Spiff-teamet: Øverst fra venstre; Carl-Nicolai Wessmann, Hieu Tran, Håvard Andersen. Nederst fra venstre: Safal Kumar Ghimire, Audun Kjelstrup, Michael Pangopoulos, Tanya Hirst, Iben Andrea Syvertsen med babyen Ruth Syvertsen på fanget, og til sist; Diana Nechita. Foto: Spiff
Spiff-teamet: Øverst fra venstre; Carl-Nicolai Wessmann, Hieu Tran, Håvard Andersen. Nederst fra venstre: Safal Kumar Ghimire, Audun Kjelstrup, Michael Pangopoulos, Tanya Hirst, Iben Andrea Syvertsen med babyen Ruth Syvertsen på fanget, og til sist; Diana Nechita. Foto: Spiff

Spiff doblet norgesrekorden - over 400 investerte: "Ikke lenger bare menn i dress"

Publisert   Sist oppdatert

Spiff vil ikke snakke «finansk» med sin nye investor-gruppe, og går nå for å ha den mest engasjerte medeiergruppen i landet.

Da Spiff lukket folkeinvesteringskampanjen sin fredag før påske, ble det klart at målet om norgesrekord var nådd. 408 investorer hadde til sammen investert 3.464.700 kroner i spareappen.

− Det er helt vilt, forteller gründer Carl-Nicolai Wessmann til Shifter.

Målet var ifølge Wessmann først å ta igjen Fjong, som fikk 179 investorer i sin kampanje. Og kort tid etter hadde Spiff slått både Fjong - og Luado, som i fjor sikret 183 nye investorer. Nå venter en omfattende bli-kjent-runde.

− Det er mange der ute vi nå ikke vet hvem er, og de må vi nå bli kjent med, sier Wessmann - som ikke frykter det vil bli for mange å holde styr på.

− Det er mange. Men nå er det slik at det ikke bare er penger vi kan håndtere. Vi har også 14.000 brukere som sparer penger med oss. Nå skal vi jobbe i teamet for å finne den beste måten å involvere investorene på, med "meetups" og et "investor−community", sier Wessmann.

Les også: Nå skal også Monner la «folk flest» investere i startups: Men de kommer til å fraråde 95 prosent å gjøre det

Ønsker engasjerte investorer

Teamet i Spiff ønsker ikke passive investorer.

− Det er viktig for oss at alle følger med på hva som skjer med investeringen, vi vil ha en løpende dialog og involvere flere, sier Wessmann.

Spiff valgte å bruke egen plattform til folkeinvesteringskampanjen, og spredde nyheten til brukerne av appen og i nyhetsbrevet. På få dager nådde de nådd første mål på tre millioner, og hadde godt over 200 nye investorer.

Markedssjefen i Spiff, Iben Syversen, forteller at det er et bredt spekter av investorer de har fått med seg.

− Investorer er ikke lenger bare menn i dress. Over halvparten av de som har investert i Spiff hittil er kvinner. Tall fra She Invest viser at kun én prosent av de som investerer i startups er kvinner. Gjennom vår folkefinansiering har vi bidratt til å endre dette. Det er vi så sykt stolte av, forteller hun.

Her ble startupen likevel slått av Fjong, som fortsatt har "norgesrekorden" i prosentandel kvinnelige investorer, med 83 prosent.

«Spar(r)egruppe»

Wessmann mener også at den store investorgruppen er nyttig på flere måter enn bare økonomisk.

− Dette er en stor sparregruppe. Dette er folk som tror på sosial sparing, og tror på Spiff. De kan gi oss gode innspill og ideer til hvordan vi skal utvikle oss, forklarer gründeren.

For ikke bare ønsket selskapet å ha den største gruppen folkeinvestorer. De skal også ha den beste.

− Vi ønsker å ha den mest engasjerte medeiergruppen i landet, forteller Wessmann.

− Men vil denne store gruppen skremme andre investorer fra fremtidige investeringer?

 Carl-Nicolai Wessmann i Spiff jubler over de nye investorene. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Carl-Nicolai Wessmann i Spiff jubler over de nye investorene. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

− Vi er klar over at noen investorer ser på det som skremmende å komme inn i et sånt nettverk. Men de investorene som ikke skjønner kraften av et så stort nettverk, er ikke noe for oss, da er de ikke riktig for vår plattform. Vi tror på en kombinasjon, sier Wessmann.

Les også: Fire startups om folkefinansiering: Slik håndterte de strømmen av nye investorer

Snakker ikke «finansk»

Å forholde seg til helt ferske investorer kan by på flere utfordringer, blant annet en endring i språket. Men for teamet i Spiff, vil ikke denne endringen merkes.

− Utfordringen til finansbransjen er at man tror at man må snakke «finansk», men det har vi aldri gjort. Vi vil kommunisere som vi alltid gjør. Vi bruker emojis, og snakker rett ut, forteller gründeren, og legger til at det er nytt å kommunisere med så mange, og at det er en læringskurve.

For Wessmann har den store mengden investorer først og fremst blitt en mulighet for å involvere hele Spiff−teamet. Han viser til at Spiff tidligere har hentet 23 millioner kroner i investeringen, i tillegg til fire millioner fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge.

– Da har det vært flere runder med engleinvestorer, og da er det jeg som har snakket med de, èn til èn. Det som har vært så givende nå er at hele teamet har tatt del i dette, alt fra utviklere til "growth"-sjefen. Det har vært en laginnsats, og ikke bare min, forteller Wessmann.

Lanserte sosial sparing

Og teamet ligger ikke på latsiden med videreutviklingen. Mens kampanjen pågikk, lanserte de Spiff Boost, en egen betalingsmotor i appen som gjør det mulig å spare for andre.

− Det er dette som er det viktigste vi gjør. Vi vil knytte mennesker sammen, og la dem hjelpe hverandre, om det er foreldre som bidrar til å spare for barna, eller om det er til en bursdagsfeiring med vennegjengen. Boost er et viktig steg på veien for å ta sosial sparing til ett nytt nivå.

Wessmann avslører også at det kommer flere produktlanseringen før sommeren, etter en liten pause.

− Nå ser vi frem til en rolig påske. Nå tar vi en pust i bakken med god samvittighet.

Les også: Fire startups om folkefinansiering: Slik håndterte de strømmen av nye investorer