En av de fremmøtte bruker MovieMask for å se på Obos sin nye leilighet, som er digitalisert av Oxyvisuals. Eirik Wahlstrøm står ved siden av. Foto: MovieMask

MovieMask med Obos-samarbeid: Vil vise leiligheter som ikke finnes ennå

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 24. januar 2018

Eirik Wahlstrøm mener Obos-avtalen gjør MovieMask bedre rustet til å utforske eiendomsbransjen i Kina og USA — et av målene for 2018. 

I helgen fikk Obos-ansatte hjelp fra MovieMask sin VR-teknologi da ubygde leiligheter skulle vises frem i Frysjaparken i Oslo. De ubygde leilighetene finnes nemlig inntil videre først og fremst på tegnebordet og i visningsmateriell, men også i en digital simulator der man kan «se» en leilighet gjennom et par MovieMask-briller. Sammen med Obos og Oxyvisuals, som lager 360-graders visninger av rom og steder, har MovieMask utviklet en ny måte å gå på visning i en leilighet.

— Med dette har vi tatt visningsopplevelsen hjem til folks stuer — de trenger ikke engang å være i leiligheten for å ha en opplevelse av hvordan det ville vært å bo der, sier Eirik Wahlstrøm til Shifter.

For å flytte seg fra rom til rom i visningen av leiligheten, måtte brukerne se på visse avmerkede punkter i to sekunder, før de ble «flyttet» dit og kunne se leiligheten fra en annen vinkel.

Brukeropplevelsen kunne også bringes videre til andre som ikke kom på selve visningsarrangementet Obos holdt. Til dette hadde MovieMask med seg flere «lommekinoer» de mest interesserte oppmøtte kunne få med seg hjem. Slik kunne familie og venner også skal få se den ubygde leiligheten.

Vil ekspandere til USA og Kina

MovieMask ser Obos-samarbeidet som en fordel for deres videre prosjekter — blant annet at den bærbare lommekinoen skal få bryne seg på det internasjonale markedet.

— Vi har planer om å ekspandere til USA eller Kina — eller begge land — i løpet av 2018. Det kommer an på hvilket land som gir best respons på produktene våre, men vi mener Obos-samarbeidet gir oss en fordel. Med samarbeidet kan vi vise at vi er interessante for store selskaper, sier Wahlstrøm.

Like før jul fikk MovieMask en avtale med Elkjøp, og maskene er derfor i salg hos elektronikkjeden nå.  Wahlstrøm forteller at det ble utsolgt for MovieMask Premium underveis i julesalget, og at mestringsfølelsen fra dette også er god å ha med seg når selskapet skal imponere i utlandet.

Selskapet er likevel ikke ukjente med å fortelle om selskapet til utenlandske investorer og kunder. I løpet av fjoråret var selskapet flere turer i Kina, og på onsdag skal Wahlstrøm ta enda en tur — også denne gang for å møte investorer.

— Ting vi ikke trodde det var mulig at vi kunne gjøre

MovieMask har også utforsket muligheten for å utvikle interaktive spill som kan brukes med lommekinoen. Samtidig er det mange ting som skjer i selskapets planer nå, og Wahlstrøm forteller at spillsatsningen derfor bare er én av mange ting MovieMask holder på med for øyeblikket.

— Vi leker oss med det interaktive, og det åpner for opplevelser, spill og andre ting vi tidligere ikke trodde det var mulig at vi kunne gjøre med MovieMask, sier Wahlstrøm.

Også 2017 var et begivenhetsrikt år for MovieMask, som både ble tildelt den prestisjefulle designprisen «Red Dot Award», fikk tildelt én million kroner fra Forskningsrådet, og deltok i to crowdfunding-runder, én på DNBs startskudd-plattform og én på Indiegogo.