Are Traasdahl blir foodtech-gründer: Hans nye selskap går til kamp mot matsløseriet
Selskapet heter Crisp, og suksessgründeren har allerede fått med seg Rema som partner.
I godt over ett år har Are Traasdahl holdt kortene tett til brystet om sitt nye gründerprosjekt. Han hadde tatt en lang pause etter at han sluttet i Tapad, adtech-selskapet han i 2016 solgte til Telenor for tre milliarder kroner, der han satt igjen med nærmere halvparten av pengene.
– Det har vært planlagt lenge, og det er naturlig at gründeren går videre etter en viss tid, sa Traasdahl i et intervju med Shifter en stund etter at han sluttet. Da varslet han samtidig at han skulle reise jorden rundt med familien for å pønske ferdig et nytt prosjekt.
Aktivt år
Riktignok har han dratt i gang et offensivt venture-selskap (Spring Capital) siden han sluttet i Tapad. Han har også satt opp et innovasjonshus for noen av landets fremste vekstselskaper (Share i Myntgata). Men selve hovedprosjektet til en av landets mest fremgangsrike gründere, har vært "hemmelig" frem til nå.
Dersom man hadde studert hva den kjente tech-profilen formidlet her i Shifter og i andre medier, ville man kanskje ha trodd at det nye prosjektet hadde noe med tid å gjøre. Traasdahl har snakket mye om hvordan han er opptatt av å effektivisere tidsbruken internt i et selskap. Noe han også lanserte som en mulig gründeridé i "Shifters julekalender".
-- Vi brukte veldig mye tid på møter og e-mail. Så i det nye selskapet nå, er det minimalt med møter og ingen e-mail, sa han i kalenderen i fjor, og la frem ideen om et kommunikasjonsverktøy som kunne få skikk på slik sløsing med tid.
Hindrer matsvinn
Nå viser det seg imidlertid at det er noe helt annet Traasdahl har jobbet intenst med det siste året. Fokuset på "effektiv tidsbruk" handler bare om hvordan han rigger og drifter det nye selskapet. For en stund siden skiftet han nemlig jobbstatus på LinkedIn til «gründer i Crisp». På selskapets nettside går det frem at det nye prosjektet handler om å stoppe sløseriet med mat. Crisp omtales som en plattform for matindustrien.
"Vi tror at moderne teknologi og åpen, transparent informasjon kan skape tillit, redusere svinn, bedre inntektene og i det lange løp fø verden," skriver Crisp.
Med i teamet er Dag Liodden, som også var medgründer og CTO i Tapad. På nettsiden til Crisp går det frem at de to gründerne selv har investert 10 millioner dollar i selskapet, til å gi den nødvendige gassen nå i startfasen.
Les også: Forlater toppjobb i britisk mediegigant: Starter internasjonalt foodtech-fond med Katapult
Ukjent terreng
Traasdahl har tidligere erkjent at det er et helt nytt område han nå går inn i. I en podcast med Shifter i fjor innrømmet han at han kjenner på usikkerheten.
— Det gir meg motivasjon faktisk, for da må jeg lære meg noe helt nytt igjen. Og jeg har utrolig mye ydmykhet overfor de som er i denne bransjen. Det gir meg mye energi. Jeg føler meg 25 år igjen, og skal løse et stort problem som jeg ikke kan noe om, sa supergründeren den gangen.
Traasdahl og Liodden ser i så måte ut til å ha brukt det første året godt, for å knytte til seg kompetanse som kan noe om feltet. Ikke minst har de allerede fått dagligvaregiganten Rema inn som partner.
"Som både butikk og leverandør er Rema opptatt av å redusere avfall. Crisp deler disse verdiene og vi er glad for å samarbeide med dem om å spore varelageret, bedre samarbeidet med butikkene og få mer presise prognoser," sier Henning Honsvall, Chief Digital Officer i Rema på Crisp sine nettsider.