Hun fikk 150 kvinner til å investere i Fjongs lånte klær: Nå er Sigrun Syverud årets kvinnelige gründer
Hvem?
Innovasjon Norge har kåret årets kvinnelige gründer. Og hun skal vise andre jenter at det er en karrierevei som i høyeste grad også er åpen for dem.
– Nedslående tall, uttalte Sigrun Syverud da hun for knapt ett år siden rigget Fjongs showroom til arena for debatt om kvinner på eiersiden i næringslivet.
Syverud kommenterte den mye omtalte én-prosenten som investerer i tech-startups.
– Mange vil gjerne investere, men de vet ikke hvordan, sa Fjong-sjefen.
Så trommet hun sammen en finansieringskampanje med mål om 3,5 millioner kroner, men landet på åtte, tilsvarende en dobbel norgesrekord - med 179 nye medeiere og 83 prosent kvinner.
Nå er hun av Innovasjon Norge kåret årets kvinnelige gründer.
Frykter konsekvensene
– Som gründer jobber du knallhardt i en uforutsigbar hverdag, noe som av og til kan føles som en evighetsmaskin, sa Syverud under finaleheatet hun delte med Annette Anfinnsen i Robotic Innovation og Merete Nygaard i Lawbotics.
– Du må slukke branner, hele tiden evaluere hva som er riktig neste sted, og du kommer aldri gjennom alt skal du skal gjøre, sa hun videre.
Foruten skjev kjønnsbalanse på eiersiden, frykter Syverud konsekvensene av få kvinnelige gründere.
– Resultatet er at færre typiske kvinnelige problemer blir løst, sier hun - og trekker frem "et dramatisk eksempel" med airbag-testing, først kun forbeholdt menn:
Da disse ble lansert var de livsfarlige for kvinner som ofte har en annen fysikk enn hva typisk menn har.
– Fjong løser i første omgang et typisk kvinneproblem, selv om vi kan bruke plattformen til å dele alt mulig annet også, som herreklær og sportsutstyr. Og jeg tviler på at klesproblemet vi løser, som tilgang til et uendelig antall klær, rimelig og miljøvennlig, gjennom å leie og dele, hadde blitt løst med det første, om ikke vi hadde startet Fjong, sier hun.
Syverud applauderer Innovasjon Norges initiativ.
– Det er mange andre slike problemer der ute som trenger løsningsorienterte kvinner. Derfor er det kjempebra at Innovasjon Norge setter fokus på dette, for å vise andre jenter og kvinner at det å bli gründer, er en fantastisk karrierevei som i høyeste grad er åpen for dem, sier hun.
Les om fjorårets vinner: Vil gjøre møkk til milliardindustri
Heie høylytt fra sidelinjen
Administrerende direktør Anita Krohn Traaseth forteller at prisen etter hvert har blitt spisset mot teknologi, vekst og bærekraft.
– Det har vært et bevisst arbeid for å inspirere flere kvinner til å starte selskaper som vokser og skaper verdier. Det å satse på å bygge opp eget selskap, og spesielt ambisiøse vekstselskap, ofte samtidig som man er i etableringsfase, oppfattes for mange kvinner fortsatt som et langt steg utenfor komfortsonen, sier hun.
Selv har den avtroppende lederen vært involvert i fem av totalt ti kåringer.
– Det tar lang tid å bygge opp slike satsninger, og å endre etablerte mønstre og tradisjonelle yrkesvalg, og det er for tidlig å konkludere om denne satsningen har lykkes eller ei, sier hun.
– Men vi vet at rollemodeller er viktig for å inspirere flere kvinner til å starte bedrift og at kvinner blir mer inspirert av kvinnelige rollemodeller enn mannlige.
Hun kommer til å savne dette arbeidet.
– Men jeg vil alltid heie høylytt fra sidelinjen, avslutter hun.
Se også Sigrun Syveruds gründeridé fra Shifters julekalender i fjor: