Gründer Kristin Grostad har nylig lansert mote-appen Swancy - en markedsplass for bytting av klær. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Kristin (27) kaster seg på gjenbruks-trenden: Lanserer ny «mote»-app med klær som valuta

Publisert

Nå skal også Swancy konkurrere om dine gamle klær. 

Hollywood-stjerner pynter rød løper med «grønne» kjoler, millennium-generasjonen verner om det bærekraftige - og landets bruktbutikker renner over av giverglede.

Og så er klesbransjen den nest største kilden til forurensning, da. Etter olje.

– Det er sånn jeg må selge det inn. Klær er ikke noe vi skal satse på bare for å være greie med miljøet. Det er trendy også, sier Kristin Grostad.

For to år siden skrev hun en masteroppgave om det kjernefysiske elementet i forsvarsalliansen mellom USA og Japan.

Nå gjør 27-åringen egen mote- og miljø-interesse til gründer-business, med venninnegjengens sporadiske «bytte-kvelder» som utgangspunkt.

For uansett hvor fine klær de samlet og plukket fra en haug: det ble til slutt en evig runddans.

– Det var da jeg tenkte, det må jo finnes et sted hvor jeg kan ha muligheten til å bytte klær med enda flere - hele tiden, men det gjorde det ikke da, sier hun.

Byttet.

Byttet.

Byttet.

Gründeren svinger på en blå kjole. Hun har åpnet klesskapet sitt i Bergen, planlegger lanseringsfestens antrekk på Ole Bull.

Les også: Mote-startup med dobbel norgesrekord: Måtte si stopp da egen folkefinansiering bikket 8 millioner kroner

Tinder-inspirert

– Jeg tror vi bruker ett klesplagg i gjennomsnitt syv ganger før vi kaster det. Dessuten er det mange klær som ikke tåler vask før de mister formen eller blir slitt, syntetiske fibre er også laget av plastikk som tar hundrevis, om ikke tusenvis av år for naturen å bryte ned.

Grostad vet. Men følelsen av å kle seg i noe nytt, kan liksom ingen ta fra henne.

– Jeg vet jo hva det innebærer å handle på Hennes og Mauritz, men jeg vil samtidig ikke slutte å utvikle stil. Klær er en måte å kommunisere på, sier hun.

I Swancy-appen bytter brukeren klær med klær, så sant det har blitt en «Perfect Fit» mellom to plagg.

– På den Tinder-måten, ønsket vi å fjerne friksjonen lignende tjenester ofte kan få, hvor en selger kanskje får ti meldinger fra «interesserte» - uten at det fører til et salg, sier Grostad.

– Og på typiske bytte-kvelder kaster du kanskje inn tre plagg, men er nødt til å håpe at det finnes noe bra du kan bytte det i. Her har du derimot full kontroll.

Swancy-teamet på tre, også inkludert to italienske utviklere stasjonert i London - planlegger et frieri hos potensielle investorer, ganske snart.

– Det blir sikkert ingen enkel oppgave - og sånn skal det vel være, men timingen er i hvert fall veldig god, sier Grostad.

Gründer Kristin Grostad har nylig lansert mote-appen Swancy - en markedsplass for bytting av klær. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Les også: Rubrikk-appen Tise dobler antall brukere - lanserer i Kina