Storkunder dro opp inntektene i Convertelligence: Jobber mot nye markeder
Convertelligence tredoblet både team og inntekter, men gikk likevel i millionunderskudd.
Selskapet utvikler chatbots og har det siste året vokst fra 13 til 35 ansatte.
I fjor flyttet de ut av StartupLab og fikk Erik Must på eiersiden, gjennom hans investeringsselskap Must Invest AS.
Milliardæren sikret seg ifølge regnskapet 20 prosent av selskapet, og fjorårets tall viser videre en omsetning på 11,3 millioner kroner mot 4,2 i 2017.
– Vår økte omsetning skyldes først og fremst fornøyde kunder som liker plattformen vår, sier medgründer John Antonio Nilsen til Shifter og legger til:
– Vi har greid å skaffe disse kundene uten å bruke noen penger på markedsføring.
Sikter mot lønnsomhet innen 2021
På kundelisten sto DNB, Finn, OBOS og Thon Hotels, blant flere. Så langt i år har selskapet landet ytterligere kontrakter med Elkjøp, Kahoot og Statnett samt en ny hotellkjede og et av Norges største flyselskaper, opplyser Nilsen.
– Selskapet vil med stor sannsynlighet oppnå lønnsomhet i løpet av de neste to årene, sier han videre.
Et samlet driftsresultat viser imidlertid et underskudd på nær 7,4 millioner kroner.
– Vi har budsjetterte underskudd som er helt i tråd med normalen for selskaper som arbeider med kunstig intelligens innenfor SaaS. Man må være opptatt av det langsiktige bildet når man driver med programvare, sier Nilsen og fortsetter:
– Dette var også hovedårsaken til at vi gikk for Erik Must som investor, ettersom han har en solid forståelse av hvordan teknologiselskaper skal bygges opp.
Les også: La seg paddeflat etter padlesvar om kvinner: Nå tar han storinvestor inn i videostartup
"Største konkurransefortrinn"
I år står internasjonalisering av chatbot-produktet Kindly.ai for tur.
– Det er jo på høy tid at produktet vårt får en egen landingsside og identitet, og dette går vi på luften med i august, sier Nilsen.
Han mener kombinasjonen av nivået på maskinlæringen og brukervennligheten i produktet, er Convertelligence' fremste konkurransefortrinn.
– Dette, samt meget fornøyde ansatte, har vært formelen vår så langt, og det vil også fortsette å være det, sier han og legger til:
– Vi mener vi er det selskapet i verden innenfor dette feltet, som best har forstått hvordan det mest helhetlige produktet burde være.
– Hva er det viktigste dere har lært det siste året?
– Vi lærer mange ting hele tiden, det er helt sikkert. For Arash og meg har det vært viktig å få på plass systemer som gir oss best mulig oversikt over operasjonen vår, samt inkludere de ansatte i viktige prosesser, sier Nilsen.
– Det å ta med folk på råd, er svært viktig når man driver med forretningsutvikling, og der føler jeg vi har blitt bedre det siste året.
– Hva blir den største utfordringen i år?
– Å skalere internasjonalt med Kindly-plattformen. Vi har jo allerede kunder i Sverige og USA, men nå skal vi først jobbe mer målrettet i de nære markedene våre, og deretter gå videre derfra.