Nytt bankfenomen til Norge: Kaller de norske konkurrentene "skammelig utdaterte og gammeldagse"
-- Mens teknologi hele tiden gjør livene våre enklere og enklere, fortsetter norske banker å være skammelig utdaterte og gammeldagse, sier Espen Myklebust. Den nye Norges-sjef for Revolut skal "ta over" Norge med blant annet kryptohandel, engangskort, null gebyrer og valuta til bankenes egne kurser.
Den britiske fintech-startupen blir sagt å være et av de raskest voksende teknologiselskapene i verden, og har en verdivurdering på rundt 14 milliarder kroner etter at banken hentet to milliarder kroner i en emisjon i våres. I februar i år kunne Shifter melde at den app-baserte banken som da hadde 1,5 millioner kunder, snuste på det norske markedet. Nå har kundemassen vokst til 2,6 millioner, og Revolut planter nå flagget i Norge for alvor.
Fintech-enhjørningen åpner nytt kontor i Oslo, og «lover å være en forkjemper for teknologisk fremgang og smarte banktjenester». Samtidig henter de inn Espen Myklebust som ansvarlig for den norske satsingen.
-- Revolut er et av de råeste selskapet i dette markedet. De pusher hele tiden ut nye produkter som revolusjonerer finans. Når jeg ser alt som blir gjort, klarer jeg nesten ikke forestille meg hvor vi er om fem år. Da er vi nok overalt, i store deler av banking-sektoren, sier Myklebust, som har bakgrunn fra selskapet "Testr Medical", en startup som utviklet massetesting for diabetes -- et prosjekt han nå har lagt på hylla, etter at han gikk «all in» i internettbanken.
"Utdaterte banker"
Revolut markedesfører seg med at norske kunder nå kan åpne en appbasert konto på et par minutter, sende gratis internasjonale pengeoverføringer, veksle 24 valutaer i appen til interbank-kursen og handle avgiftsfritt i over 150 valutaer med kredittkort. Brukerne kan også kjøpe og selge kryptovalutaer, kjøpe smarttelefon- og reiseforsikring, samt sette opp budsjett. Dessuten tilbyr de automatisk sparing, der brukeren kan velge å spare "vekslepengene" på et kjøp, ved at transaksjonen blir rundet opp.
-- Mens teknologi hele tiden gjør livene våre enklere og enklere, fortsetter norske banker å være skammelig utdaterte og gammeldagse. De store bankene har blitt for store og trege til å ta de nødvendige drastiske stegene. Derfor blir norske brukere frarøvet en bankopplevelse som er smart, effektiv og, ikke minst, billigere, hevder Myklebust.
Eierskap som suksessbonus
Den nye Norges-sjefen har foreløpig ingen aksjer i Revolut, men får eierandeler som bonus hvis banken lykkes på norsk jord.
-- Det er ekstremt høye krav. Man skal «ta over» de landene man har ansvar for. Litt sånn «kill your marked, and we will reward you”, sier han.
Internettbanken har hatt en ekstrem vekst siden starten for tre år siden, og har nå 450 ansatte på verdensbasis.
-- Hva må til for at man kan si at man har «tatt over» Norge?
-- I første omgang er målet 30.000 brukere innen året er over. Men når det har blitt vanlig i den norske befolkningen å bruke Revolut som hverdagsbank, først da er jeg happy.
Kostnadsfri, men det koster
Selv om Revolut markedsfører seg som kostnadsfrie, må brukerne av premiumproduktene ut med en månedspris. Banker som Skandibanken og Santander er blant aktørene som markedsfører seg med at de tilbyr norske kunder "gebyrfrie" kontoer, og da uten noen månedspris. Myklebust viser til de mange tjenestene kundene får i premium-pakkene -- blant annet engangskort til netthandel, kryptoveksling, reiseforsikring, med mer.
-- Gratistjenesten vår er dessuten en fullverdig tjeneste, så de betalte tjenestene er bare en bonus. Og selv om de andre bankene sier de er gebyrfrie, er de ikke kostnadsfrie, påpeker Myklebust.
Han viser til at de «gebyrfrie» bankene ikke følger interbank-kursene på veksling av valuta, og overføringer til utlandet koster gjerne også penger.
-- Med oss er det alltid kostnadsfritt, uavhengig av om du har abonnement eller ikke. Det er ingen skjulte kostnader, påpeker han.
Satser på jungeltelegrafen
-- Dere er jo nye i Norge. Bank handler jo om tillit, hvordan skal dere opparbeide dere denne tilliten?
-- Du ser hvordan det har gått i utlandet, der veksten har vært stor. Vi er selvfølgelig ikke interessert i tillitsbrudd, så alle sikkerhetsaspekter er på plass. I Norge er det jo mange som ikke har hørt om oss, men tanken er at vi skal skape en kundebase i kjernemiljøet og bygge oss ut derfra. Det er lettere å stole på et produkt som har blitt presentert til deg av familie, og vi håper dette kan bygge nok "trust" til at de er villig til å teste produktet og bli forelsket.
-- Så dere satser på jungeltelegraf, og ikke klassisk markedsføring?
-- Revolut har ikke brukt en krone på reklame siden oppstarten. Folk har begynt å bruke produktet, sett at det er dritbra, og det har spredd seg videre.
Myklebust viser til brukertallene som har vokst fra 1 million i november i 2017 til 2,6 millioner nå i høst.
-- Vi brukte 2,5 år på å oppnå vår første million, så kun 6 måneder på vår andre million. Veksten øker eksponentielt, så det blir spennende å se hvor mye den kommer til å eksplodere i de kommende månedene.
Negativt med menneskelig kontakt
-- Det klassiske spørsmålet for en ren internettbank: Vil ikke folk ha noe kontakt lenger?
-- Den menneskelige kontakten er jo egentlig det som er det negative med store banker. Alt tar sinnssykt lang tid og blir dyrere. Vi vil jobbe med brukeropplevelsen hele tiden, og bli bedre. Selvfølgelig kan det ha noen negative sider at man ikke kan prate med folk «face to face», men det er langt flere positive sider.
-- Dere tilrettelegger altså for kryptovaluta, det er jo av en del andre banker som betrakter krypto som «shady» og holder seg unna?
-- Jeg sier ikke at det ikke finnes "shady" krypto der ute, men vi fokuserer på de største tokens, de velprøvde som er bevist at fungerer. Vår tjeneste er en enkel og rask og trygg måte å komme seg inn og teste dette markedet. Men jeg anbefaler ingen å satse mye penger, uten at de kjenner til hvordan det fungerer. Etterspørselen er der, og vi ønsker å gi kundene muligheten til å prøve det.
I høst vil Revolut også lansere norske kontonummer i appen, slik at banken også kan brukes til lønn. Selskapet jobber også aktivt med utviklingen av en kommisjonsfri aksjehandelsplatform, der kundene umiddelbart kan utforske og investere i britisk og amerikansk listede selskaper. Planen er å gjøre aksjeinvestering tilgjengelig for massene ved å tilby en plattform som fjerner barrierer som høye kostnader, forvirrende grensesnitt og tidkrevende registreringsprossesser, ifølge Revolut. I dag har banken101 allerede 10 000 registrerte kunder i Norge, helt uten å ta i bruk betalt markedsføring.
Les også: Bankene nekter for at de er "utdaterte og gammeldagse"