Historien bak et oppsiktsvekkende bytte: Suksess-gründeren som spurte om å få jobbe i Remarkable
Startup-nestor Kristian Bye har bygget suksess på suksess, men var så betatt av et annet oppstartselskap, at han nærmest tryglet om å få bli en del av teamet i Remarkable.
Startup-profilen Kristian Byes første møte med det nå fremgangsrike hardware-selskapet var allerede på tampen av året i 2015. I en workshop på Startuplab møtte han gründer Magnus Wanberg og hans kompanjong Mats Herding Solberg i Remarkable. Wanberg hadde noe å vise frem, «noe helt nytt».
Bye hadde den gang akkurat gått ut av Bright Products. Selskapet hadde hatt stor suksess med sine solcellelamper utviklet for Afrika og det humanitære markedet (FN), men som også ble tatt godt imot også blant campinggjester i vestlige land. Han var ikke på jakt etter nye startup-eventyr med det første, men takket ja til å møte Wanberg, siden han tidligere hadde jobbet sammen med faren til Mats Herding Solberg i reklamebyrået D'Arcy.
Tidlig-investor
Det Bye fikk se, høre og prøve gjorde at han sto fjetret igjen. Riktignok var det en betaversjon, og skrivebrettet var langt fra ferdig designet, men overflaten og skjermen ga en brukeropplevelse som han aldri hadde kjent før på et tradisjonelt nettbrett. Den erfarne entreprenøren var solgt.
Sammen med Remarkable-teamet jobbet han frem en «go to market»-strategi i løpet av våren. Han ble også en av de første investorene gjennom det lille investeringskollektivet Remarkable Friends and Family Holding. Den gangen var det imidlertid ikke i Byes tanker at han en gang skulle gå «all in» i selskapet, slik han nå har gjort fire år senere. Planen var å jobbe for seg selv som konsulent, bruke sin erfaring som entreprenør til å hjelpe flere startups. Han og kona Katja var dessuten i gang med et nytt prosjekt, Bedd, et konsept for fleksible plantekasser for selvbyggere. Et prosjekt som de etter hvert skulle få skikkelig fart på, og rulle ut til en rekke butikker, med Katja som sjef og Kristian som «wingman».
-- Jeg fortsatte å følge Remarkable veldig tett som bruker og tidliginvestor, og trakk også fram caset i ulike anledninger, som når jeg foreleste for entreprenørstudenter, forteller Bye.
Salgssuksessen
Etter hvert skulle altså Remarkable nå noen oppsiktsvekkende høyder. Brettet som gjenskapte papirfølelsen digitalt med en lynrask responstid, som var koblet vekk fra forstyrrende elementer som epost, nettlesere og sosiale medier, fikk som kjent en enorm respons i markedet. Salget ville ingen ende ta, og i juni meldte Remarkable at brettet hadde solgt for 500 millioner kroner.
Når Bye nå er tilbake i selskapet fire år etter workshopen i StartupLab, er det en bedrift med 80 ansatte og rundt 20 konsulenter.
-- Det er deilig både sosialt og læringsmessig å bli en del av et miljø. Er du «stand alone» konsulent for lenge, repeterer du de samme oppskriftene. Jeg er utrolig imponert over hvordan Remarkable har klart å bygge et selskap og en kultur. Så for meg finnes det ikke noe bedre sted å utvikle seg enn dette. Jeg har en ydmyk inngang for å si det sånn, sier Bye som nå blir markedssjef i hardware-suksessen.
Jakten på "brand passion"
Overgangen til Remarkable betyr at 51-åringen blir den eldste i et selskap med en forholdsvis lav gjennomsnittsalder, men det er ikke en «mett» veteran som nå blir en del av laget. For akkurat som da Bye ga seg i kast med solcellelampen SunBell i Bright Products, har det også denne gangen «klikket emosjonelt».
-- Da jeg jobbet med reklame, var jeg alltid frustrert over de selskapene som ikke hadde noen stolthet i organisasjonen. Det er faktisk himla mange produktsjefer og markedssjefer som har en kjølig distanse til merkevaren sin, og derfor heller ikke ser muligheter i produktene. Men her i Remarkable var det bare «fy fader så bra».
-- Det er vel kanskje lettere å få slik «passion» for produkter med så klar «impact» som Bright og Remarkable?
-- Ja, man er jo rimelig privilegert når noe treffer en personlig på denne måten. Men jeg var «all in» også da jeg jobbet med produkter som Solo, Kims og Meny. Det handler jo om å lete etter en historie å fortelle i det mer generiske også. For Solo handlet det for eksempel om å forvalte en arv, føle et ansvar for den siste gjenlevende norske brusen.
Råd til 200 startups
-- Du sier jo at du går ydmykt til verks og vil lære, men du har vel også en erfaring som gjør at du har noe å bidra med?
