Daglig leder Åsmund Furuseth i Kahoot ringer i bjella på Oslo Børs torsdag 10. oktober 2019. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Daglig leder Åsmund Furuseth i Kahoot ringer i bjella på Oslo Børs torsdag 10. oktober 2019. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Kahoot-tallenes uklare tale: Flest er ikke best

Kahoot har over en milliard "spillere" i året, men det er helt andre tall som betyr noe akkurat nå.

Publisert   Sist oppdatert

Det er vanskelig ikke å la seg imponere av Kahoots fantastiske reise. Få norske selskaper har på så kort tid fått et så stort nedslagsfelt. Når Kahoot i dag legger frem resultatene for tredje kvartal, vil det nok en gang vise en vekst i brukere. Det vil være knyttet mest interesse til om selskapet har fått fart på inntektene, om de vil gå mot i pluss i fjerde kvartal, slik sjefen Åsmund Furuseth varslet da han ringte i bjella på Oslo børs tidligere i høst.

Hadde jeg vært en av investorene i Kahoot, ville jeg imidlertid brukt tiden min på å forstå brukertallene, og hva de betyr for den fremtidige inntjeningen.

For oppstartsselskaper er det viktig å være positive i kommunikasjonen med omverdenen. Men i noen tilfeller gir fokuset på gladnyheter om brukertall et sterkt fordreid bilde av virkeligheten. For eksempel kan et selskap skryte hemningsløst av hvor mange tusen nedlastinger de har hatt av en app, men samtidig ikke fortelle at det er svært få som bruker appen etter at den er lastet ned.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 369 kroner per måned

Bestill her

Digitalt abonnement - 3690 per år

Bestill her

Bedrift som ønsker fem eller flere tilganger

Ta kontakt med
[email protected]