Fra FJONGS frokostseminar tidligere i vår. Tema: Kvinner på eiersiden. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Mote-startup med dobbel norgesrekord: Måtte si stopp da egen folkefinansiering bikket 8 millioner kroner

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 10. mai 2018

Og blant FJONGs givere: 83 prosent kvinner. 

I april hadde det populære delingskonseptet et mål om å hente 3,5 millioner. Nå teller medgründer og daglig leder Sigrun Syverud 8 millioner kroner i ny aksjekapital.

– Jeg er utrolig takknemlig for at så mange har tillit til det vi gjør og de store ambisjonene vi har satt oss, sier hun – og viser til Kitemills gamle rekord på 6.4 millioner i 2016.

– Og siden 2009 har kvinneandelen i tech-startups vært nærmere 1 prosent, i vårt tilfelle var det 83 prosent – dobbel Norgesrekord altså, sier Syverud.

Klesbutikken med sine 15.000 unike brukere og 3.500 plagg i sortimentet, startet opp i 2016 og driver utlån og leie av klær.

I emisjonsrunden ønsket selskapet å gå nye veier for å søke primært kvinnelige investorer – uten bruk av eksterne investeringsplattformer.

Måtte si nei

Finansieringskampanjen ble utelukkende lansert via sosiale medier og kommunikasjon til egne brukere. Det resulterte i 179 nye medeiere – som har gått inn med alt fra 10.000 til 2 millioner kroner.

– Vi måtte til og med si nei til flere. Det betyr at vi kan realisere flere planer raskere. Timingen er perfekt, for etterspørselen etter klesdelingstjenester bare skyter i været.

Nå skal FJONG ansette flere web-utviklere for å videreutvikle klesdelingstjenesten og satse mot nye markeder.

– Jeg håper vi kan inspirere flere kvinner ønsker å satse og flere kvinner til å investere i det nye, norske næringslivet. Flere vil forhåpentligvis også se at det er et vinn-vinn å få flere kvinner på investorsiden. Det styrker og øker slagkraften til det norske start-up-økosystemet, sier Syverud.

Les også: Strømmeselskapet fikk en pangstart på folkefinansieringen med mål om 15 millioner. Så sa det stopp.