Kun 20 prosent av aktørene i bygg- og anleggsbransjen står parat til å møte nye kundebehov. Ditio vil skyte fart på utviklingen, nå på ryggen av en kjempe.
Annonse
59 prosent av toppledere i bygg- og anleggsbransjen forventer at utvidet og virtuell virkelighet vil bli integrert i de fleste prosjekter de neste årene. Det viser en internasjonal undersøkelse KMPG la frem denne uken.
Likevel er kun 20 prosent av aktørene rigget for å møte nye kundebehov, konkluderer KPMG Global Construction Survey 2019.
– Vi vet at bygg- og anleggsbransjen har ligget etter med å realisere de enorme mulighetene som ligger i teknologi og digitalisering, men vi kan nå sette tall på hvor få selskaper det egentlig er som sørger for å drive den internasjonale industrien fremover, sier Svein Wiig, partner i KPMG Norge og ansvarlig for selskapets satsing mot bygg- og anleggsbransjen.
Annonse
89 prosent av topplederne i industrien har imidlertid et ønske om å bli mer datadrevne, blant annet gjennom analyse og prediktiv modellering.
– Det stemmer veldig bra med hva vi opplever, sier Thor Petter Korsmo.
– Vi oppfatter at anleggsbransjen ser store gevinster i datadrevne beslutninger, både med hensyn til økonomi og miljø, sier Korsmo.
Annonse
I fjor rangerte selskapet Skanska som sin største kunde. Nå har Ditio gitt det ledende entreprenør-konsernet en fot på eiersiden.
Overfor nettstedet bygg.no har konsernsjef i Skanska Norge, Ståle Rød, omtalt samarbeidet som en "naturlig konsekvens av selskapets ambisiøse digitaliseringsstrategi".
– Det betyr mye. Både økonomisk, men også med tanke på videreutvikling av produktet vi leverer. Skanska har betydelig kompetanse på anleggs- og maskindrift, og er på mange områder ledende i bransjen, sier Korsmo.
Han ønsker verken å oppgi eksakt andel eller beløp, men hevder volumet kan bli en døråpner for et internasjonalt marked.
– At vi får tilgang til ressurser i Skanska, gjør at vi kan få enda mer kraft i utviklingsarbeidet, sier Korsmo.
Partene inngår også en lengre lisensavtale:
– Den innebærer først og fremst stabile driftsinntekter for Ditio. Det er lisensinntekter vi lever av, og denne avtalen er en lisensavtale med stort omfang, sier Korsmo, og legger til:
– Vi opplever at andre aktører ser litt til Skanska, og en slik avtale er en form for kvalitetsstempel for oss som leverandører.
– Vi ble helt tatt på senga av interessen fra de store og etablerte, uttalte administrerende direktør Ingar Bentsen i den forbindelse.
Han skilter nå med partnere som Statsbygg, Storebrand, Selvaag Eiendom og Selmer, som hver og en skal representere ulike deler av verdikjeden.
– Jeg tror dette kan bli det store året for proptech, spådde Bentsen videre.
KMPGs undersøkelse viser også til en økende etterspørsel etter aktører som har ekspertise på klimabevisste og datadrevne løsninger. De mest leveransedyktige aktørene evner dessuten å vise det frem, blant annet ved å investere i teknologi, bygge kultur og hente inn et mangfold av kompetanse.
Videre er 69 prosent av topplederne i industrien, sikre på at de i nær fremtid vil møte nye aktører som utfordrer tradisjonelle forretnings- og leveransemodeller.
– De fleste store aktører har nå enten tatt grep for å komme i en bedre posisjon, eller i det minste startet en prosess med dette som mål, sier Ditio-sjefen, og legger til:
– Vi har fokusert på å løse den manuelle tidkrevende datafangsten på en god måte først. Og når vi nå lykkes med dette, ser vi at kundene våre hever blikket og i større grad etterspør datadreven beslutningstøtte.
Rigger til vekst
Ditio har frem til nå fokusert på å levere hos de store entreprenørene i Norge. Men allerede i fjor fikk Software-selskapet sin første utenlandske kunde, og de opplever at mange av de samme utfordringene også finnes der.
– Det er altså åpenbart muligheter i et internasjonalt marked. Nå har jo vi også inngått et strategisk samarbeid med Skanska, som er en internasjonal entreprenør. Kanskje ligger det noen muligheter også der, sier Korsmo, og legger til:
– Vi er fortsatt en liten aktør, men har noen tusen brukere i måneden. Vi jobber nå aktivt med å utvikle organisasjonen og produktet slik at vi kan vokse enda raskere i tiden som kommer, sier han.