En kvinne prøver en demo-utgave av Microsoft HoloLens AR, da teknologien ble demonstrert på Penn Museum i USA. Foto: Penn Libraries- TRL / Flickr
VR- og AR-markedet falt med 30,5 prosent etter nyttår
VR og AR har inntil videre ikke blitt den suksessen markedet forventet, men IDC mener dette vil snu i årene fremover.
Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) har de seneste årene vært to av de mest populære snakkisene i techmiljøene. Nå viser det seg at markedet for VR falt med 30,5 prosent etter årsskiftet, skriver Finansavisen.
Eksperter innen feltet mener at tilbakeslaget vil være midlertidig, til tross for at den opprinnelige euforien har lagt seg noe rundt VR, som bruker teknologi for å skape kunstige verdener og figurer. Facebook er blant dem som har kastet seg på VR-trenden, da de kjøpte Oculus VR for fire år siden, og siden har optimismen økt ytterligere med Googles lansering av VR-teknologi, og med Samsungs satsning med Gear VR. Også Microsoft lanserte VR-teknologi, i form av HoloLens AR.
Aktører tilknyttet bedriftsmarkedet er blant dem som viser interesse for teknologien, som blant annet kan brukes til spill og underholdning, helsevesenet, reiseliv, eiendomsbransjen og vedlikehold av fly. Dette fordi at VR-eksperter ved hjelp av teknologi kan fjernstyre og assistere fagpersoner som skal utføre oppgaver, eller få opplæring i nye ferdigheter.
Vil satse på "rimelig VR"
I juni 2018 rapporterte imidlertid analyseselskapet IDC om et fall på 30,5 prosent i salget av AR- og VR-briller -- med 1,2 millioner solgte enheter i første kvartal av 2018. Deler av denne nedgangen skyldes at VR-briller uten skjerm, som i stedet kombineres med en smarttelefon, er utelatt fra IDC sin statistikk. Flere selskapet satser i dag på "rimelig VR-teknologi", som har til hensikt å gjøre teknologien tilgjengelig for flere.
IDC mener det vil bli solgt 8,9 millioner AR- og VR-briller, og at det innen utgangen av analyseperioden i 2022 vil være solgt 65,9 millioner enheter.
Finansavisen skriver, i en annen sak om AR, at selskapet Magic Leap nylig har lansert sine briller. De har hentet 2,3 milliarder dollar for å hevde seg mot Apple og Microsoft, men så langt ser magien ut til å utebli for Magic Leap: AR er blant annet ikke kommet så langt som folk hadde håpet, og brillene har dermed ikke levd opp til de tidligere lovnadene. Blant annet ble det sagt at de skulle få samme status som et Beatles-album og være ferdig utviklede fra dag én.
Finansavisen trekker frem at man innen reiseliv for eksempel kan vise frem en skipslugar til noen som vurderer å reise på cruiseferie, via VR-teknologi. Shifter har tidligere skrevet om MovieMask, som utvikler en VR-brille som blant annet kan brukes av eiendomsbransjen for å vise leiligheter som ikke er bygget ennå.