sammen skal vi skape et produkt som vil effektivisere og gjøre hverdagen til en teknisk avdeling, mindre stressende og mer håndterbar, tilføyer Berg Edvardsen.

Powered by Labrador CMS