Den barmhjertige Xeneta’n: De ansatte fikk i julegave å hjelpe en startup som hjelper noen som virkelig trenger det

Startupen Needslist slet med å overbevise etablerte selskaper om at gavekort på deres markedsplass for hjelpearbeid var den perfekte julegave til de ansatte. Men en annen startup var ikke vanskelig å be.

Needslist er en markedsplass som forenkler prosessen med å gi støtte til frivillige organisasjoner som hjelper til under krisesituasjoner. Disse organisasjonene kan i sanntid enkelt oppgi hvor mye de trenger i donasjoner og hvilke varer eller tjenester de trenger.

Nei hos de store

Needslist deltok i høst på det Oslo-baserte akseleratorprogrammet Katapult. Til da hadde de fokusert på å skaffe flere donorer, men gjennom programmet ønsket de å teste en ny modell der selskaper kjøper gavekort til sine ansatte gjennom tjenesten.

— Gjennom Katapult ble vi introdusert til flere store selskaper. Men større selskaper har ofte en treg salgssyklus. Selv om flere av selskapene var positive, ba de oss om å komme tilbake neste år, sier gründer av Needslist, Natasha Freidus.

Ja fra startups

De ba derfor om å bli introdusert til oppstarter som var i sterk vekst. Kort tid senere ble Freidus introdusert til CMO Katherine Barrios i Xeneta, den fremgangsrike startupen som har skapt verdens mest avanserte prisindeks for containertrafikk, og nylig erklærte at de nå går inn i lufttransport. Barrios forteller at Xeneta allerede var på utkikk etter måter selskapet kunne ta et større samfunnsansvar da hun møtte Freidus.

— Jeg ble umiddelbart interessert i markedsplassen de har skapt, deres overordnede mål og Natashas engasjement. Dette var noe meningsfullt, tenkte jeg. De så etter selskaper å samarbeide med og vi ønsket å gjør noe for verden rundt oss. Slik fant vi hverandre, sier Barrios.

Freidus forteller at deres hypotese var rett. Bare noen timer etter å ha snakket sammen kom Barrios tilbake med en gladmelding – de ville gjerne prøve Needslist sin tjeneste.

For daglig leder Patrik Berglund i Xeneta var det åpenbart. Han pleier selv å gi bort honoraret til gode formål når han holder innlegg eller foredrag her og der.

— Sånn jeg ser det er vi alle ansvarlige for å bidra og hjelpe til i en eller annen form eller fasong og frekvens. Enten det er ved pay-it-forward kulturen i startup verden, støtte en venn, donere penger eller plukke plast fra havet. Needslist tilbyr et fleksibelt og bredt spekter som passet mangfoldet hos oss. Alt er en avveining og for egen del gir det mening og forsøke å bidra noe utover det daglige en bedriver – enten det er for ens egen selvfølelse eller for å vise sunne verdier til ens egne barn, venner eller kolleger, sier Berglund om julegavene.

Katherine Barrios i Xeneta. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Ny måte å engasjere de ansatte

Resultatet er at Xeneta i år ga de ansatte hvert sitt Needslist-gavekort til en verdi av 15 dollar, til sammen 1000 dollar, som de i samarbeid med den frivillige organisasjonen Dråpen i Havet, kan disponere fritt. Barrios mener dette er en ny og bedre måte å engasjere de ansatte i sitt sosiale ansvar.

— Rundt juletider donerer mange bedrifter «på vegne av de ansatte» til store frivillige organisasjoner. Mens de ansatte ikke har kontroll over hvor pengene blir av eller om de selv ønsker å støtte disse organisasjonene. Med Needslist sin løsning lar vi de ansatte selv velge hvor de vil donere sin andel av det samlede beløpet selskapet har satt av til donering, sier hun.

Barrios mener at avtalen med Needslist er en vinn-vinn-løsning for alle parter.

— Denne avtalen gjør oss i stand til å hjelpe de som har det verre enn oss, gir våre medarbeidere mulighet til å ta sosialt ansvar, samtidig som vi hjelper en annen oppstart. Løsningen ble tatt svært godt imot da vi presenterte dette initiativet til våre ansatte i forrige uke, forteller hun.

De Xeneta-ansatte får hvert sitt gavekort som de kan bruke fritt på markedsplassen til Needslist. Foto: Xeneta

Ville effektivisere veldedighet

Needslist-gründer Freidus hadde jobbet som teknologikonsulent innenfor veldedig arbeid i 15 år da hun fikk idéen til Needslist. Freidus, som bor i Frankrike, var frivillig under flyktningkrisen i 2015 og så det enorme behovet for hjelp på nært hold.

— I denne perioden så jeg at folk manglet en måte å kunne støtte en sak raskt, på en meningsfull måte. Jeg så at flere personer valgte å kjøpe inn ting og sende det over halve jordkloden til problemområder fordi de ønsket å vite hva deres penger gikk til. Men dette er ineffektivt, både med tanke på tid og miljøet, forteller hun.

Ettersom Freidus var godt etablert ønsket hun i utgangspunktet ikke å starte noe nytt bare for å gjøre det.

— Jeg ville ikke starte en bedrift bare for å starte noe. Jeg har barn og mann, og er ikke i en situasjon hvor jeg kan umiddelbart kan reise til et annet land. Det finnes også så mange gode organisasjoner der ute og jeg ville ikke konkurrere mot disse. Så jeg gjorde veldig mange undersøkelser for å forsikre meg om at det ikke fantes noe som Needslist allerede, sier hun.

Da hun ikke fant noen liknende løsninger startet hun selskapet og siden august 2016 har 28 000 behov blitt dekket gjennom Needslist.

Her er noe av det giverne kan velge å gi penger til på Needslist.

Tar ikke en andel av donasjonene

— Behovene som legges ut på Needslist er ofte umiddelbare og mindre langsiktige. Mangler det en langsiktig strategi bak organisasjonene på siden deres?

— Nei, de fleste organisasjonene har langsiktige mål, men de befinner seg i en ustabil kontekst hvor ting endrer seg raskt. Vi har lagt opp siden slik at folk også kan velge å donere direkte til den organisasjonen de vil om de ønsker å hjelpe til mer generelt. Dette gir utslag i at vi har to typer brukere. Det er de som støtter sakene til én organisasjon og de som støtter flere saker på tvers av organisasjonene, sier Freidus.

Needslist er registrer som et tradisjonelt selskap i USA. Freidus forteller at det har vært viktig å ikke bli en frivillig organisasjon.

— Helt sentralt mener vi at man kan skalere et selskap raskere enn en veldedig organisasjon. Vi ønsket heller ikke å konkurrere om pengene med organisasjonene som er på plattformen, sier hun.

I motsetning til mange andre frivillige organisasjoner tar ikke Needslist en andel av donasjonene. Det sikrer at alle pengene som blir donert går til saken de ønsker å støtte.

— Vi ønsker ikke å ta betalt av de som donerer. Derfor har vi satt opp avtaler med alle som produserer varene for oss, hvor de betaler en sum for eksponering på våre sider. Vi er opptatt av å stimulere økonomien i de lokale markedene, så på denne måten tjener alle parter, forteller Freidus.

— Hvordan verifiserer dere at pengene går til det organisasjonene sier det går til?

— Alle behovene som blir lagt opp blir fulgt opp i etterkant. Brukerne får bilder av resultatene samt tilgang på kvitteringer. Vi vurderer også å bruke blockchain-teknologi etterhvert for å sikre at vi har oversikt over alle transaksjoner, sier hun.

Det neste året skal Needslist hente én million dollar i investeringer.

Johannes Jakobsen

Johannes Jakobsen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg