Elsket og hatet: Nå tar "gimmick−pitching" helt av
Pitching i isvann, taubane, heis og fallskjerm. Noen elsker det, andre foretrekker et ekteskap fremfor one night-stands.
I forrige uke arrangerte Antler en "elevator pitch" i Tjuvtitten-heisen på Tjuvholmen i Oslo. Fem gründere fikk tre minutter hver til å pitche seg selv og sin idé, mens heisen gikk opp til utsikten over byen.
− Det er jo utrolig gøy å kunne ha en "elevator pitch" i en ekte heis. Det er første gangen noen har gjort dette, forteller Fritjof Berge i Antler, og legger til at selv om tiden var kort, var den noe lengre enn en vanlig:
− Heisen bruker fire minutter opp og ned. En klassisk «elevator pitch» er vanligvis i underkant av 60 sekunder. Men ja, det er definitivt veldig kort tid for å presentere seg på, sier Berge.
Antlers startup-generator velger «de dyktigste og mest motiverte talentene», hjelper deltakerne med å finne rett medgründer, og kobler dem til et «verdensomspennende mentor-nettverk».
Premien for å overbevise dommerne i en heis, var en plass i Antlers høstprogram i Stockholm.
Fallskjerm og isbading
Utradisjonelle pitcher blir stadig mer populære.
I Tromsø blir det for eksempel arrangert "cable car pitching", hvor gründere pitcher ideen sin i en fjellheis opp til Fjellstua. For å kvalifisere seg til konkurransen, må man dessuten sende inn en ett minutt lang selfie-pitch i forkant.
På tech-konferansen Slush i San Fransisco får gründere også mulighet til å pitche mens de hopper i fallskjerm.
Gründerne i bok-startupen Bookis er blant dem som har sansen for dette. De gikk tidligere i år til topps i VM i Polar Bear Pitching i Finland, der de sto i iskaldt vann og pitchet ideen sin på et par minutter.
− Vi synes det var jævlig artig. Det var en skikkelig kul konkurranse, forteller Arne-Morten Willumsen.
Han mener gimmick-pitching er den beste måten å kjøre pitcher på.
− Det er en kul greie. Det er altfor mange pitcher hvor man enten står på en scene eller på et kontor i dress med en Power Point-presentasjon.
Eric Lagier, partner i byFounders, mener korte pitcher er misforstått:
− Vi ønsker heller å få en dypere innsikt i selskapet. Og det er mer enn en tre minutters pitch kan gjøre, sier Lagier.
Som one-night-stand
Videre sammenligner Lagier korte «gimmick pitcher» med et one night-stand.
− Det kommer sjelden noe godt ut av en one night-stand. Vi er heller på jakt etter et langvarig forhold, og vi skriver aldri ut en sjekk etter en tre-minutters pitch.
Lagier har tidligere fortalt om hvordan han ble godt kjent med Sondre Rasch i Saftety Wing før han investerte.
– Jeg hater «pitch decks», og vil heller snakke med gründerne ansikt til ansikt, lytte til hjertene deres. Derfor var det mer naturlig for meg å gå en tur enn å sitte i et møtelokale. Der og da på gåturen i Palo Alto ble jeg forelsket i dette selskapet, sier han.
Lagier sier han og byFounders legger vekt på ærlighet og lidenskap når de snakker med gründere, og ser på det som jakten på et langvarig forhold.
− Når vi møter gründere, gjør vi det med åpne armer, og viser at vi vil ha et langtidsforhold. Noen ganger merker vi veldig fort at de ikke passer inn, vi finner ikke lidenskapen, og ser at det ikke klaffer. Men vi starter alltid den første samtalen som om det er starten på et ekteskap, sier han og legger til:
− Vi vil høre om hva gründeren ser som utfordringer for å lykkes. Hvis gründeren ikke kan fortelle det, er det enten fordi de lyver, eller fordi de er uvitende eller ignorante.
– Og ingen av delene er god grobunn å investere. Vi i byFounders kommer med mer enn egenkapital, og vi lytter alltid etter hva vår store gruppe av "founders" kan gjøre for å hjelpe den neste generasjon gründere.
– Attraktivt format
byFounders-partneren mener "gimmick pitcher" handler om forfengelighet mer enn lidenskap og utfordringer:
− Det er ofte mange nydelige tall på antall brukere og inntjening. Men det er ingen info om hvor mange aktive brukere tjenesten har, hvordan disse brukerne har kommet og om de kommer tilbake. Det er så mange falske positiver, sier Lagier.
Bookis-gründeren hevder imidlertid en annerledes pitch, kan være noe visse investorene foretrekker:
− De kan være litt «picky» på hva de de drar på. Da har det litt å si at formatet er attraktivt, sier han og legger til:
− Vi var der i tre dager, så det er god tid til mingling, og man blir godt kjent.
Vant heis-pitch
Etter fem turer opp i Tjuvtitten-heisen kom Antlers COO, sammen med utenlandssjef for Vipps, Berit Svendsen, frem til vinneren.
Miguel Silva stakk av med seieren.
Han er en serie-gründer med bakgrunn fra Ericsson, Opera Software og Schibsted. Nå vil han utvikle Visualyst.co som bruker kunstig intelligens (AI) til å utvikle "compliance"-løsninger for store distributører av innhold, som HBO og Netflix.
Silva forteller at han foretrekker korte pitcher, men synes tre minutter både er for kort og for lang tid.
− Et minutt er faktisk bedre enn tre, for da har du så kort tid, at du ikke roter deg bort i fortellingen, du tar bare høydepunktene.