-- Vi kjente ikke Telia annet enn at vi bruker dem som leverandør på abonnement. Men da vi dro til Stockholm for å møte dem, forsto vi at de tenkte likt som oss, om hvordan forstå og bruke lokasjonsdata, sier COO og medgründer Kjartan Slette i Shifters podcast, der han forteller om valget av investorer.
Komplimenterte Telia
Annonse
Annonse
Telia lanserte i fjor sommer Crowd Insights, der de tilbyr bedriftskundene anonymiserte data om folks bevegelser, basert på mobilnettverkene. For eksempel kan det brukes til å tilpasse kollektivtrafikken etter folks egentlige behov, med avgangstider og ruter. Eller byplanleggere kan dimensjonere veinett og andre offentlige løsninger.
Telia så hvordan Unacast sine sensordata kunne komplimentere deres egen data, slik at telegiganten kunne bygge en enda bedre tjeneste enn hvis det utelukkende var basert på mobiltrafikk.
-- Vi så etter noen som kunne tilføre oss ytterligere verdi. Unacast ligger i front på dette området, og det var en bonus at de holdt til i Norge, så nær oss, sier Brendan Ives, leder for Division X i Telia Company.
-- Det var ingen som dette i Sverige?
Annonse
-- Nei, ikke så avanserte som Unacast. Samtidig likte vi det vi så -- kulturen, verdiene, tilliten og åpenheten de sto for, sier Ives.
Annonse
Varsomme
Ives viser til hvordan Telia har en konservativ og varsom tilnærming til hva de kan bruke de enorme datamengdene de sitter på.
Annonse
-- Det er jo et krevende og til dels risikabelt område, med personvern i fokus, og GDPR seilende opp?
-- Det er derfor vi har vært forsiktig med hvordan vi har gått ut i markedet. Alt vi gjør må tåle å komme på forsiden av avisene. GDPR er jo egentlig en veldig bra ting, det gjør at det blir mer likt for alle. Det inneholder ingenting som vi allerede ikke tenker rundt personvern. Men dette kommer til å presse noen av de «mindre tillitvekkende» aktørene ut av markedet, eller iallfall gjøre det vanskeligere å operere som de gjør i dag, mener Ives.
Kundenes samtykke (concent) og åpenhet om hvilke data som hentes inn, har hele tiden vært viktig for Telia.
-- Det finnes selskaper som har «terms og conditions» som er så komplekse at man ikke aner hva man deler, sier Ives.
I den siste podcasten til Shifter forteller Kjartan Slette om hvor viktig personvern er for den norske startupen.
-- Loven er heldigvis sterkere i Europa der vi kommer fra enn den er i USA. Vi har en kjempefordel i det amerikanske markedet fordi vi kommer fra det man kan kalle et «privacy first»-territorium. Våre retningslinjer om personvern, er milevis foran det amerikanske selskaper gjør, sier Slette.
Han viser til hvordan deres syvende ansatte var en ”chief privacy officer”.
-- Det første han gjorde var å lage våre interne regler for hvordan vi selv kan jobbe med data, forteller Slette.
Unacast-gründeren mener det ikke holder å være på riktig side av loven, men at det moralske også må være på plass når man jobber med data.
-- Det kan være helt konkrete ting, som at vi ikke kan selge eller gi data til myndigheter uten at det er en rettsavgjørelse på det.
Unacast jobber ifølge Slette "steinhardt hver dag for å ligge i forkant" når personvernreglementet endres i takt med at de enorme mulighetene innen big data om bevegelser øker.
-- Vår tese er at endringen innen GDPR, og det som kommer etter, vil presse useriøse aktører ut av markedet og gi mer plass til de seriøse. Så vi er «ekstremt pro» innstramming.
-- Er det noen dere ikke jobber med, noen du ikke ville gitt verktøyet ditt til?
-- Ja, mange. Det er en del selskaper i verden som du kan finne frem til ved hjelp av PC og Google, som er litt for nærme det man kan kalle en «ugjennomsiktig tilkobling til myndighetsoppførsel».
Gjør livet lettere
Samtidig understreker Slette at det er visse grunnleggende holdninger du også må ha når du jobber med data, nemlig overbevisningen om at dette gjør produktene bedre (og livet lettere).
-- Du må tro på det at du blir smartere innen data fører til bedre produkter. Jeg tror det er mange som vil ha vanskelig for å ta Linkedin, Google og Facebook ut av livene sine. Det samme vil skje innen fysiske data. Det vil føles veldig gammeldags på et eller annet tidspunkt å vise frem du er før du skal boarde et fly eller sjekke inn på et hotell, fordi all den dataen finnes i snittet mellom dine fysiske bevegelser og din digitale profil.
Hos Telia har det også vært avgjørende at Unacast ligger langt fremme med sin teknologi.
-- Dette er ekstremt viktig. Vi har flinke folk internt innen dataanalyse, og vi går ikke i et partnerskap for å få en magi som vi ikke forstår. De har bygget en teknologi som vi ennå ikke har, og det gir mening å gå sammen med dem, i stedet for å bygge dette selv, sier Brendan Ives.
Han understreker at Telia i har gjennomført en grundig referansesjekk i det amerikanske markedet, der Unacast allerede har flere kunder.
-- Unacast er nå mer en scale up enn en startup, og har allerede en god portefølje, sier Ives.
Hør medgründer og COO Kjartan Slette fortelle mer om hvilke tanker han har rundt personvern og big data, samt hvordan Unacast hentet 140 millioner kroner. Han forteller også om hvorfor det har vært viktig å være litt «brautende» i byggingen av selskapet, samt hvordan de ligger an med teknologien m.m. Husk å abonnere: