Nå skal Jimmy Westerheim i "The Human Aspect" hente 15 millioner til å hjelpe folk i krise å lære av andres erfaringer.
Annonse
Han fikk ideen om et bibliotek for livserfaringer for "minst et tiår siden". I forbindelse med jobb hos Leger uten grenser, var han vikar for sikkerhetssjefen i Kabul mens sjefen var bortreist. En av disse dagene skjedde det som da ble det største terrorangrepet i Kabuls historie. Til tross for den dramatiske hendelsen og kaoset som oppstod, opplevde Westerheim at lokalbefolkningen håndterte situasjonen som om den var dagligdags.
-- Jeg husker at jeg stod der og tenkte at de hadde opplevd slike terrorangrep så mange ganger, og de vet ikke om noe annet enn krig -- det har vært sånn i 50 år. Samtidig vet de hvordan de skal håndtere det, og hvordan de kommer gjennom det, sier Westerheim.
Da terrorangrepene rammet Norge 22. juli 2011, så han hva Norge -- og nordmenn flest -- manglet skikkelig kompetanse på.
Annonse
-- Plutselig slo det meg at vi her i Norge, etter 22. juli, ikke hadde noen erfaring eller kompetanse med denne typen hendelser, med mindre man hadde jobbet med noe lignende i utlandet. Jeg fant ut at én av de tingene som faktisk kunne hjulpet oss, ville vært historier fra Afghanistan eller Syria, sier Westerheim.
-- Timing er alt
For at The Human Aspect skal være gratis for brukerne, ble livserfaringsbiblioteket gründet som en stiftelse. Ideen bak biblioteket -- som er bygget av Good Morning -- er at folk skal kunne "låne" erfaringer ved å se videointervjuer på nettet. Formålet ble at man aldri må stå alene i en situasjon, fordi det finnes andre som har det på samme måte. Per i dag har stiftelsen publisert 60 videoer på nett, og har 140 videoer klare for publisering.
-- I videoene om angst er målgruppen de som har opplevd -- eller står i -- angst, og for videoene om depresjon er målgruppen de som står i depresjon. Så målgruppen defineres av hvilke historier vi har, sier Westerheim.
Annonse
Målet er at biblioteket på sikt skal romme én million videoer, med ulike personers livserfaringer og perspektiver på det de har opplevd. For å kunne både ha ett tilbud til alle og redefinere mental helse, er det viktig at både rollemodeller og "hvermannsen" deler sine historier i biblioteket. Særlig viktig er det at personene i videoene er rollemodeller og noen befolkningen har et forhold til. Det kan være lokale og nasjonale helter.
I dag utvikler Kvass tre techfunksjoner basert på AI-teknologi til The Human Aspect-plattformen. Funksjonene er en matchingfunksjon der man kan finne en psykolog, terapeut og coach, en community-plattform der brukere kobles sammen og får tilgang på mentorer og profesjonelle, samt en selvintervju-funksjon.
Annonse
-- Hadde ikke blitt noen ting for 10 år siden
I august i fjor stod The Human Aspect igjen som én av tre vinnere av Charge, og i en pressemelding fra NTB ble det fortalt at målet deres er å bli den største aktøren på inspirerende tenkning globalt. På spørsmål om hvordan The Human Aspect passer inn i vår tid, der TV-programmer snakker om psykisk helse og traumer, trekker Westerheim frem viktigheten av timing.
Annonse
-- Timing er alt. Hvis vi hadde prøvd å skape The Human Aspect for 10 år siden, da hadde det ikke blitt noen ting. Vi ville ikke fått noen til å gå med på ideen. Nå er tiden inne for å gjøre dette -- TV-programmer og rollemodeller i samfunnet snakker om psykisk helse, sier Westerheim.
Han sier at også #metoo-debattene og den generelle åpenheten i samfunnet viser at tiden er moden for The Human Aspect. Stiftelsen har brukere i 117 land nå, og Westerheim mener at de kan -- og skal -- fortsette å "ekspandere inn i evigheten".
The Human Aspect går nå i gang med en fundingrunde der de ser etter 10 - 15 millioner kroner.
-- Det kommer litt an på hvilken fart vi ønsker å ha, og som med alt annet så kan ting gjøres fortere hvis du putter mer penger på det. I The Human Aspect er alle tjenestene som er der nå gratis. Det store spørsmålet er jo da hva vi lever av, og akkurat nå lever vi ikke av noen ting – annet enn sparepenger, luft og kjærlighet.
Utvikler nettcommunity for veiledning
Om teamet bak The Human Aspect, forteller Westerheim at bakgrunnene deres har hjulpet dem å innse viktigheten av stiftelsen.
-- Det er veldig stor variasjon i både alder, og nasjonalitet, og bakgrunn, men den ene tingen vi har til felles alle sammen er at vi har gått igjennom én eller flere tøffe livsutfordringer, hvor vi i møte med The Human Aspect skjønte at det er akkurat det vi hadde trengt da vi stod midt i vår livsutfordring, sier Westerheim.
Stiftelsen utvikler i tillegg en matchingfunksjon der brukeren av The Human Aspect kan matches opp mot psykologer i nærheten. Det er psykologene som betaler for at matchingfunksjonen skal fungere -- og gitt at de hver har minst én kunde i måneden, går de i null. Westerheim forteller at The Human Aspect har forhørt seg med markedet om hvorvidt dette er en bærekraftig modell.
-- All konkurranse som en mulighet til å lære
I møte med konkurranse fra andre lignende tjenester som ønsker seg en bit av markedet, mener Westerheim at det må være problemet som er hovedfokus, ikke hvem som løser det. Det viktigste er at de som står i et problem, opplever at det kan løses.
-- Vi ser all konkurranse som en mulighet til å lære, forbedre og sammen løse de utfordringene som er der. Hadde det dukket opp en konkurrent vi hadde sett kunne vært med å løse samme utfordring som oss, hadde vi heller prøvd å gå inn i ett partnerskap med dem, forteller Westerheim.
Om ambisjonsnivået for fremtiden, forteller Westerheim at The Human Aspect skal vokse til å bli mye større enn det stiftelsen er i dag.
-- Om fem år er det ikke et eneste menneske på jorden som står alene med en livsutfordring når de har tilgang til internett. Da vet alle hva The Human Aspect er, og alle kan finne historier fra hvor som helst på jorden som kan hjelpe dem å ta et steg ut og finne hjelpen de trenger. Verden vil sannsynligvis se annerledes ut for alle når ingen står alene med en livsutfordring lenger, sier Westerheim.