Arnulf Refsnes i Brødboksen. Foto: Brødboksen.

Brødboksen måtte gi tapt. Vi prøver oss med noen alternative forklaringer.

–Solgte de brød med hjemlevering for billig og burde de tatt mer betalt, spør journalist Lucas Weldeghebriel og sikter til Brødboksens fall.

–Det er et utrolig vanskelig spørsmål. Det er noe styre og ledelse i rask skalerende virksomheter kontinuerlig må ta hensyn til. Skal man dunke prisen i bunn og tenke skala, hvor ideen er på sikt er å levere Mercedes til Skoda-pris? Jeg tror det handler noe om hvor utålmodig man er og hvor mange muligheter har man til å bygge stein på stein, sier Andreas Thorsheim, daglig leder og gründer i Otovo.

Otovo-gründer Andreas Thorsheim.

Han mener at muligheten til å bygge stein på stein kan eksempelvis avhenge av hvor fort markedsandeler deles ut i det markedet man er i.

–I etterpåklokskapens lys kan man si at når man går på trynet, så har man jo ikke gjort alle de riktige valgene.  Men det er heller ikke sikkert man har tatt feil valg, med den informasjonen man hadde på det tidspunktet. Det er ikke sikkert at det er strategisk krise. Det er vanskelig å dømme, sier Torsheim.

Han og Salvador Baille, daglig leder i Intelis, diskuterer Brødboksens fall i ukens episode av Shifters podcast.

I tillegg diskuterer de:

  • Hva slags digitale forretningsutviklere bør man ansette i 2018?
  • Hva skiller de aller beste forretningsutviklerne fra de som bare er medium
  • Trappetrinnsmodellen startups må beherske for å overleve
  • Hvordan ta valg som asymmetrisk pay off
  • Hvordan kommunisere forventninger og ta valg som ikke ødelegger for videre karriere

Hør hele episoden her. Hvis du abonnerer på den i Apples Podcaster eller andre steder, får du tilgang på episodene dager før alle andre.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg