BoldBooks overveldet av responsen på Dealflow: Hentet millionbeløp på to dager
Bokstartupen måtte stenge Dealflow-kampanjen da pengene fra "folk flest" rant inn. Nå har bokstartupen fått 100 nye eiere.
BoldBooks rakk så vidt å sette i gang folkefinansieringskampanjen på Dealflow før målet om 2 millioner kroner var nådd - langt raskere enn BoldBooks gründer Kristin Over-Rein hadde regnet med.
-- Vi hadde planlagt å bruke tre uker, også tok det to dager. Det er kjempemotiverende og inspirerende både for gründere, eiere og styret, at folk har tro på dette. Mange av kundene våre har dessuten valgt å gå inn på eiersiden, forteller Over-Rein.
Søndag morgen annonserte selskapet at de hadde sett seg nødt til å stenge kampanjen da beløpet hadde nådd 2 millioner kroner - gitt av profesjonelle investorer, forfattere og leverandører, men også hittil ukjente privatpersoner. Kampanjen ble til sist overtegnet med 100.000.
Over-Rein forteller at de ikke har rukket å kontakte alle ennå.
-- Det er mange kjente navn, folk vi har hatt å gjøre med på forfatterseminarer, og på kundesiden. Det er både "indie-forfattere" og folk som har gitt ut bøker på forlag før. Det siste er ekstra gøy for oss, for det betyr at de også de tradisjonelle forfatterne ser at vi står foran en endring i bokbransjen.
Minimumsgrense på 2000 kroner
BoldBooks lar uavhengige forfattere gi ut bøker, og har tidligere fortalt om prosessenfor å overbevise Innovasjon Norge om potensialet i tjenesten.
-- Vi valgte å sette minimumsgrensen for investeringer veldig lavt, fordi ikke alle forfatterne har like god råd. Vi ville at så mange som mulig skulle få muligheten til å være med, så vi satte minimumsgrensen på 2000 kroner. Og nå har vi fått inn beløp på 2000 kroner til 360 000.
I likhet med klima-startupen Ducky - som nylig hentet 3 millioner kroner på egenhånd, hadde BoldBooks planer om å bruke Folkeinvest i finansieringskampanjen, men måtte raskt finne en annen løsning da Finanstilsynet beordret stans like før jul.
-- Vi visste ikke om Dealflow fra før, men de er agent av Norne Securities, som igjen er eid av frittstående banker. På grunn av det har de den nødvendige konsesjonen fra Finanstilsynet, og går nøye gjennom hvert enkelt case, sier Over-Rein.
Hun sier det var synd at de ikke kunne bruke Folkeinvest i kampanjen, men at også Dealflow-kampanjen har medført verdifulle erfaringer.
-- Vi måtte dokumentere alt veldig grundig, og de har stilt oss masse spørsmål. Og slik er det jo nettopp fordi at folkefinansiering tillater at ikke bare de profesjonelle går inn, og da ønsker Dealflow å sikre at investorbeskyttelsen er der. Selskapet som ber om kapital skal være grundig sjekket på forhånd, så man vet at det er et seriøst opplegg, sier Over-Rein.
Mener Folkeinvest og Dealflow utfyller hverandre
Også Folkeinvest - som nå øyner flere muligheter for comeback, syns det er positivt at Dealflow kunne bistå selskapene som i utgangspunktet ønsket å benytte deres plattform.
-- Ettersom Folkeinvest sin strategi er å sette selskapene i stand til å hente inn kapital selv, tror vi også at forberedelsene selskapene gjorde til eksempelvis pilotprogrammet, har vært nyttig når de nå har gjennomført på andre måter, sier Landsem.
Hun forteller videre at Folkeinvest gikk inn for at gründerne ikke skulle bli avhengige av Folkeinvest sine råd og vurderinger, men i stedet være en nøytral aktør.
-- Den største forskjellen er at vi har tilbudt et selvhjelpsverktøy, hvor intensjonen har vært å sette gründerbedriftene i førersetet for sin egen kapitalinnhenting og tilføre et investorvern til denne formen for kapitalinnhenting. De fleste unge selskap bruker ikke tilrettelegger av ulike årsaker, for noen er det for dyrt, noen ønsker det ikke og noen får ikke tilgang på grunn av ulike former for seleksjon, sier Landsem.
Spent på finansieringsfremtiden
Etter bare én time var halvparten av BoldBooks-aksjene solgt, og finansieringskampanjen deres resultert i 100 nye eiere. Disse eier i dag 16,7 prosent av aksjene i selskapet.
-- Hvordan skal dere holde oversikten, og ikke minst få alle til å bli enige om retningen for selskapet videre, når det er så mange som har en rett til å mene noe nå?
-- De har rett til å møte på generalforsamling og har rettigheter i henhold til aksjeloven, og vi skal informere investorene jevnlig om framdriften. Vi ser det kun som positivt å ha tilgang til 100 investorers kompetanse og nettverk, og tenker at de vil bli gode ambassadører for BoldBooks og hjelpe oss å skaffe flere kunder, forteller Over-Rein.
Og med en såpass vellykket kampanje er hun er spent på hva fremtiden blir for folkefinansiering, som hun mener "er gull verdt for gründere" - fordi de store pengene ofte er utilgjengelig for dem.
-- Folkefinansiering handler dessuten ikke bare om pengene vi får inn, men at man også får ambassadører med på veien. Med denne kampanjen har vi fått 100 ambassadører, og det følger en stor markedsføringseffekten med dette. 100 ulike personer, deres kompetanser og nettverk er nå tilknyttet oss, sier Over-Rein.
I løpet av januar fikk BoldBooks flere nye ansatte, styret kom på plass, samt internasjonal godkjenning fra organisasjonen Alliance of Independent Authors.
Pengene fra kampanjen vil gå til videreutvikling av plattformen, slik at det ifølge Over-Rein skal bli en mer sømløs opplevelse å gå fra idé til ferdig bok.
Over-Rein håper at politikerne etterhvert vil påvirkes av folkets respons på kampanjer for folkeinvestering.
-- Jeg tror at politikerne kommer til å våkne etter hvert, hvis de virkelig mener at vi skal satse på gründere. Vi er alternativet til oljen, for å si det sånn.