-- Ja, det er jo grunnen til at jeg faktisk søkte. Jeg tror denne erfaringen passer inn i fasen selskapet er inne i nå. Selv om jeg vet at mange her kan titusener ganger mer om digital kommunikasjon og programmatiske verktøy enn meg, så tror jeg at jeg har en oversikt og et slags tårnperspektiv som kommer godt med.
Han viser til at han også har fått mye ny kunnskap gjennom de siste årene som konsulent, der han har jobbet med rundt 200 startups.
-- Jeg har ikke bare stått stille og repetert gammel reklamemoro i tre år, men har lært sinnssykt mye av det.
"Ræva i været"
Det var etter flere samtaler med kommunikasjonsdirektør og vikarierende markedsdirektør Henrik Gustav Faller at tanken begynte å modne hos Bye.
-- Vi hadde diskutert strategi og vekslet store tanker. Da jeg satt på trikken hjem, falt det meg plutselig inn. Kanskje jeg bare skulle begynne å jobbe der, forteller den erfarne seriegründeren, som da sendte en melding for å høre om han hadde «sjans».
Hos Remarkable falt henvendelsen i god jord. De så hvordan Kristian Bye hadde kombinasjonen av strategisk sans og praktiske evner -- en som ikke bare kunne tenke de store tankene, men også stå med «ræva i været i en butikk» og skru stålkasser for familiebedriften Bedd, som Bye selv beskrev det.
-- Vi så en veldig tydelig plass til Kristian, både på et strategisk nivå og i å jobbe med teamene, sier kommunikasjonsdirektør Henrik Gustav Faller.
"The Perfect Storm"
Bye selv ser noen likheter mellom de ulike prosjektene han har vært involvert i de siste årene. Både Bright og Bedd har vært en suksess. Bright er i en god posisjon, etter at selskapet landet en ny rammeavtale med FN. Bedd på sin side er nå ute i over 60 butikker. Etter at de triplet inntektene i fjor, går de i år mot en dobling i år, og spår en dobling neste år.
-- Fellesnevneren er at de alle har veldig god timing og treffer en «perfect storm» mellom makroutviklingen og produktet, mener Bye.
Bright med flyktningkrise og klimakrise, Bedd med «urban farming» og bærekraftige materialer, og altså Remarkable med økt bevissthet rundt stress og digitale forstyrrelser.
-- Remarkable treffer en nerve i tidsånden mer enn bare at det er et behov for å skrive, skisse og lese.
Timingen til de beste gründerne
-- Slik timing handler vel ikke bare om flaks?
-- De beste gründerne har en evne til å se utviklingen nesten uten at de er bevisst det selv. De har noen antenner som fanger opp potensialet i en idé veldig tidlig, og treffer «spot on».
Bye mener Remarkable-gründer Wanberg er en slik gründer. Han viser til at det ikke var så mange som snakket om utfordringene med forstyrrende telefoner og nettbrett i 2013. De fleste var opptatt av å forsøke å finne ut hvordan de kunne forstyrre. Nå snakker de fleste om det. Og ideen til papirbrettet er nettopp at brukerne skal finne roen til å tenke, skisse og skrive, uten alle disse forstyrrelsene. Det du har gjort offline på brettet synkroniseres over i en sky, så du får jobbet videre med det på datamaskinen eller andre oppkoblede enheter senere. Verktøyet «oversetter» nå også håndskriften over til maskin. Men det er også oppgaver som skal løses, og Remarkable er fortsatt en bittelillebror i det store hardwaremarkedet.
-- Utfordringen rent markedsmessig er jo at det er mye med denne enheten som man ikke helt forstår før man har prøvd den. Så noe av det mest spennende er hvordan vi skal få den ut i hendene til folk. Det handler blant annet om å forvalte de brukerne vi har, og få dem til å bli gode ambassadører.
Eldst, men ikke best
-- Du blir jo den eldste her, og har lang erfaring. Er det ikke en fare for at sjefer som deg kan opptre litt ovenfra og ned overfor de som er yngre?
-- Selv om jeg har hatt flere lederstillinger, har det vært i veldig flate strukturer med profesjonsdreven kultur. Når folk er mye flinkere enn deg, er du avhengig av at de leverer for at du selv skal levere. Du må trives med å være lydhør og ikke sitte med fasiten. Hvis du kommer inn med en holdning om at du kan alt, blir du fort irrelevant og oppfattes som dominerende i et ungt gründerselskap.
-- Du er jo også investor i Remarkable. Føles det også litt tryggere å sette litt tettere på?
-- Det er klart det er innmari gøy å være med å bidra. Det var jo litt frustrerende i Bright når jeg ikke lenger hadde en hånd på rattet, og havnet litt utenfor påvirkningssonen.
Foruten de nevnte selskapene er Bye også investor i et knippe andre selskaper, slik som Nøffe, selskapet bak Diggipig, samt Moblearn, Anders Børdes svenske startup. I Remarkable får han tittelen VP Marketing med ansvar for å skalere markedsføringskanaler globalt.