Norsk skitech på den globale pallen i Creative Business Cup
Think Outside havnet på en tredje plass i verdens største pitchekonkurranse for kreativ næring.
Etter å ha vunnet den norske finalen tidligere i år, danket CEO og gründer Monica Vaksdal ut konkurrenter fra over 40 land under den globale finalen av Creative Business Cup i København.
– Å få fortelle vår historie til verden er utrolig gøy, og det er en bred anerkjennelse at hele verden, også der de ikke har sett snø, forstår hvor viktig dette produktet for skikjørerens sikkerhet og klimaforskning, sier hun.
Think Outside inntok bronseplassen med produktet Sknow: en bærbar radarenhet kombinert med maskinlæring, som leser snølagene i sanntid og gir skiløpere mulighet for å ta bedre beslutninger.
– Det har vært en kjempefin erfaring å møte så mange spennende selskaper fra hele verden, fra New Zealand og Bahrain til Peru og Sør-Korea, sier Vaksdal.
Les også: Snøskred-eksperter frykter ulykkespåske – denne gründeren vil redde liv med digital ski
– Design og teknologi henger sammen
Latvia og deres «music electronics»-selskap Gamechanger Audio tok andreplassen - og 6Degrees fra Israel nådde helt til topps. Vinneren utvikler «wearable teknologi» som styrer smarte enheter, slik at folk som ikke kan bruke hendene sine kan gjenvinne sitt digitale liv.
– Å vinne den norske finalen har vært utrolig viktig for oss. Med dette beviste vi at vi ikke bare er et tech-selskap, men også et kreativt selskap som kan endre så mye, sier Vaksdal.
– Design og teknologi henger sammen, og du kan ikke lage det ene uten det andre. Vi har også stor nytte av at så mange ulike miljøer, inkludert det kreative, forstår vår visjon «Share Empower Explore», sier den tidligere petroleumsgeologen som forlot oljebransjen for å starte for seg for snart tre år siden.
Et springbrett
657 Oslo er nasjonal partner og vert for Creative Business Cup i Norge - og arrangerer regionsfinaler i samarbeid med Work-Work i Trondheim, Innovation Dock i Stavanger, Bergen Works i Bergen og Flow i Tromsø.
– Vi skal være et springbrett for entreprenører og startups, og Creative Business Cup er en flott mulighet til å lykkes med det, sier Camilla Watz Johannessen, CEO i 657 Oslo.
– Det har vært veldig gøy å følge Think Outside og å se oppmerksomheten de oppnår på denne globale scenen her i København. Dette beviser at kreativ næring favner bredt og at Norge konkurrerer i verdensteten også på dette området, sier hun.