Mona Aarebrot i Aspelin Ramm og Andreas Slettvoll i Chooose. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Mona Aarebrot i Aspelin Ramm og Andreas Slettvoll i Chooose. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Klimagründere inn hos Traasdahl: Nå nærmer Chooose seg storrunden

Publisert   Sist oppdatert

Miljøstartupen flytter inn i veksthuset til Tapad-gründeren, og er nær å få akkurat de investorene de ønsker seg.

Fakta om Chooose

Selskapet har utviklet en plattform for klimapositivitet. Bak ideen står gründerne Andreas Slettvoll, Gaute Gamst, Henrik Guderud og Karl-Axel Bauer. På vegne av bedrifter og privatpersoner kjøper og sletter de klimakvotene selskaper trenger for å slippe ut CO2, og slik kutter utslipp.

Det du trenger å vite

  • Are Traasdahl og eiendomsutvikler Aspelin Ramm bygger et nytt teknologisenter for vekstselskaper i Forsvarets gamle bygning i Myntgata 2 i Oslo.
  • Konseptet er spesielt myntet på selskaper som har ambisjoner i det amerikanske markedet.
  • Programvareselskapet Ardoq har allerede flyttet inn, og nå flytter også miljøstartupen Chooose inn.
  • Chooose er inne i en større investorjakt, og er nå nær ved å lande runden.

-- Det er en åpenbar grunn til at vi vil inn her, og det er miljøet som bygges her. Både med tanke på initiativtakerne som står bak prosjektet, og de andre som kommer inn. Det blir et «powerhouse», mener Andreas Slettvoll i Chooose som nå flytter inn i lokalene Are Traasdahl rigger til sammen med eiendomsutvikleren Aspelin Ramm, for å hjelpe vekstselskaper ut i verden.

Tidligere i år fortalte Shifter at det raskt voksende selskapet Ardoq skulle inn i bygget. Nå følger Chooose etter. Selv håper Slettvoll at miljøet i Myntgata kan bli et lite Stockholm, der de gode casene avler nye gode caser.

-- Vi er ikke de største som kommer til å være her. Men vi skal suge til oss det vi kan av kunnskap og være med på reisen, sier gründeren.

Les også: Her bygger Are Traasdahl nytt superhus for landets ledende startups

Ny teknologi bak gardinen

Chooose har til utviklet en plattform for "klimapositivitet", der de på vegne av bedrifter og privatpersoner kjøper og sletter klimakvoter, og slik kutter utslipp.

-- Men har dere egentlig noen likheter med Ardoq, de er jo i en helt annen sektor?

-- En ting er det vi gjør utad, og det Chooose fremstår som der. Så har vi også det andre som vi har jobbet med i lang tid bak gardinen, som blant annet Spring Capital og mange andre kjenner veldig godt til, sier Slettvoll.

Han sikter til arbeidet selskapet er i gang med innenfor såkalt «sustainable technology», på kortform «sus tech». Slettvoll og co holder kortene forholdsvis tett til brystet, men har flere ideer de har tenkt til å implementere nå fremover.

 Joseph Beaudin (t.v.), Andreas Slettvoll og Stine Alfreedsen var blant choooserne på befaring i Traasdahl-senteret nå nylig. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Joseph Beaudin (t.v.), Andreas Slettvoll og Stine Alfreedsen var blant choooserne på befaring i Traasdahl-senteret nå nylig. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

-- Vi begynte med å være veldig utadvendte og bygget et community. Jeg skal ikke si at vi skal pivotere, men det kommer til å være flere parallellspor. Vi kommer til å fortsette å være de rosa folka som angriper klimaspørsmålet med en positiv holdning og en «yes can do»-attitude. Samtidig vil vi utvide det vi gjør, og den teknologien vil vi bygge selv. Og jeg kan ikke se for meg noe bedre sted å gjøre det enn med den kompetansen vi får rundt oss her.

Utvider til mer enn klima

-- Hva slags teknologi ser dere for dere, dere snakket jo for eksempel om "tokens" forrige gang vi skrev om dere?

-- Det misforstås jo gjerne lett, med alle ICOene man har sett i kryptoverdenen, og det er ikke det vi driver med. Men blockchain har likevel noen veldig interessante elementer ved seg, mener Slettvoll.

Han viser til hvordan den nye teknologien kan øke transparens og sporbarhet i klimatiltakene Chooose betaler for, og at man sikrer seg i enda større grad at tiltakene blir gjennomført som avtalt.

Til nå har Chooose vært mest opptatt av å kutte klimagassen CO2, men i år kommer de også på banen innenfor andre miljøutfordringer, uten at Slettvoll ønsker å si noe om akkurat hvilke områder dette vil være.

Les også: Chooose-raketten: Slik ble de rosa «klimapositivistene» investoryndlinger

Fundingen er nær

Regnskapet for 2018 er ikke helt ferdig, men Slettvoll forteller at de nådde omsetningsmålene for året. Også på den andre bunnlinjen, klimaeffekten, nådde de målene, ifølge gründeren.

-- Dere er inne i en fundingrunde, har dere landet denne nå?

-- Vi holder fortsatt på. Vi er veldig positive til at vi lander dette ganske raskt, og akkurat fra de menneskene vi ønsker å ha med oss.

-- I og med at dere er her, innebærer det også frierier til Are Traasdahl?

-- Det har det ikke gjort. Vi har ikke hatt den dialogen, og det har ikke vært på blokka i det hele tatt.

-- Hva er den perfekte investor, hvilke egenskaper har dere sett etter?

-- Vi er som sagt et tosporet selskap. Det ene dreier seg om hvordan vi kommuniserer, ansiktet vårt utad, der er det utrolig mange dyktige folk både her og i andre land. Det som også er viktig for oss, er at det er noen som har gjort en teknologireise før.

-- Dere har jo et veldig internasjonalt orientert konsept, er det primært investorer der ute i verden dere har sett etter?

 Man må rive ned for å bygge opp. Are Traasdahl i det som skal bli de nye lokalene hans i Myntgata i Oslo. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Man må rive ned for å bygge opp. Are Traasdahl i det som skal bli de nye lokalene hans i Myntgata i Oslo. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

-- Vi har ikke kastet ut et vilt stort nett, tatt kontakt med 600 fond osv. Vi har vært ganske spesifikke på noen miljøer som vi synes er veldig, veldig spennende, som er både i Norge og andre land.

-- Hvor stor blir runden?

-- Vi har landet på det internt, men du skal bli det første som får vite det.

God ide med kvoter

Direktør for marked og drift i Aspelin Ramm, Mona Aarebrot, er fornøyd med å få akkurat Chooose inn.

-- Vi synes dette er en veldig fin leietaker. Vi er opptatt av å bygge gode, bærekraftige miljøbygg, og har som ambisjon å være ledende i bransjen. Med det internasjonale tech-miljøet som vi ønsker å skape sammen med Are Traasdahl passer Chooose godt inn.

-- Kjøper dere klimakvoter fra Chooose?

-- Det er et godt innspill, og det kommer vi til å ta med oss. 40 prosent av verdens CO2-utslipp kommer fra byggebransjen, og vi har et stort ansvar i så måte. Det handler om å ta vare på det bestående, og tenke på de små tingene som å bruke trespiker til det å kjøpe klimakvoter, sier Mona Aarebrot i Aspelin Ramm.