Espen Larsen-Hakkebo og Ivar Hogganvik i Brim Explorer er med i den nye havteknologi-akseleratoren Katapult Ocean. Foto: Vilde Mebust Erichsen / Brim Explorer

Brim skrur opp hastigheten: Nådde gjennom nåløyet til Katapult Ocean

Publisert Sist oppdatert

Med storslått havteknologi-satsning i ryggen, er Brim Explorer rigget for vekst. Nå sparker akseleratoren i gang debuten. 

I fjor lanserte Katapultfamilien sin nye storsatsning der det ventet en millioninvestering til selskaper som kunne løse viktige havproblemer.

Selskapene som ble vurdert vokste til 540 fra 55 land, deretter slanket til 100 - som i sin tur ble til 11 håndplukkede debutanter i Katapult Ocean, søster-akseleratoren til Katapult Accelerator.

– Det har vært noen intensive måneder, men det er fantastisk gøy å ha selskapene våre på plass, sier Maren Hjorth Bauer, programmets leder.

– Nå skal vi bygge Katapult Ocean til å bli verdensledende på hav og teknologi, sier hun - og viser til et samarbeid med blant andre Oslo Miljøhovedstad og Lekter’n, vårens fysiske testplattform.

De utvalgte 11 fra syv ulike land, representer et spenn fra el-båt til plastproblematikk. Og blant disse står fire norske selskaper, inkludert den elektriske katamaranen Brim Explorer.

Se oversikt over alle selskapene nederst i saken.

– Vi er ydmyke. Det er virkelig noen skarpe hoder blant oss. Noen potensielle samarbeidspartnere, andre til ren inspirasjon, sier Espen Larsen-Hakkebo, medgründer og CFO.

Selskapet står bak katamaranen som ikke bare er en ordinær turistbåt, men også en tech- og læringsplattform, utslippsfri som støyfri. Ved hjelp av moderne sensorteknologi skal Brim blant annet samle inn data som for eksempel kan brukes til å løse miljøutfordringer med plast i havet.

Maren Hjorth Bauer leder Katapult Ocean. Her under under presentasjon av de 11 utvalgte selskapene på Aker Brygge i Oslo. Foto: Vilde Mebust Erichsen

– Markant endring

Ombord skal også gjestene få ta et dykk i havet via en undervannsdrone, samt en undervannsmikrofon som for eksempel kan fange opp lyden en hval.

– Vi har ambisjoner om å virkelig bidra til en markant endring i dagens sjø-turisme, og Katapult Ocean hjelper oss å komme enda raskere til mål enn hva vi kunne ha klart alene, sier Ivar Hogganvik, «Head of Sails» i Brim Explorer.

Båten sjøsettes i Svolvær i august, og vil deretter ha tre daglige avganger fra Svolvær - til og med september. I vintersesongen skal båten gå fra Tromsø, der hvalsafari og nordlys står på programmet.

Men selskapet slår seg ikke til ro med én båt.

– Vi har allerede bestilt en båt nummer to, så i denne scaleup-fasen kan Katapult Ocean virkelig hjelpe oss gjennom voksesmertene, sier Larsen-Hakkebo.

Hør podcasten: Podcast: Forlot familieselskapet for å følge drømmen om å bygge en elektrisk turistbåt

Millioninvestering

For Brim Explorer og de øvrige selskapene i vårens program, venter nå «tre intensive måneder» med fokus på blant annet forretningsutvikling og salg, pitch-trening, merkevarebygging og hvordan kommunisere et bærekraftig budskap.

Samtlige har også fått en millioninvestering av programmets fond, på mellom 150.000 og 250.000 dollar.

– Jeg håper vi får løftet frem selskaper som virkelig kan ha en positiv påvirkning på havet, som virkelig kan være med å løse de store utfordringene, sier Hjorth Bauer - som allerede snart åpner opp for søknader til runde nummer to med oppstart på senhøsten.

Les også: Den nye «hav-direktøren» vil sjøsette verdens ledende gründer-lab i Oslo: – Nå ser vi endelig begynnelsen på «2.0-samfunnet»

Disse er med i Katapult Ocean:

  • The Ocean Bottle lar forbrukere bekjempe plast i havet ved å tilby en gjenbrukbar og resirkulerbar flaske som finansierer plastinnsamling i samarbeid med The Plastic Bank. Hver flaske har en smart chip som muliggjør partnerskap, lojalitetsprogram og ytterligere bidrag til plastinnsamling. (England)
  • Recyglo har utviklet en markedsplass for gjenvinning og avfallshåndtering for selskaper og enkeltpersoner i Asia. Recyglo har som målsetning å stoppe søppel før den havner i havet. (Myanmar)
  • Evoy eliminerer utslipp fra maritim sektor ved å tilby en pålitelig og rimelig løsning for elektrifisering av båter i bedrift og privatmarkedet. (Norge)
  • Fishency har utviklet en smart trakt som gir oppdrettsnæringen unik informasjon om forholdene i deres merder. Dette gjøres ved et helautomatisk system som detekterer, teller og overvåker lus på oppdrettslaks. (Norge)
  • RemoraXYZ vil sørge for at verdens sjømatressurser blir forvaltet på en lovlig, ansvarlig og bærekraftig måte. De har utviklet et system som gir transparens i hele verdikjeden fra fisk til forbruker for å sikre bærekraftig fiske. (Costa Rica)
  • Ichthion utnytter energien i elver til å skille ut og samle opp plast i vannet. Filtreringsmekanismen kan samle opp 75 prosent av mikroplasten som passerer. Kapasiteten er 80 tonn per dag. (England)
  • SubseaX tilbyr en software som gjør det mulig å styre undervannsdroner over internett ved hjelp av videostreaming. Dette gjør utforskning av havet og inspeksjoner av skip og andre installasjoner rimeligere og mer miljøvennlig. (Norge)
  • Atlan Space bekjemper ulovlig marin virksomhet (feks illegal fiske) ved å bruk av droner som skanner store havområder og benytter kunstig intelligens som skiller mellom lovlig og ulovlig aktivitet. (Marokko)
  • Undersee kombinerer satellittdata med sensordata for å gjøre det mulig å få et lokalt og globalt overblikk over tilstanden på vannkvaliteten i verdenshavene. (Portugal)
  • ShipReality bruker mixed reality-teknologi for å forbedre design- og modifiseringsprosesser av skip for å øke takten i det grønne skiftet. Selskapet kommer ut fra universitetet i Athen. (Hellas)
  • Brim Explorer utvikler neste generasjons skip med utslippsfri og støyfri sightseeing. (Norge)