Advarer mot "raske gründertyper": Tar seg ikke tid til å stille de kritiske spørsmålene
Filosofen Henrik Syse mener mange gründere har godt av å tenke seg om en ekstra gang -- og at Facebook og Cambridge Analytica kunne unngått den store skandalen hvis de hadde rekruttert bedre.
-- Nå skal jo alle tenke utenfor boksen. Jeg tror snart ikke det er noen igjen i boksen. Den virkelig radikale i dag er den som tenker i boksen, sier Henrik Syse, filosof og forsker ved Institutt for fredsforskning (PRIO). Han var denne uka en av "headlinerne" på IKT-Norges årskonferanse, Neo - med innlegget om "etikk og moral i forandringens tid".
Syse mener at både teknologibedrifter -- og samfunnet -- kan ha god nytte av at man dyrker frem forskjellige mennesketyper. Med henvisning til personlighetstester, der man for eksempel kan få som resultat at man er av den "raske" eller "langsomme" personlighetstypen -- eller "kompetansen", som han liker å kalle det, ønsker han å vise hvordan det kan gå om man kun fokuserer på den "raske".
-- Det er gründertypen og gjennomførertypen -- den raske og den langsomme. Gründertypen er den som liker å utfordre det gamle, den som liker å tenke utenfor boksen. Gründertypen elsker å kaste baller opp i luften, mens gjennomførertypen lurer på hvem som skal ta i mot ballene. Og er vi egentlig ferdige med forrige prosjekt? Har vi satt av penger til dette?, sier Syse.
Etterlyser en kombinasjon
Syse mener det beste ville vært om begge kompetansene -- den raske og den langsomme -- kan finnes side ved side i de samme leder- og styrerommene. Filosofen hadde også tatt med et dagsaktuelt eksempel på hvordan den raske kompetansen kan føre til både suksess og havari -- Facebook og Cambridge Analytica, som symboler på begge deler.
Syse mener at den raske og den langsomme kompetansen er ment for å utfylle hverandre, ikke for å holdes atskilt på ulike fagområder.
-- Jeg er redd for en verden der disse to kompetansene befinner seg i hvert sitt hjørne. Kanskje er det noe av det vi ser når vi observerer Facebook- og Cambridge Analytica-skandalen. Nemlig at de menneskene som har utviklet dette, kjempedyktige og utforskende, nysgjerrige mennesker, som ønsker å skape en bedre verden -- de har bare evnen til å tenke raskt, sier Syse.
Glemmer de kritiske spørsmålene
Ifølge Syse kommer de kritiske spørsmålene først og fremst fra gjennomførertypene, men disse sitter ofte et annet sted, i andre bedrifter, og vet lite om bekymringene gründertypene har havnet i, hos for eksempel Facebook og Cambridge Analytica. Hvorvidt det er verdt tiden å bruke en måned ekstra på noe for å sikre at alt er på "stell", kan være det som skiller de to typene fra hverandre.
-- Jeg mener ikke å si at disse menneskene er umoralske, men de tenker at "de spørsmålene skal ikke vi stille, de skal noen andre stille", og da stilles ikke de kritiske spørsmålene. Da kommer de til og med i veien, sier Syse.