Gründer og CEO, Charlotte Aschim, i TotalCtrl. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Norsk matsvinn-startup listet i prestisjekåring med Amazon og Walmart – nå vil TotalCtrl-gründeren inn i flere kjøleskap

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 1. august 2018

Knapt halvannet år gamle TotalCtrl får internasjonal oppmerksomhet med sin metode for å få bukt med matsvinnet. 

Det startet med to handlekurver fylt til randen av «dårlig» mat og en «datobok» på eget initiativ – for mange år siden.

– Da sparte vi i hvert fall tid, fordi vi visste hvilke varer vi skulle fronte – som vi deretter kunne selge ut raskere, sier Charlotte Aschim om den såkalte «datorunden» på tampen av hver kveldsvakt.

Hun er tidligere Kiwi-ansatt, nå TotalCtrl-gründer. Riktignok jordskiftekandidat på papiret, men innerst inne: matsvinn-entusiast.

– Forbrukerne er de som kaster mest, men det er jo fordi det er så mye matsvinn gjennom hele verdikjeden. Alt henger sammen, men forbrukerne får ofte skylden, sier Aschim.

I samarbeid med eksisterende matbutikker på nett, skal TotalCtrl redusere det årlige matsvinnet – fra bonde til forbruker. Et tall regnet til å være 355.000 tonn mat – som kunne vært spist, bare i Norge.

Les også: Keep-it lar matvaregigant selge varer gått ut på dato

Europeisk marked

TotalCtrl gjør en «sømløs integrering» i et eksisterende system, for eksempel i en kjøpsapp – og tilbyr digital datostempling og autogenererte oppskrifter, basert på produktbasen til hver enkelt bruker.

Relevant informasjon kan deretter deles med øvrige ledd i verdikjeden, som for eksempel bonden.

Foreløpig er Handleriet eneste betalende kunde, men selskapet snuser i disse dager på en avtale med øvrige norske aktører, før resten av Europa står for tur.

– Det er et mye større marked for dette i for eksempel England. Der er dessuten mye mer vanlig å handle dagligvarer på nett – og matbutikkene er mer frittstående, sammenlignet med situasjonen i Norge.

Fem europeiske land er allerede ringet ut – og i 2019 er planen selge løsningen også utenfor Norge.

– Vi er ti personer som har jobbet med dette ved siden av andre jobber, i et halvannet år nå. Alt har blitt gjort på frivillig innsats, sier Aschim – som selv sa opp jobben i anleggsbransjen for knapt én måned siden.

Prestisjefylt kåring

– Men det har jo gått fint – og jeg tror det er fordi vi har vært både ærlige og gode på å motivere de ansatte gjennom hele prosessen, sier hun.

Et foreløpig ulønnet team til tross, startupen har allerede rukket å bli nevnt i en ny kåring fra Retail Insider over verdens beste innovasjoner, sammen med selskaper som Amazon og Walmart.

– Det betyr jo at vi gjør noe inspirerende – og som også kan ha stor betydning.

Og det kommer godt med, når Aschim nå skal hente fire millioner kroner, like etter sommeren.

– For å få den veksten vi vil ha, og for å beholde de vi ønsker, så trenger vi nå mer kapital. Det er nå vi skal satse, sier gründeren.

Les også: Skjevfordeling til livs: Vil ta app for overskuddsmat til Europa