Lanserte trollapp etter tøff millionjakt i Hallingdal: Nå tar Hidden norsk folketro ut av landet
For tre år siden ba de om støtte til en teknologi som ennå ikke fantes. Nå vil det norske AR-selskapet tjene penger på å la brukerne styre spakene selv.
Det har snart gått tre år siden den påtenkte AR-appen Hidden tronet på topp i en pitchekonkurranse under teknologikonferansen Slush. Pål Rørby hadde allerede da jobbet med ideen om å gi nytt liv til gammel folketro i flere år. Blant annet hadde han fått om bord Ian Brodie, ansvarlig for "locations guidebook" rundt innspillingen av Ringenes herre.
I skyggen av heiarop og førsteplasser, skjulte det seg imidlertid et par problemer, forteller Rørby: Den aktuelle teknologien var ennå ikke utviklet, og de lokale investorene i Hallingdal puttet penger i utelukkende eiendom, turisme og reiseliv.
– Det å bo i Hallingdal og prøve å skaffe investorer til å være med på en teknologi som ennå ikke fantes ... Det var ekstremt krevende, sier Rørby om det han nå kaller "en langdryg og tung prosess".
– Har dere vært nære ved å gi opp?
– Ja, vi har vært helt der nede. Det er utrolig mange som heier, som vil deg vel, men når det kommer til å putte penger i noe helt nytt, så tror jeg det verken er miljø eller tradisjon for å gjøre det i Norge, sier Rørby som etablerte Hidden sammen med Øyvind Steensen.
Hentet millioner før lansering
Selskapet med hovedkontor i Hemsedal, måtte søke lykken utenfor dalføret, deriblant hos Xplorico i Oslo samt innovasjonsfellesskapet CXS og Driv Inkubator i Drammen. Det ledet til ytterligere konkurranser og påfølgende seire, blant annet under fjorårets finale i DNB Next i Buskerud.
– For når det først løsner, da løsner det virkelig, sier gründeren.
I fjor inngikk selskapet et samarbeid om markedsføring med Telia. På nyåret landet de også finansieringsrunden på 3,5 millioner kroner: én million fra Innovasjon Norge, herunder støtte til distriktsrettet tiltak, samt øvrige investorer fra miljøet i Drammen.
Endelig kunne de realisere sommerens lanseringsplaner.
– Oppsummert har det gått over all forventning, sier Rørby om debuten i App Store og Google Play.
Tar vare på historiene som dør
Appen hadde etter tre uker 15.000 nedlastninger. I forkant ble det også samlet inn over 750 historier og sagn fra engasjerte fortellere rundt omkring i landet. Disse fikk alle plass i Hiddens digitale kart, på toppen av 450.000 "punkter", hentet fra Riksantikvarens arkiv.
– Hvis ikke vi samler inn og tar vare på alle disse historiene, vil de dø ut med folkene som forteller dem, sier Rørby.
Foreløpig er appen uten påkrevd registrering. Det begrenser Hiddens datafangst per i dag, men planene tegner seg større, forteller Rørby. Utover høsten skal nemlig Hidden "gamifiseres" i mye større grad, blant annet med poengsanking basert på funnets vanskelighetsgrad.
– Den appen vi ser i dag, er bare en liten "soft launch" av hva slags plattform dette kommer til å bli, sier Rørby og røper nok et prosjekt på trappene:
I betalingsversjonen "My Hidden" kan brukerene lage sine egne AR-figurerer og plassere dem på ut på egenhånd. Det være seg en far som skal lage et skattekart til datterens bursdagsfeiring - eller et turistkontor på Vestlandet som ønsker å profilere en gitt lokal historie.
– Vi begynner å jobbe med denne teknologien nå, men også her skal vi gjøre ting som aldri er gjort før, sier Rørby og gir et eksempel:
– For å få til AR utendørs, må vi ta hensyn til lysforhold. Enten det er sol eller kveld, overskyet eller midt i blåtimen om vinteren, skal modellene våre vise den reelle lyssettingen du befinner deg i, sier han og legger til:
– Dette rigger vi til å bli så hyper-skalerbart, slik at vi kan gå globalt med prosjektet.
Skal "globalisere" Hidden
Folketro er nemlig ikke forbeholdt nordmenn, og Hidden jobber i disse dager med å rulle konseptet ut av landet.
– Vi ønsker da å fremme at vår samarbeidsmodell, som er en kombinasjon av kultur, turisme, telekommunikasjon og AR, kan bygge en nasjonal følelse. Både overfor de lokale, men også turister, sier Rørby og nevner egne partnere som Riksantikvaren, Norsk Folkeminnelag (NFL), Kartverket samt Telia.
Foruten Skandinavia, er første stopp Australia - der ovennevnte Brodie allerede har sikret Hidden et fotfeste. Selskapet lanserer også denne uken en folkefinansieringskampanje på Dealflow, med mål om fem millioner kroner til videre utvikling.
– Vi lener oss ikke tilbake og nyter lanseringen. Nå er det bånn gass for å videreutvikle de store tankene og globaliseringen av Hidden.